ДОСВІД ФОРМУВАННЯ ВЧИТЕЛЯ-ЛІДЕРА В ХАРКІВСЬКОМУ НАЦІОНАЛЬНОМУ ПЕДАГОГІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ ІМЕНІ Г.С. СКОВОРОДИ

О. М. Друганова, В. М. Білик, А. О. Денисенко

Анотація


В умовах сучасних швидкоплинних процесів, що відбуваються у всіх сферах суспільного життя актуальності набуває підготовка вчителя-лідера, здатного брати відповідальність за майбутнє країн, генерувати ідеї, згуртовувати навколо себе, надихати й вести за собою нові покоління. У статті акцентовано увагу, що саме на підготовку здобувача нової формації, майбутнього вчителя-лідера, готового до постійного самовдосконалення, спрямовані дисципліни вільного вибору «Лідерство і соціальне партнерство в освіті», «Педагогіка успіху», а також розкрито важливість залучення майбутніх учителів до активної волонтерської діяльності, висвітлено досвід такої роботи в Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди.
Авторами проаналізовано програмні матеріали дисциплін вільного вибору для здобувачів першого і другого рівнів вищої освіти, узагальнено досвід волонтерського руху Сковородинівської родини, який виступає основою для формування лідерських якостей особистості, її громадської та соціальної активності в умовах сьогодення.
Мета статті – висвітлити основні форми й напрями роботи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди у підготовці вчителя-лідера.
У статті представлені результати застосування різних форм лекційної взаємодії викладача та здобувача, роботи студентів на семінарських заняття та виконання завдань самостійної роботи. Доведено, що такий підхід до організації освітнього процесу дозволяє не лише поглибити набуті знання, а й сформувати актуальні сьогодні soft skills (комунікативні навички, емоційний інтелект, гнучкість мислення, уміння приймати рішення, навички кризового менеджменту тощо). Саме такі умови навчального середовища сприяють розв’язанню сучасних проблем лідерства в освітньому просторі, допомагають розвинути лідерський потенціал особистості.

Автори продемонстрували вагомість у процесі проведення аудиторних занять таких методів, як: проблемного викладу знань, кейс-аналізу, інтерактивних методів. Доведено, що перевірці набутих теоретичних знань, удосконаленню практичних умінь і навичок, сприяє й активне залучення сучасного здобувача до волонтерської роботи, що дозволить випускникам знайти своє місце в різних сферах діяльності: освіті, соціального захисту населення, охорони здоров’я, дозвіллєвій галузі тощо.


Ключові слова


педагогіка успіху, соціальне партнерство, волонтерський рух.

Повний текст:

PDF

Посилання


Andryeyev, M. V., Markova, V. M. (2020). Formuvannya profesiynoyi kulʹtury vchytelya u konteksti vymoh pedahohiky uspikhu. [The formation of the professional culture of the teacher in the context of the requirements of the pedagogy of success]. Naukovi zapysky kafedry pedahohiky, 1(46), 7-12. (іn Ukrainian).

Vyedyenyeyev D. V. (2018). Volontersʹkyy rukh v Ukrayini v khodi rosiysʹko-ukrayinsʹkoyi viyny: ryzyky pratsi ta formy derzhavnoho i hromadsʹkoho vyznannya.[ Volunteer movement in Ukraine during the Russian-Ukrainian war: labor risks and forms of state and public recognition]. Viysʹk.-nauk. visn. 30. 206 – 216. (іn Ukrainian).

Druhanova O. M., Bilyk V. M., Yallina V. L. (2021). Peredumovy zaprovadzhennya kompetentnisnoho pidkhodu do pidhotovky fakhivtsiv u vitchyznyaniy vyshchiy shkoli (na materialakh periodychnykh vydanʹ 80 – 90-kh rr. khkh st.). [Prerequisites for introduction of competence approach to training of specialists in domestic higher school (on periodic materials editions 80 - 90's. XX century)]. Teoriya ta metodyka navchannya ta vykhovannya. 50. 42-54. (іn Ukrainian).

Melʹnychuk H. (2017). Volonterstvo ta yoho rozvytok v umovakh vyshchoho navchalʹnoho zakladu. [Volunteerism and its development in the conditions of a higher educational institution]. Visn. Lʹviv. nats. akad. mystetstv. 33. 271–276. (іn Ukrainian).

Nestulya. S.(2018). Ponyattya lidersʹkoyi kompetentnosti suchasnoho menedzhera. [The concept of leadership competence of a modern manager]. Vytoky pedahohichnoyi maysternosti. 21. 133-137. (іn Ukrainian).

Prokopiv, L., Shtohryn, O. (2020). Osnovni pidkhody do rozuminnya lidersʹkykh yakostey maybutnʹoho vykladacha ZVO. [The main approaches to understanding the leadership qualities of the future teacher of higher education institutions]. Byuletenʹ kafedry pedahohiky ta osvitnʹoho menedzhmentu imeni Bohdana Stuparyka. 65 – 70. (іn Ukrainian).

Romanovsʹkyy O. H. (2011). Pedahohika uspikhu. [Pedagogy of success]. Kharkiv : NTU "KHPI". 322. (In Ukrainian).

Stynsʹka V., Prokopiv L.(2021). Tekhnolohiyi formuvannya lidera u protsesi profesiynoyi pidhotovky vykladacha zakladu vyshchoyi osvity.[ Technologies of leader formation in the process of professional training of a teacher of a higher education institution]. Osvitni obriyi. 1(52). 119 – 123. (іn Ukrainian).

Osvitno-profesiina prohrama «Osvitolohiia» pidhotovky zdobuvachiv druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity spetsialnosti 011. (2022). [Educational and professional program "Education" preparation of applicants of the second (master's) level of higher education of specialty 011]. Tsentr litsenzuvannia, akredytatsii i kontroliu yakosti osvity Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H.S. Skovorody. Rezhym dostupu: http://smc.hnpu.edu.ua/node/41 (data zvernennia 29.11.2022) (іn Ukrainian).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.03

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.