ПРОФЕСІЙНА САМОРЕАЛІЗАЦІЯ ВЧИТЕЛІВ ІНОЗЕМНИХ МОВ У ПРОЦЕСІ ВИКОРИСТАННЯ АЛЬТЕРНАТИВНИХ МЕТОДИК НАВЧАННЯ ШКОЛЯРІВ

Г. В. Твердохліб

Анотація


У статті розкрито потенційні можливості вчителів іноземних мов засобами методичної роботи, до яких віднесено альтернативні методики навчання школярів (методики навчання «За станціями», проведення аудіювання із залученням автентичних матеріалів, «Інтерактивна книга)». Зазначено, що завдяки цим методикам  підвищується інтерес школярів до вивчення й спілкування іноземними мовами, розширюються професійні компетентності вчителів іноземних мов.  Конкретизовано професійні компетентності вчителів іноземних мов, як: здатність створювати ситуацію вибору школярами «станції»; вміння підбирати практично орієнтовані завдання для учнів різного віку, здатність виявляти креативність під час підбирання автентичних матеріалів; уміння співставляти зміст автентичних матеріалів із потребами й віковими особливостями учнів та їх мовним досвідом у рідній та іноземній мовах; схильність до емоційного сприйняття й передачі ситуації, персонажів і обставин, які використовують в процесі навчання школярів; здатність відслідковувати зростання учня протягом деякого часу; знання про рефлексію та способи її формування в школярів на прикладі інтерактивної книги.

 

Ключові слова: професійна самореалізація особистості, компетентність учителя, іншомовне освітнє середовище, методики навчання школярів, педагогічний вплив на особистість учня.

 

В статье раскрыты потенциальные возможности учителей иностранных языков средствами методической работы, к которым отнесены альтернативные методики обучения школьников (методики обучения «По станциям», проведение аудирования с привлечением аутентичных материалов, «Интерактивная книга»). Отмечено, что благодаря этим методикам повышается интерес школьников к изучению и общению на иностранных языках, расширяются профессиональные компетентности учителей иностранных языков. Конкретизированы профессиональные компетентности учителей иностранных языков, такие как: способность создавать ситуацию выбора школьниками «станции»; умение подбирать практически ориентированные задания для учащихся разного возраста, способность проявлять креативность во время подбора аутентичных материалов; умение сопоставлять содержание аутентичных материалов с потребностями и возрастными особенностями учащихся и их языковым опытом в родном и иностранном языках; склонность к эмоциональному восприятию и передаче ситуации, персонажей и обстоятельств, которые используются в процессе обучения школьников; способность отслеживать рост ученика в течение некоторого времени; знания о рефлексии и способах ее формирования у школьников на примере интерактивной книги.

 

Ключевые слова: профессиональная самореализация личности, компетентность учителя, иноязычная образовательная среда, методики обучения школьников, педагогическое воздействие на личность ученика.

 

The article focuses on the fact that, in order to provide foreign language communication in the educational environment, foreign languages teachers must constantly disclose their own resource capabilities, improve their foreign language potential, involve domestic and foreign colleagues in cooperation and partnership, and persuade schoolchildren and their parents that multilingualism is a functional link between dialogue of cultures and civilization of the modern world, a means of transmitting and perceiving new educational information. The author reveals the essence of professional self-realization of teachers of foreign languages as a process of activization and disclosure of their own foreign language potential, self-improvement and self-development by means of foreign language communication, initiation of international cooperation and partnership relations among participants in the educational process, positive influence on motivation and interest of students in foreign languages, foreign language culture. Potential possibilities of teachers of foreign languages are revealed by means of methodological work, which include alternative methods of teaching students as an opportunity to choose more effective ways of transferring and perceiving study information in foreign languages. It is noted that due to the methods of studying "On Stations", conducting listening tasks with the use of authentic materials, "Interactive Book", students' interest in studying and communicating in foreign languages increases, and the professional competences of foreign languages teachers are expanded. It is revealed that in the process of professional self-realization of teachers, their competences develop, which can be considered as the result of successful pedagogical activity. The professional competence of foreign language teachers is specified a ability to create a situation for students to choose a "station"; knowledge and ability to identify the individual peculiarities of pupils and to cooperate with them, ability to select practically oriented tasks for students of all ages, ability to identify creativity when selecting authentic materials; ability to match the content of authentic materials with the needs and age characteristics of students and their language experience in native and foreign languages; a tendency to emotional perception and transfer of the situation, characters and circumstances that are used in the process of teaching students; ability to track student's growth for a period of time; knowledge of reflection and how it is formed at schoolchildren on an example of an interactive book.

