ПРИНЦИПИ ПЕДАГОГІКИ М. МОНТЕССОРІ В ДОСЛІДЖЕННІ СТИМУЛЯЦІЇ МОВЛЕННЯ ДИТИНИ
Анотація
Сучасний синтетичний погляд на розвиток мовлення базується на тому, що розвиток мовлення є частиною когнітивного розвитку дитини і стимулюється ззовні. Тому для нього однаково важливі вроджені когнітивні передумови та відповідна стимуляція середовищем, у якому відбувається взаємодія з мовою та оволодіння нею. Освіта сьогодення базується на індивідуальному навчанні, незалежності, активному пізнанні, а не на знаннях і вимагає нового підходу, наприклад, через призму педагогіки М. Монтессорі, яка дотримується цих характеристик. Така освіта та навчання одночасно відображають потреби (незалежність, відповідальність, саморегуляція, мотивація) та знання (активне навчання, нейропедагогіка) педагогічної науки та шкільної практики. Метою роботи було описати та визначити ключові аспекти – загальні принципи педагогіки М. Монтессорі, які необхідно знати, щоб мати можливість проводити дослідження розвитку мовлення через педагогіку Марії Монтессорі.
На основі аналізу та синтезу науково-педагогічної літератури ми представляємо ті характеристики Монтессорі-педагогіки, які суттєво впливають на розвиток і стимулювання мовлення та повинні враховуватися при плануванні, організації та оцінці педагогічних досліджень у рамках дисертації «Розвиток мовлення в дошкільному віці в контексті Монтессорі-педагогіки та сучасних досліджень розвитку мовлення в Словаччині», в якій ми шукатимемо відповіді на питання дослідження за допомогою оцінювального прикладу в обраному дитячому садку з використанням елементів педагогіки Монтессорі в Словаччині, як-от: 1. Як рівень мовлення дітей дошкільного віку в Монтессорі-середовищі співвідноситься з сучасними знаннями про засвоєння мовлення дітей? 2. Які стратегії розвитку мовлення дітей дошкільного віку використовуються на основі сучасних знань про онтогенез мовлення у співвідношенні з педагогікою М. Монтессорі? 3. Який вплив застосування принципів М. Монтессорі та сучасних досліджень окремих явищ дитячого мовлення на розвиток мовлення в дошкільному віці?
Майбутнє педагогічне дослідження має на меті пошук і перевірку можливостей застосування знань психолінгвістики, когнітивної лінгвістики та нейролінгвістики в педагогічній практиці за допомогою педагогічних стратегій М. Монтессорі.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Horňáková, K., Kapalková, S., & Mikulajová, M. (2005). Kniha o detskej reči. [A book about children's language]. Bratislava: Slniečko (in Slovak).
Kostrub. D. (2002). Problematika cieľa v počiatočnej edukácii. [The issue of goals in pre primary education]. Prešov: Rokus (in Slovak).
Miksza, M. (2010). Zrozumieć Montessori. Czyli Maria Montessori o wychowaniu dziecka. [Understanding Montessori. Maria Montessori on child education]. Kraków: Oficyna Wydawnicza «Impuls» (in Polish).
Miňová, M. (2015). Pedagogické diagnostikovanie v materskej škole. [Pedagogical diagnostics in kindergarten]. Prešov: Rokus (in Slovak).
Montessori, M. (2001). Objevování dítěte. [The Discovery of the Child]. Praha: Nakladatelství světových pedagogických směrů (in Czech).
Montessoriová, M. (2012). Tajuplné dětství. [The Secret of Childhood]. Praha: Triton (in Czech).
Opravilová, E. (2016). Předškolní pedagogika. [Preschool pedagogy]. Praha: Grada (in Czech).
Petlák, E., Valábik, D., & Zajacová, J. (2009). Vyučovanie – mozog – žiak. [Teaching - brain - pupil]. Bratislava: IRIS (in Slovak).
Poussin, Ch. (2017). Montessori od narodenia do 3 rokov. [Montessori from birth to 3 years]. Bratislava: Citadella (in Slovak).
Rýdl, K. (1999). Principy a pojmy pedagogiky Marie Montessori (učební pomůcka pro veřejnost). [Principles and concepts of Maria Montessori pedagogy (teaching aid for the public)]. Praha: Public History (in Czech).
Rýdl, K. (2007). Metoda Montessori pro naše dítě: Inspirace pro rodiče a další zájemce. [The Montessori method for our child: Inspiration for parents and other interested parties]. Pardubice: Filozofická fakulta Univerzity Pardubice (in Czech).
Rýdl, K. (2014). Pedagogika Montessori a její instituce. [Montessori pedagogy and its institutions]. In E. Novotná (Ed.), Montessori v priestore formálneho a neformálneho vzdelávania učiteľov (s. 15–32). Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove (in Slovak).
Śliwerski, B. (2020). Montessori Pedutology. Interdisciplinary Contexts of Special Pedagogy, 2020(30), 7–31. (in Slovak).
Slováček, M., & Miňová, M. (2017). Pedagogika Márie Montessoriovej – terminologické minimum alebo Montessori pedagogika pre každého. [Montessori pedagogy – terminological minimum or Montessori pedagogy for everyone]. Prešov: Rokus (in Slovak).
Slováček, M., & Miňová, M. (2020). Pedagogika Márie Montessoriovej: vzdelávanie a kompetencie učiteľov materských škôl. [Montessori pedagogy: education and competence of kindergarten teachers]. Prešov: Prešovská univerzita v Prešove (in Slovak).
Valente, D. (2017). Ako oslobodiť potenciál vášho dieťaťa. [How to unleash your child's potential]. Bratislava: Citadella (in Slovak).
Vužňáková, K. (2018). Teoreticko-metodologické východiská skúmania osvojovania si významov slov. [Theoretical-methodological starting points for researching the acquisition of word meanings]. O dieťati, jazyku, literatúre, 6(1), 6–28 (in Slovak).
Vužňáková, K. (2020). Kategorizácia a význam lexikálnych jednotiek v ontogenéze reči. [Categorization and meaning of lexical units in the ontogeny of language]. O dieťati, jazyku, literatúre, 8(2), 43–65 (in Slovak).
Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. [Psychology of thought and language]. Praha: Portál (in Czech).
Zelina, M. (2000). Alternatívne školstvo. [Alternative education]. Bratislava: IRIS (in Slovak).
Zelinková, O. (1997). Pomoz mi, abych to dokázal. [Help me to do it]. Praha: Portál. (in Czech).
DOI: https://doi.org/10.34142/23128046.2022.53.08
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.