ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ НАВЧАННЯ ДИСЦИПЛІН СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧОЇ ГАЛУЗІ ЗНАНЬ: ТЕОРІЯ І ПРАКТИКА

О. Олійник, О. Солошенко, М. Васильєва

Анотація


Навчальні дисципліни суспільствознавчої галузі
знань відіграють провідну роль у вихованні та під-
готовки свідомих і відповідальних громадян Укра-
їни, здатних активно діяти на зміцнення і розвиток
демократичної держави, долати виклики сьогодення.
В статті аналізується роль дисциплін суспільствоз-
навчої галузі в сучасному освітньому процесі та
виявляються найбільш результативні інтерактивні
методи для їх навчання. Суспільствознавча галузь
знань — це сукупність навчальних дисциплін, що
вивчають питання життя суспільства та взаємосто-
сунки суспільства та людини і мають на меті забезпе-
чення розвитку учня як особистості, яка усвідомлює
себе громадянином та патріотом України, успішно
самореалізується у суспільстві. Серед дисциплін, які
забезпечують суспільствознавчу освітню компоненту
в сучасній школі, варто зазначити: «Основи право-
знавства», інтегровані курси «Досліджуємо історію і
суспільство», «Вчимося жити разом», «Україна і світ.
Вступ до історії та громадянської освіти», «Вступ до
історії України та громадянської освіти», «Громадян-
ська освіта» та інші. У сучасному освітньому просторі
пріоритетними стали інтерактивні методи навчання.
Зміст інтерактивних методів полягає в тому, що 

навчання відбувається шляхом постійної, активної,
результативної взаємодії всіх учнів між собою та
вчителем. В статті характеризуються методи, які
доцільно використовувати при навчанні суспіль-
ствознавчих дисциплін, зокрема, «Займи позицію»,
«Два-чотири-всі разом», «Ажурна пилка», «Мозко-
вий штурм», «Дві правди-одна брехня», «Рольова
гра», «Ситуативне моделювання (імітаційна гра)»,
«Дебати», «Діалог» та інші.
У підсумку зазначається, що використання
інтерактивних методів навчання є вимогою сучас-
ного освітнього середовища на шляху формування
провідних компетентностей здобувачів освіти при
вивченні навчальних дисциплін суспільствознавчої
галузі знань


Ключові слова


суспільствознавство; навчання; інтерактивний метод; громадянська освіта; історія; дискусія; діалог.

Повний текст:

PDF

Посилання


. Антюшко Д. П., Володавчик В. С., Сєногонова Л. І. Інтерактивні методинавчання у вищій школі : монографія.Харків : Вид-во Іванченка І. С., 2022. 189 с.

Інноваційні технології в сучасномуосвітньому просторі: колективна монографія ; за ред. Г.Л. Єфремової. Суми : Вид-во СумДПУ ім. А . С. Макаренка, 2020. 444 с.;

Решетченко С., Скубарєва Т. Інтерактивні методи навчання як засіб успішної навчальної діяльності учнів // Проблемибезперервної географічної освіти і картографії. 2021. №33. С. 62–68.

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» // Урядовий кур’єр від 07.01.2023. № 5

Інструктивно-методичні рекомендації щодо викладання навчальних предметів у закладах загальної середньоїосвіти у 2023/2024 навчальному році. Громадянська та історична освітня галузь. Освітня галузь суспільствознавство. URL:https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/metodichni%2 0recomendazii/2023/09/12/IMR-2023-2024-Suspilstvoznavstvo.12.09.2023.pdf (дата доступу: 7.05.2024р.)

Лукьянов Д. В., Гогунський В. Д., Колесников А. Е. Від концепції «конуса в освіті» Едгара Дейла до моделі «воронкизнань» і гнучких методологій управління mпроектами в освіті // Інформаційні технології в освіті, науці та виробництві. 2013. Вип. 2(5). С.34–40.

Марченко О. Критичне мислення як фактор протидії ворожому інформаційно-політичному впливу // Особистість. Суспільство. Війна. Харків, 2022. С. 77–78.

Пометун О. Енциклопедія інтерактивного навчання. Київ, 2007. 141 с.

Пометун О., Пироженко Л. Інтер-активні технології навчання: Теорія, практика, досвід. Київ, 2002. 136 с.; Пометун О. Методика навчання історії в школі.Київ, 2006. 328 с.

Пометун О. Навчання історії й гро-мадянської освіти як чинник формування національної й громадянської ідентичності учнів в умовах війни та повоєнного розвитку України // Укр. пед. журн. 2023. № 2. С. 62–72;

Пометун О. Актуальні питання формування національної ідентичності учнів у процесі здобуття громадянської та історичної освіти // Вісник НАПН України. 2023. 5(1). С.1–5.

Пометун О. Підходи до проєктування змісту підручника з історії й громадянської освіти в контексті інтегрованого навчання / Ін-т педагогіки НАПН України. Київ : Пед. думка, 2023. С. 87–88;

Старєва А. Шкільна суспільствознавча галузь і предметно-методична підготовка майбутнього вчителя суспільствознавства в роки незалежності Укра-їни (початок 90-х років — до сьогодення) // Вересень. 2011. № 1–2. С. 124–131;

Старєва А. М. Теоретико-методологічні засади ступеневої підготовки вчителя суспільствознавства // Пед. альманах : зб. наук. пр. Херсон : РІПО, 2011. Вип. 12. Ч. 3. С. 179–184;

Ремех Т. О. Методика навчання учнів 9-го класу основ правознавства : метод. посіб. Київ : КОНВІ ПРІНТ, 2018. 96 с.

Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ, 2003. 192 с.

Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої» // Урядовий кур’єр від 01.02.2012. № 19.

Стратегія утвердження української національної та громадянської ідентичності на період до 2030 року// Урядовий кур’єр від 28.12.2023. № 260.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.2.72

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.