ВИХОВАННЯ БАТЬКІВ В ІСТОРІЇ УКРАЇНСЬКОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ДУМКИ
Анотація
У статті автором здійснено аналіз історичного аспекту становлення української традиції виховання батьків, підготовки їх до виконання громадянського обов’язку, піклування про дітей. Автором акцентовано увагу на доцільності використання в практиці сучасного виховання батьків педагогічно цінних історично складених традицій. Наголошено, що найбільш дієвими методами виховання в родині уважалися чисельні приклади життєдіяльності батьків дітей, спільна праця. У статті також акцентовано увагу на злободенному в наш час питанні психологічного клімату в родині.
Автор статті також порушив проблематику авторитетності у вихованні батьків. На прикладі доробку І. Богдановича, мету виховання батьків визначено так: вироблення сили розуму. Актуальним в наш час є теза про те, що той, хто не вихований сам, інших виховувати не може. Автором також узагальнено позицію О. Духновича, який підкреслював важливу роль батьківського авторитету для виховання патріотичних почуттів, побутової чесності, працелюбності, гідної поведінки, активної громадянської позиції.
Ключові слова: батьки, діти, виховання, народна традиція, світовий досвід, особистість.
В статье анализируется процесс становления украинской традиции воспитания родителей, подготовки их к выполнению гражданского долга, заботе о детях. Автор указывает на целесообразность использования в практике современного воспитания родителей исторически сформировавшихся традиций. Подчеркивается, что наиболее действенными методами воспитания в семье считались многочисленные примеры из жизни родителей и детей, совместная работа. В статье обращается внимание на актуальную для нашего времени проблему психологического климата в семье. Автор статьи также затронул проблему авторитетности в воспитании родителей. На примере наследия И. Богдановича цель воспитания родителей определена как выработка силы ума. Актуальным в настоящее время является тезис о том, что тот, кто не воспитан сам, других воспитывать не может. В статье обобщены взгляды А. Духновича, который подчеркивал важную роль родительского авторитета в воспитании патриотических чувств, бытовой честности, трудолюбия, достойного поведения, активной гражданской позиции. Ключевые слова: родители, дети, воспитание, народная традиция, мировой опыт, личность.
In the article, the author analyzes the historical aspect of the formation of the Ukrainian tradition of education of parents, preparing them for the doing their civic duty and taking care of children. The author emphasizes the expediency of using pedagogically valuable historical traditions in the practice of modern education of parents. In particular, the author has revealed that during the whole period of the formation and development of pedagogical science in Ukraine the priority of the traditional parents’ role in the education of children was determined by the need to impart religious, spiritual, moral values to children in the form of practical and theoretical knowledge, views and the experience of charitable activity. In course of time, this tradition has been combined with the assertion of the Christian responsibility of an educator, natural parents and godparents for the process and the results of raising children in the family.
The author states that the most effective methods of education in the family were numerous examples of parents’ life, working together. These methods are relevant nowadays as well. It has been noted in the article that an enlightener and public figure I. Zlatoust considered education of parents as a matter of mind and great will. I. Fedorov also proposed to use life stories, samples of greeting letters, poems, phrases for compliments, funny stories as the basis of the content of cultural communication in the family. The author of the article has also raised the problem of authority in education of parents. Through the example of the experience of I. Bohdanovych, the goal of education of parents is defined as follows: the intellective power development. The idea that one who is uneducated cannot educate others is relevant nowadays. The author also summarizes the position of O. Dukhnovych, who emphasized the important role of parental authority to instil patriotic feelings, honesty, diligence, decent behavior and active citizenship.
Keywords: parents, children, education, folk tradition, world experience, personality
Повний текст:
PDFПосилання
Ворожбіт В. В. Духовно-моральне виховання дітей у загальноосвітніх закладах України (історико-педагогічний аспект) : монографія / В. В. Ворожбіт. – Х. : ХНПУ імені Г. С. Сковороди, 2012. – 374 с.
Сокровище духовной народной мудрости. – М. : Просвещение, 1994. – 146 с.
Українська педагогіка в персоналіях : У 2 кн. : [Навч. посібник] / За ред. О. В. Сухомлинської. – К. : Либідь, 2005. – Кн. 1. – 625 с. ; Кн. 2. – 552 с.
Иоанн Златоуст, святитель. Полное собрание творений / Златоуст Иоанн. – М., 1991. – Т. 1., кн. 1. – 399 с.
Федоров І. Повчання сину. / І. Федоров // Антология педагогической мысли Древней Руси ХIV–XVII вв. – М. : Педагогика, 1985. – C. 257.
Антология педагогической мысли Христианского средневековья : В 2 т. – М. : Педагогика, 1994. – С. 21–114.
Історія української школи і педагогіки : Хрестоматія / Уклад. : О. О. Любар – К. : Знання, 2005. – 767 с.
REFERENCES
Vorozhbit, V. V. (2012). Dukhovno-moralne vykhovannia ditei u zahalnoosvitnikh zakladakh Ukrainy (istoryko-pedahohichnyi aspekt) [Spiritual and moral upbringing of children in general educational institutions of Ukraine (historical and pedagogical aspect)]. Kharkiv: KhNPU imeni H. S. Skovorody, 374 p. (in Ukrainian)
Sokrovische duhovnoy narodnoy mudrosti [The treasure of spiritual wisdom] (1994). Moskva : Prosveschenie, 146 p. (in Russian)
Sukhomlynska, O. V. (Ed.). (2005). Ukrainska pedahohika v personaliiakh [Ukrainian pedagogy in personalities]. Kyiv : Lybid, 1, 625 p. (in Ukrainian)
Zlatoust, I. (1991). Polnoe sobranie tvoreniy [Complete collection of creations]. Moskva, V.1, 399 p. (in Russian)
Fedorov, I. (1985). Povchannya sinu [Instructing his son]. Antologiya pedagogicheskoy myisli Drevney Rusi HIV–XVII vv. Moskva : Pedagogika, 257 p. (in Russian)
Antologiya pedagogicheskoy myisli Hristianskogo srednevekovya [Anthology of the pedagogical thought of the Christian Middle Ages] (1994). Moskva : Pedagogika, pp. 21-114 (in Russian)
Liubar, O. O. (Ed.). (2005). Istoriia ukrainskoi shkoly i pedahohiky [History of the Ukrainian school and pedagogy]. Kyiv: Znannia, 676 p. (in Ukrainian)
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.