СТРУКТУРА ПОНЯТТЯ «КУЛЬТУРА МІЖНАЦІОНАЛЬНОГО СПІЛКУВАННЯ СТАРШОКЛАСНИКІВ»

Н. Д. Подчерняєва

Анотація


Стаття присвячена вивченню структури поняття «культура міжнаціонального спілкування старшокласників». Розглянуто та проаналізовано різні підходи науковців до визначення складових частин культури міжнаціонального спілкування. Ураховуючи особливості розвитку учнів старшого шкільного віку, визначено структуру культури міжнаціонального спілкування старшокласників як сукупність взаємопов’язаних між собою компонентів: мотиваційно-ціннісного, когнітивного, діяльнісного, особистісного. Зазначено, що усі компоненти культури міжнаціонального спілкування старшокласників  взаємопов’язані і взаємозумовлені. Доведено, що усвідомлення старшокласником себе толерантною особистістю і розвиток мотивації у нього до міжнаціонального спілкування відбувається на основі попереднього досвіду і засвоєння нових знань та виражається в активній діяльності, веде до формування певних умінь і особистісних якостей.

 

Ключові слова: культура міжнаціонального спілкування, культурна ідентифікація, старшокласник, толерантна особистість, уміння, структура.

 

Статья посвящена изучению структуры понятия «культура межнационального общения старшеклассников». Рассмотрены и проанализированы различные подходы ученых к определению составных частей культуры межнационального общения. Учитывая особенности развития учащихся старшего школьного возраста, определена структура культуры межнационального общения старшеклассников как совокупность взаимосвязанных между собой компонентов: мотивационно-ценностного, когнитивного, деятельностного, личностного. Отмечено, что все компоненты культуры межнационального общения старшеклассников взаимосвязаны и взаимообусловлены. Доказано, что осознание старшеклассником себя толерантной личностью и развитие мотивации у него к межнациональному общению происходит на основе предыдущего опыта и усвоения новых знаний, выражается в активной деятельности и ведет к формированию определенных умений и личностных качеств.

 

Ключевые слова: культура межнационального общения, культурная идентификация, старшеклассник, толерантная личность, умения, структура.

 

The article is devoted to study of the "culture of inter-ethnic communication of senior pupils" concept structure. Different scientists' approaches to the definition of interethnic communication culture components are considered and analyzed. Paying attention to features of senior school age pupils' development, to structure  of senior pupils inter-ethnic communication culture as a set of interrelated components determined by  motivational-value, cognitive activity, personal development. It is noted that all components of senior pupils inter-culture communication culture are interconnected and interdependent. It is proved that attention, student pays to his/her tolerant personality and the development of his /her motivation for interethnic communication takes place on the basis of previous experience and the assimilation of new knowledge, which is expressed in active activity and leads to the formation of certain abilities and personal qualities.

 

Key words: abilities, culture of interethnic communication, cultural identification, senior pupil, tolerant personality, structure.

Повний текст:

PDF

Посилання


Заслуженюк В. С., Присакар В. В. / Формування в школярів культури міжнаціонального спілкування // Педагогіка і психологія. –1999. – № 2. – С. 66 –75.

Кадиева Р. И. Формирование культуры межнационального общения в школах со смешанным национальным составом (На примере старших школьников): дис. ... канд. пед. наук: 13.00.01: Махачкала, 1999. – 148 c.

Кусарбаев Р. И. Формирование культуры межнационального взаимодействия у студентов высших учебных заведений: дисс. … канд. пед. наук. М., 2001.

Кушнір Ю. В. Виховання у старшокласників культури міжетнічного спілкування: автореф. дис ... канд. пед. наук: 13.00.07 – Луганськ, 2012. – 20 с.

Матис В.И. Проблема национальной школы в поликультурном обществе. – Барнаул: Изд-во БГПУ, 2000.

Назаренко Г. А. Виховання культури міжетнічних відносин старшокласників у позаурочній діяльності: автореф.дис ... канд.пед.наук: 13.00.07 – Київ, 2007. – 20 с.

Павелків Р. В. Вікова психологія: підручник – Вид. 2-е, стер. – К.: Кондор, 2015. – 469 с.

Педагогика межнационального общения: Учебное пособие / Под ред. проф. Д. И. Латышиной. – М: Гардарики, 2004. – 320 с.

