САМОРОЗВИТОК УЧИТЕЛЯ ШКОЛИ У ПРОЦЕСІ НЕФОРМАЛЬНОЇ ТА ІНФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ

О. М. Іонова, С. Є. Лупаренко

Анотація


Актуальність дослідження зумовлена теоретико-практичною значущістю й недостатньою розробкою в педагогічній науці та практиці проблеми саморозвитку вчителя у процесі неформальної та інформальної освіти.
Метою дослідження є організація саморозвитку вчителя у процесі неформальної та інформальної освіти.
Використано комплекс емпіричних методів дослідження (аналіз продуктів професійної діяльності вчителів, групові обговорення й індивідуальні бесіди з педагогами, анкетування за допомогою спеціально розроблених анкет).
Робота з педагогами, спрямована на саморозвиток учителя, була організована в межах Харківського міського постійно-діючого щотижневого семінару «Актуальні питання загальної антропософії та Вальдорфської школи».
Усвідомленню власних бар’єрів саморозвитку (у мисленні, емоційно-почуттєвій і вольовій сферах), розширенню уявлень про себе, спонуканню до самоаналізу, самоспостереження, самовивчення та самовдосконалення сприяли такі форми й методи, як-от: вправи, орієнтовані на уважне безпристрасне спостереження й активне сприйняття об’єктів різної природи (від речей, що оточують, предметів образотворчого мистецтва до життєвих подій і ситуацій); ігри-тренінги («Пізнай себе», «Внутрішній ландшафт»), які спонукали вчителя самостійно або у групі більш глибоко «зазирнути» в себе, замислитися над своїм життям, упорядковувати свої думки; ритмізація «навчального дихання» (чергування своєрідних пізнавальних «вдихів» і «видихів»); соціально-групові та художні вправи; індивідуальні консультації щодо виконання вправ внутрішнього характеру (самоконтроль і саморегулювання думок, емоцій і почуттів, вольових імпульсів).
Експериментальними даними, отриманими на основі самооцінки слухачами семінару результатів своєї саморозвивальної діяльності, підтверджено успішність проведеної роботи.
Зроблено висновок про доцільність використання досвіду організації саморозвитку педагога у процесі неформальної та інформальної освіти у практиці підготовки майбутніх учителів.


Ключові слова


саморозвиток, самовиховання, самоосвіта, учитель школи, неформальна освіта, інформальна освіта.

Повний текст:

PDF

Посилання


Ball, G. O. (2017). Ratsiohumanistychna oriientatsiia v metogologii liudynoznavstva [Rational humanistic orientation in the methodology of humanities]. Kyiv : Publishing House PP «SKD» (in Ukrainian).

Bekh, I. D. (2015). Vybrani naukovi pratsi. Vyhovannia osobystosti. T. 2 [Selected scientific works. Upbringing of personality. Vol. 2]. Chernivtsi: Bukrek (in Ukrainian).

Gres, O. V. (2020). Samorozvytok uchytelis v systemi metodychnoi roboty zakladiv zahalnoi serednioi osvity [Teacher’s self-development in the system of methodical work of the general secondary educational institutions]. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchiy i zahalnoosvotniy shkolah, 69(2), 97–102 (in Ukrainian).

The Verkhovna Rada of Ukraine (2010). About Education (Law of Ukraine). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (in Ukrainian).

Ionova, O. M. (1999). Osobystisnyi rozvytok valdorfskoho vchytelia u protsesi profesiyno-pedahohichnoi diialnosti [Personal development of Waldorf teacher in the process of professional and pedagogical activity]. Pedahohika ta psyhologiia, 11, 47–52 (in Ukrainian).

Ionova, O. M., Partola, V. V. (2019). Podolannia barieriv v osviti doroslyh: antroposofsky-oriientovanyi pidhid [Overcoming the Barriers in Adult Education: Anthrosophical-Oriented Approach]. Pedahohika ta psyhologiia, 61, 60–69 (in Ukrainian).

Ionova, O. M. (2015). Salutohenetychnyi pidhid do pidhotovky maibutnih pedahohiv [Salutogenetic approach to professional training of future teachers]. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 2, 34–42 (in Ukrainian).

Kolisnyk, O. P. (2006). Duhovnyi samorovzytok osobystosti [Person’s spiritual development]. Sotsialna psyhologiia, 1, 62–77 (in Ukrainian).

Bila, O. O., Gumennykova, T. R., Kichuk, Ya. V. et al. (2007). Kompetentnist samorozvytku fahivtsia: pedahohichni zasady formuvannia y vyshchiy shkoli [Self-development competence of a specialist: pedagogical foundations of formation in higher education]. Izmail (in Ukrainian).

Krutova, N., Tymchyna, N., Tymchyna, V. Profesiynyi samorozvytok uchytelia suchasnoi shkoly [Professional self-development of a modern school teacher]. New pedagogical thought, 1(109), 15–22 (in Ukrainian).

Semychenko, V. A. (2004). Psyhologiia pedahohichnoi diialnosti [Psychology of pedagogical activity]. Kyiv : Vyshcha shkola (in Ukrainian).

Houten, C. (1999). Awaking the Will. Principles and process in Adult Learning. London: Tempe LODGE.

Houten, C. (2000). Practicing Destiny. Principles and process in Adult Learning. London: Tempe LODGE.

Houten, C. (2009). Creative Spiritual Research. Awakening the Individual Human Spirit. London: Tempe LODGE.

Steiner, R. (1991). Die Erziehungsfrage als soziale Frage (GA 296). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).

Steiner, R. (1992). Allgemeine Menschenkunde als Grundlage der Pädagogik (GA 293). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).

Steiner, R. (1992). Wie erlangt man Erkenntnisse der höheren Welten? (GA 10). Dornach: Rudolf Steiner Verlag (in German).




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.04

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.