ВИТОКИ СТАНОВЛЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ НАУКОВОЇ ШКОЛИ ХАРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО ПЕДАГОГІЧНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ Г. С. СКОВОРОДИ
Анотація
Висвітлено витоки становлення педагогічної наукової школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Підкреслено важливість створення наукових шкіл взагалі, які сприяють розвитку педагогічної науки, передачі поколінням накопиченого «духовного потенціалу». Зазначено, що поняття «наукова школа», її освітня,розвивальна, виховна роль були і є предметом дослідження багатьох вчених. Звернуто увагу на те, що передумовами виникнення педагогічної наукової школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди справедливо вважають наявність талановитих керівників університету, педагогічного інституту, а згодом і кафедри педагогіки. Ними ставали, як правило, особистості, наділені «інтелектуальною харизмою», з великою повагою до науки, зокрема допедагогічної, відомі науковці К. Роммель, А. Валицький, М. Лавровський та інші. На основі аналізу наукових джерел встановлено внесок учених у створення педагогічної наукової школи, що полягав у підготовці науково-методичних праць, посібників, підручників, наукових статей; викладанні курсів педагогіки і дидактики, що сприяло активізації уваги й інтересу до предмету, до науки. Доведено, що зародженню наукової педагогічної школи сприяло також відвідування професорами за- кладів освіти, допомога порадами вчителям, читання лекцій на педагогічних курсах, сприяння відкриттю і роботи вчительських з’їздів. Зазначено, що наукові інтереси професорів Харківського університету були тісно пов’язані з пе- дагогічною проблематикою, а саме: пошуком шляхів удосконалення викладання, навчання, виховання молоді. Зміст дисциплін, проблеми, що піднімалися на лекціях, дослідницький характер викладання привертали увагу слухачів, ставали поштовхом до науко- во-педагогічної діяльності в майбутньому. Наведено приклади лекторської майстерності професорів університету, застосування ними прийомів активізаціїуваги слухачів, реалізації освітньо-виховної функції.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Багалей Д. И. Опыт истории Харьковского университета (по неизданным материалам). Т. 1 (1802–1815). Харьков,1893–1898. 1204 с.
Валицкий А. О. Историко-филологический факультет Харьковского университета за первые 100 лет его суще-ствования (1805–1905): [Разд.] 2. Биогра-фический словарь профессоров и пре-подавателей ; под ред. М.Г. Халанского и Д.И. Багалея. Xарьков : Изд-во ун-та,1908. С.175–183.
Вєтухов О.В. Академік М.Ф. Сумцов та Потебніанство // Наук. зб. Харківської Науково-дослідчої кафедри історії України. Пам’яті акад. М.Ф. Сумцова. Харків : Рух, 1924. С. 1–4.
Гончаренко С.У. Наукові школи впедагогіці. Становлення і розвиток науково- педагогічних шкіл: проблеми, досвід, перспективи : зб. наук. праць ; за ред. В. Кременя, Т. Левовицького. Житомир : Вид-во ЖДУ імені Івана Франка, 2012. С. 27–43
Друганова О.Д., Мартиненко І.І. Внесок інтелігенції Слобідського краю у розвиток національної освіти (істор.-пед. аспект) :моногр. Харків : ХНАДУ, 2015. 212 с.
Зербіно Д.Д. Наукова школа: лідері учні. Львів : Євросвіт, 2001. 208 с.
Золотухіна С. Виховна функція науково-педагогічної школи. Становлення і розвиток науково-педагогічних шкіл:проблеми, досвід, перспективи: зб. наук.праць ; за ред. В. К ременя, Т. Левовицького. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2012. С. 76–83.
Микола Олексійович Лавровський: З плеяди науковців Ніжинської вищої школи: біобібліографічний покажчик / Ніжин. держ. ун-т імені Миколи Гоголя, Бібліотека ім. акад. М. О. Лавровського ; упоряд. Л. І. Литвиненко, Л. В. Гранатович ; вступ. ст. Г. В. Самойленко. Ніжин : НД У ім. М. Гоголя, 2012. 59 с.
Наукові школи Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди : кол. моногр. ; за заг. ред. акад. І.Ф. Прокопенка; авт. колектив О. А . А ндрущенко, Л. І. Білоусова, В. Я. Білоцерківський та ін. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2014. 324 с. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d8a76c6f-fc65-4afe-bedb-f7c3a3758190/content
Профессор Николай Федорович Сумцов : К двадцатипятилетней годовщине его учено-педагогической деятельности. Труды пед. отд. Харьковского истор.-филол. Об-ва. Харьков : Печатное дело,1902. Вып. 7. С. 1–37.
Сірополко С. Історія освіти в Україні / С. Сірополко ; підгот. Ю. Вільчинскьий.2-ге вид. Львів : Афіша, 2001. 663 с.
Троцко А., Друганова О. Проблема удосконалення лекційних занять в університетах України: історико-педагогічний аспект // Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика : матер. ІV Міжнар. наук.-практ. конф. (Харків, 12 груд. 2019 р.). Харків, 2020. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://dspace.hnpu. edu.ua/server/api/core/bitstreams/3295b5d7-989d-4554-a99b-b3ac6bb4ad6d/content
http://www-library.univer.kharkov.ua/pages/exhibitions_2021/pedagogical_kharkiv.pdf
https://esu.com.ua/article-16827
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.4.29
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.