Попова Н. О. Формирование у школьников культуры межнационального общения: автореф. дис. ... канд. пед. наук. – Волгоград, 2004.

Согомонян А. С. Культура межнационального общения в воинских коллективах ввузов на современном этапе строительства ВС РФ: дис. канд. социол. наук: 22.00.04 – Краснодар, 2015.

Тернопільська В. І. Формування комунікативної культури старшокласників засобами телекомунікаційних проектів. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: зб. наук.праць УДПУ ім. П. Тичини. – Умань: ФОП Жовтий О.О., 2014. – Вип. 49. – С. 110–117.

Фогель Т. М. Виховання культури міжетнічних стосунків підлітків у процесі позакласної роботи: автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.07. – Терноп. нац. пед. ун-т ім. Володимира Гнатюка. –Т., 2013. – 19 с.

REFERENCES

Zasluzheniuk, V. S., Prysakar, V. V. (1999). Formuvannia v shkoliariv kultury mizhnatsionalnoho spilkuvannia [Formation of students in the culture of inter-ethnic communication]. Pedahohika i psykholohiia, 2, pp. 66-75 (in Ukrainian)

Kadieva, R. I. (1999). Formirovanie kulturyi mezhnatsionalnogo obscheniya v shkolah so smeshannyim natsionalnyim sostavom (Na primere starshih shkolnikov) [Formation of the culture of interethnic communication in schools with a mixed national composition (On the example of senior schoolchildren)] (Candidate’s thesis). Mahachkala, Russia, 148 p. (in Russian)

Kusarbaev, R. I. (2001). Formirovanie kulturyi mezhnatsionalnogo vzaimodeystviya u studentov vyisshih uchebnyih zavedeniy [Formation of the culture of interethnic interaction among students of higher educational institutions] (Candidate’s thesis). Moskva, Russia. (in Russian)

Kushnir, Yu. V. (2012). Vykhovannia u starshoklasnykiv kultury mizhetnichnoho spilkuvannia [Education of high school students in the culture of interethnic communication] (Abstract of candidate’s thesis). Luhansk, Ukraine, 20p. (in Ukrainian)

Matis, V.I. (2000). Problema natsionalnoy shkolyi v polikulturnom obschestve [The problem of the national school in a multicultural society]. Barnaul: Izd-vo BGPU. (in Russian)

Nazarenko, H. A. (2007). Vykhovannia kultury mizhetnichnykh vidnosyn starshoklasnykiv u pozaurochnii diialnosti [Education of the culture of inter-ethnic relations of senior pupils in extracurricular activities] (Abstract of candidate’s thesis). Kyiv, Ukraine. 20 p. (in Ukrainian)

Pavelkiv, R. V. (2015). Vikova psykholohiia: pidruchnyk [Age psychology: textbook]. Kyiv: Kondor, 469 p. (in Ukrainian)

Latyishina, D. I. (Ed.). (2004). Pedagogika mezhnatsionalnogo obscheniya [Pedagogy of international communication]. Moskva : Gardariki, 320 p. (in Russian)

Popova, N. O. (2004). Formirovanie u shkolnikov kulturyi mezhnatsionalnogo obscheniya [Formation of the culture of interethnic communication among schoolchildren] (Abstract of candidate’s thesis). Volgograd, Russia (in Russian)

Sogomonyan, A. S. (2015). Kultura mezhnatsionalnogo obscheniya v voinskih kollektivah vvuzov na sovremennom etape stroitelstva VS RF [Culture of interethnic communication in military collectives of higher education institutions at the present stage of the RF Armed Forces construction] (Abstract of candidate’s thesis). Krasnodar, Russia (in Russian)

Ternopilska, V. I. (2014). Formuvannia komunikatyvnoi kultury starshoklasnykiv zasobamy telekomunikatsiinykh proektiv [Formation of communicative culture of senior pupils by means of telecommunication projects]. Psykholoho-pedahohichni problemy silskoi shkoly: zb. nauk.prats UDPU im. P. Tychyny. Uman: FOP Zhovtyi O.O., 49, pp. 110-117 (in Ukrainian)

Fohel, T. M. (2013). Vykhovannia kultury mizhetnichnykh stosunkiv pidlitkiv u protsesi pozaklasnoi roboty [Education of the culture of inter-ethnic relations of adolescents in the process of extra-curricular work] (Abstract of candidate’s thesis). Ternopil, Ukraine, 19 p. (in Ukrainian)


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.