 

Key words: professional self-realization of personality, teacher's competence, foreign-language educational environment, methods of teaching students, pedagogical influence on the student's personality.


Повний текст:

PDF

Посилання


Талалай Ю. О. Модернізація навчання іноземних мов у старшій школі країн Центральної Європи в умовах мультилінгвізму : дис. … канд. пед. наук. 13.00.01. Дрогобич, 2017. 237 с.

Яблоков С. В. Формування загальнокультурної компетентності майбутніх учителів іноземної мови засобами інноваційних технологій : дис. ... канд. пед. наук. 13.00.04. Вінниця, 2016. 298 с. С. 52 – 65.

Asher, J. (1969). The Total Physical Response Approach to Second Language Learning. The Modern Language Journal, 53(1), 3–17

Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. 3rd Edition. Essex: Pearson Education Ltd., 79-80.

Krause, C. A. (1916). The Direct Method in Modern Languages. New York, USA.

Lozanov, Georgi. (2006). Suggestopaedia - Desuggestive Teaching Communicative Method on the Level of the Hidden Reserves of the Human Mind, 4(30)

Marty, F. (1998). Reflections on the Use of Computers in Second Language Acquisition. System , 9(2), 85-98

Mitchell, Rosamond. (1988). Communicative Language Teaching in Practice. Great Britain: Centre for Information on Language Teaching and Research, 23–24, 64–68.

Richards, J. C. and Rodgers, T. S.( 2001). Approaches and Methods in Language Teaching (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Rippa, S. Alexander. (1971). Education in a Free Society, 2nd. Edition. New York: David McKay Company.

REFERENCES

Talalai, Yu. O. (2017). Modernizatsiia navchannia inozemnykh mov u starshii shkoli krain Tsentralnoi Yevropy v umovakh multylinhvizmu [Modernization of teaching foreign languages in the high school of Central European countries under the conditions of multilinguism] (Candidate’s thesis). Drohobych, Ukraine, 237 p. (in Ukrainian)

Yablokov, S. V. (2016). Formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnosti maibutnikh uchyteliv inozemnoi movy zasobamy innovatsiinykh tekhnolohii [Formation of general cultural competence of future teachers of foreign language means of innovative technologies] (Candidate’s thesis). Vinnytsia, Ukraine, pp. 52-65 (in Ukrainian)

Asher, J. (1969). The Total Physical Response Approach to Second Language Learning. The Modern Language Journal, 53(1), рр. 3–17

Harmer, J. (2001). The Practice of English Language Teaching. 3rd Edition. Essex: Pearson Education Ltd., рр. 79-80.

Krause, C. A. (1916). The Direct Method in Modern Languages. New York, USA.

Lozanov, Georgi. (2006). Suggestopaedia - Desuggestive Teaching Communicative Method on the Level of the Hidden Reserves of the Human Mind, 4(30)

Marty, F. (1998). Reflections on the Use of Computers in Second Language Acquisition. System , 9(2), рр. 85-98

Mitchell, Rosamond. (1988). Communicative Language Teaching in Practice. Great Britain: Centre for Information on Language Teaching and Research, 23–24, рр. 64–68.

Richards, J. C. and Rodgers, T. S.( 2001). Approaches and Methods in Language Teaching (2nd ed.). Cambridge: Cambridge University Press.

Rippa, S. Alexander. (1971). Education in a Free Society, 2nd. Edition. New York: David McKay Company.


Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.