ПАРАДОКСИ ТЕОРІЇ ЙМОВІРНОСТЕЙ ТА ЇХ ВИКОРИСТАННЯ В НАВЧАЛЬНОМУ ПРОЦЕСІ

Євгенія Віталіївна Свіщова, Ольга Володимирівна Дьячкова

Анотація


Статтю присвячено деяким аспектам теорії ймовірностей, а саме ймовірнісним парадоксам — висловлюванням, міркуванням чи висновкам, що розбігаються із загальноприйнятою думкою і видаються нелогічними або суперечать здоровому глузду. Звертається увага на проблему засвоєння студентами різних спеціальностей основних понять теорії ймовірностей, що набуває особливої актуальності останнім часом, оскільки на сьогодні ця галузь математики отримала чисельні застосування у різних областях науки та виробництва, досягнення яких багато в чому завдячують саме швидкому розвитку теорії ймовірностей. Мета роботи — показати доцільність та можливості використання парадоксів при вивченні теорії ймовірностей. Розглядаються деякі парадокси (парадокс днів народження, парадокс Монті Холла) та пояснюється їх суть. Досліджуються питання інтегрування парадоксів у навчальний процес та наводяться приклади їх можливого використання на заняттях. Робиться висновок, що використання парадоксів у навчанні допомагає підвищити мотивацію навчання студентів, сприяє формуванню та розвитку їх ймовірнісного мислення, творчому підходу до вирішення поставлених проблем, більш глибокому розумінню та засвоєнню теоретичного матеріалу, розумінню суті та особливостей побудови ймовірнісних математичних моделей реальних процесів і явищ, збагачує виклад матеріалу цікавими історичними відомостями

Ключові слова


математика; теорія ймовірностей; парадокс; інтуїція; розвиток мислення; доведення; мотивація навчання

Повний текст:

PDF

Посилання


Гончаренко Я. В., Чепорнюк І. Д. Використання парадоксів та софізмів у навчанні теорії ймовірностей //Didactics of mathematics: Problems and Investigations. № 28. С. 94–99.

Gardner М. Mathematical puzzles and diversions. Chicago : University of Chicago Press, 1987. 255 с.

Mosteller F. Fifty challenging problems in probability with solutions. New York : Dover Publications, 1965. 95 с.

Szekely G. Paradoxes in probability theory and mathematical statistics. Budapest: Akademiai Kiado, 1986. 250 с.

Конфорович А. Г. Математичні софізми та парадокси. Київ : Рад. шк., 1983. 208 с.

Goldberg S. Direct Attack on a Birthday Problem // Mathematical Mathematics Magazine. 1976. № 49(5). С. 130–132.

Mosteller F. Understanding the Birthday Problem // The Mathematics Teacher. 1962. № 5. С. 322–325.

Barbeau E. Fallacies, Flaws, and Flimflam: The Problem of the Car and Goats // The College Mathematics Journal. 1993. № 24 (2). С. 149–154.

Gnedin S. The Mondee Gills Game //The Mathematical Intelligencer, 2011. № 34. С. 34–41.

Свіщова Є. В. Використання парадоксів теорії ймовірностей в навчальному процесі // Експертні оцінки елементів навчального процесу. Харків : Вид-во НУА, 2020. С. 58–60.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.3.76

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.