ВИХОВАННЯ КОМУНІКАТИВНОЇ ТОЛЕРАНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ПЕДАГОГІВ

Л. М. Єфименко

Анотація


У статті порушено проблему виховання комунікативної толерантності майбутніх педагогів під час їх фахової підготовки у закладі вищої освіти.

Розглянуто структуру спілкування шляхом виділення у ньому трьох взаємопов’язаних сторін: комунікативної, інтерактивної та перцептивної.

У рамках дослідження комунікативна толерантність розглядається як важлива складова освітнього процесу підготовки майбутніх педагогів. Вона включає в себе такі особистісно значущі характеристики як: терпимість до співрозмовника незалежно від його статусу, характеру, культури; емпатію та доброзичливість у взаєминах; емоційну стійкість; здатність до співпраці, діалогу; адекватну самооцінку.

Висвітлено типи комунікативної толерантності за В. Бойком, сформульовано їх відповідно педагогічної діяльності.

Розкрито особистісно значущі характеристики комунікативної толерантності.

Автор дійшла висновку, що у виховному процесі педагогічного закладу вищої освіти студенти мають отримати знання про цінності толерантного спілкування, у них слід сформувати уміння та навички толерантної взаємодії з усіма учасниками освітнього процесу, емоційно-вольову готовність до діалогу, позитивну комунікативну установку, і як результат – перетворення комунікативної толерантності в особистісну якість та включення її до системи особистісних цінностей майбутніх фахівців.

 

Ключові слова: толерантність, комунікативна толерантність, толерантна комунікація, суб’єкт, спілкування.

 

В статье поднята проблема воспитания коммуникативной толерантности будущих педагогов в ходе их профессиональной подготовки в учреждении высшего образования

 Рассмотрено структуру общения путем выделения в нем трех взаимосвязанных сторон: коммуникативной, интерактивной и перцептивной.

В рамках исследования коммуникативная толерантность рассматривается как важная составляющая образовательного процесса подготовки будущих педагогов. Она включает в себя такие личностно значимые характеристики как: терпимость к собеседнику независимо от его статуса, характера, культуры; эмпатию и доброжелательность в отношениях; эмоциональную устойчивость; способность к сотрудничеству, диалогу; адекватную самооценку.

 Освещены типы коммуникативной толерантности по В. Бойко, сформулировано их относительно педагогической деятельности.

 Раскрыты личностно-значимые характеристики коммуникативной толерантности.

Автор пришел к выводу, что в воспитательном процессе педагогического учреждения высшего образования студенты должны получить знания о ценности толерантного общения, у них следует сформировать умения и навыки толерантного взаимодействия со всеми участниками образовательного процесса, эмоционально-волевую готовность к диалогу, положительную коммуникативную установку, и как результат - преобразование коммуникативной толерантности в личностное качество и включение ее в систему личностных ценностей будущих специалистов.

 

Ключевые слова: толерантность, коммуникативная толерантность, толерантная коммуникация, субъект, общение.

 

The article deals with the problem of communicative tolerance awareness training of future teachers during professional training at institutions of higher education.

Communication structure is considered by selecting three interrelated components: communicative, interactive and perceptual.

 In the study, communicative tolerance is considered an important component of the educational process of training future teachers. It includes such personally meaningful characteristics as: tolerance to interlocutors regardless of their status, character, culture; empathy and goodwill in relationships; emotional stability; an ability to cooperate, dialogue; adequate self-esteem.

The types of communicative tolerance according to Boiko are highlighted. They are explained in accordance with pedagogical activities.

 Personally meaningful features of communicative tolerance are revealed.

In this regard, the author expects students to master knowledge about the value of tolerant communication during the educational process of pedagogical institutions of higher education. Students should have formed skills of tolerant interactions with all participants of the educational process, emotional willingness to dialogue, positive communication goals and as a result – transformation of communicative tolerance to an individual feature and including it in the system of personal values of future specialists.

 

Keywords: tolerance, communicative tolerance, tolerant communication, subject, communication.

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Бойко В. В. Социально-психологический климат коллектива и личность [Текст] – М. : Мысль – 1983. – 207 с.

Касьянова Е. И., Виноградова Н. И. Теоретический анализ коммуникативной толерантности // Учёные записки ЗабГУ. Серия: Философия, социология, культурология, социальная работа. 2014. №4.

Орбан-Лембрик Л. Е. Особистість у контексті соціально-психологічної парадигми // Соціально-психологічний вимір демократичних перетворень в Україні. – К., Український центр політичного менеджменту, 2003. – С. 378-391

REFERENCES

Boyko, V. V. (1983). Sotsialno-psihologicheskiy klimat kollektiva i lichnost [Socio-psychological climate of the collective and personality]. Mskva : Myisl, 207 p. (in Russian)

Kasyanova, E. I., Vinogradova, N. I. (2014). Teoreticheskiy analiz kommunikativnoy tolerantnosti [Theoretical Analysis of Communicative Tolerance]. UchYonyie zapiski ZabGU. Seriya: Filosofiya, sotsiologiya, kulturologiya, sotsialnaya rabota, 4. (in Russian)

Orban-Lembryk, L.E. (2003). Osobystist u konteksti sotsialno-psykholohichnoi paradyhmy [Personality in the context of socio-psychological paradigm]. Sotsialno-psykholohichnyi vymir demokratychnykh peretvoren v Ukraini. Kyiv : Ukrainskyi tsentr politychnoho menedzhmentu, pp. 378-391(in Ukrainian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.