ЦИФРОВІЗАЦІЯ УНІВЕРСИТЕТСЬКОЇ ОСВІТИ: ПЕРЕВАГИ, РИЗИКИ ТА ПЕРСПЕКТИВИ

P. Plavčan, N. O. Tkachova, О. S. Zeniakin

Анотація


У статті висвітлено проблему цифровізації університетської освіти. Констатовано, що на сучасному етапі розвитку інформаційного суспільства мегатрендом подальшого розвитку вищої освіти є цифровізація. Мета статті – визначити суть поняття цифровізації університетської освіти, розкрити основні переваги, ризики та перспективи реалізації цього процесу.
Уточнено, що цифровізація університетської освіти полягає в оновленні матеріально-технічної й технологічної інфраструктури університету, формуванні цілісного цифрового простору через його насичення електронно-цифровими пристроями, засобами, системами й забезпечення електронно-комунікаційного обміну між ними та учасниками освітнього процесу.
З’ясовано, що повній цифровій трансформації університетської освіти сприяє здійснення в ній таких змін, як: формування цілісної розвивальної цифрової інфраструктури; розбудова цифрового освітнього простору; надання можливості суб’єктам освітнього процесу виходити за межі фізичних та інституційних меж університету і вступати у взаємодію із широким загалом людей на основі використання різних цифрових пристроїв і засобів (Б. Бюгстад, Е. Оврелід, С. Людвігсен, М. Дєлен).
Цифровізація університетської освіти сприяє забезпеченню: персоналізації, кооперації, зв’язаності навчання студентів, легкості їх доступу до отримання цифрової освіти, зростання їхньої зацікавленості до навчального матеріалу, високої гнучкості режиму навчання; перетворенню студентів в активних суб’єктів навчання; полегшення процесу відстеження динаміки змін в стані їхніх навчальних досягнень; підвищенню конкурентноспроможності майбутніх фахівців на ринку праці; активному запровадженню в освітній процес нових ефективних цифрових технологій (С. А. Цемазар). У статті виявлено певні позитивні й негативні аспекти цифровізації університетської освіти, розкрито її основні ризики (здоров’язбережувальні, соціальні, інформаційні) й подальші перспективи. Визначено, що подальший розвиток цієї освіти сприяє формуванню цифрових університетів.


Ключові слова


лінгвопоетика, когнітивна лінгвістика, мотив, поняття, граматикалізація, повнота, парадигма, іконічний знак

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Bygstad, B., Øvrelid, E., Ludvigsen, S., & Dæhlen, M. (2022). From dual digitalization to digital learning space: Exploring the digital transformation of higher education. Computers & Education, 182, р. 1-11.

Cemazar, S. A. (2022). Digital education: 10 benefits for universities and students. URL: https://www.rocket.chat/blog/digital-education.

Crawford, J., Butler-Henderson, K., Rudolph, J., Malkawi, B., Glowatz, M., Burton, R., Magni, P., & Lam, S. (2020). COVID-19: 20 countries’ higher education intra-period digital pedagogy responses. Journal of Applied Learning & Teaching, 3, рр. 1–20.

Dick, G., Akbulut, A. Y., & Matta, V. (2020). Teaching and learning transformation in the time of the Coronavirus crisis. Journal of Information Technology Case and Application Research, 22(4), рр. 1–13.

Digital Education Action Plan (2021-2027) (2020). URL: https://education.ec.europa.eu/focus-topics/digital-education/action-plan.

Ellis, R. A., & Goodyear, P. (2016). Models of learning space: Integrating research on space, place and learning in higher education. The Review of Education, 4, рр. 149–191.

Jackson N. C. (2019). Managing for competency with innovation change in higher education: Examining the pitfalls and pivots of digital transformation. Business Horizons, 62, рр. 761–772.

Kuznetsova, V. Yu., & Azhmukhamedov, I. M. Advantages and Risks of Using the Digital Educational Environment (2020). ARPHA Proceedings-2020, рр. 1369-1381.

Mocci, F., Serra, A., & Corrias, G. A. (2001). Psychological factors and visual fatigue in working with video display terminals. Occupational and environmental medicine, 58(4), рр. 267-271.

The Bucharest Declaration concerning Ethical Values and Principles for Higher Education in the Europe Region (2004). Higher education in Europe, XXIX (29), рр. 503-507.

Trends Shaping Education 2019 – OECD. (2019). URL: https://www.oecd.org/education/ceri/trends-shaping-education-2019-oecd-says-countries-should-use-global-mega-trends-to-prepare-the-future-of-education.htm.

Trotsko A., Tkachov A., Tkachovа N., Sheblikina T. (2019). The use of modern information technologies in the educational process of Chinese students and postgraduates at Ukrainian universities. Education: modern Discourses, 2, рр. 161-170.

Areshonkov, V. Yu. (2020). Cifrovizaciya vishoyi osviti: naukova dopovid. [Digitalization of higher education: a scientific report] Shlyahi i mehanizmi pidvishennya konkurentospromozhnosti universitetiv Ukrayini: metodologichnij seminar NAPN Ukrayini (Kyiv, 19 listopada 2020 r.). Visnik Nacionalnoyi akademiyi pedagogichnih nauk Ukrayini, 2(2), s. 1-6. (іn Ukrainian)

Duhanina, N. M., & Lesik G. V. (2022). Cifrovizaciya osvitnogo procesu: problemi ta perspektivi [Digitalization of the educational process: problems and prospects] The 12 th International scientific and practical conference "Modern directions of scientific research development" (May 18-20, 2022). Chicago: BoScience Publisher, s. 406-409. (іn Ukrainian)

Tkachov, A. S., Tkachova, N. O., & Sheblikina, T. A. (2020). Avtorska model organizaciyi samostijnoyi navchalnoyi diyalnosti zdobuvachiv vishoyi pedagogichnoyi osviti na osnovi vikoristannya cifrovih tehnologij [The authors’ model of organizing independent educational activities of students of higher pedagogical education based on the use of digital technologies]. Teoriya ta metodika navchannya ta vihovannya, 49, s. 113–127. (іn Ukrainian)




DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.06

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.