ПІДГОТОВКА МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ СОЦІАЛЬНОЇ ГАЛУЗІ ДО ЗДІЙСНЕННЯ СОЦІАЛЬНОЇ РЕАБІЛІТАЦІЇ ТА ІНКЛЮЗІЇ В УМОВАХ ВІЙНИ В УКРАЇНІ

Наталя Кабусь, Валентина Костіна

Анотація


Обґрунтовано актуальність посилення підготовки майбутніх соціальних педагогів та працівників до здійснення соціальної реабілітації та інклюзії для максимального відновлення життєвої активності й успішного соціального функціонування військових і цивільного населення, постраждалих внаслідок війни. Підкреслено, що соціально-психологічна реабілітація громадян, постраждалих внаслідок бойових дій, є комплексом заходів, спрямованих на відновлення у дітей і дорослих потенціалу життєтворення, впевненості у власних силах, здатності контролювати й управляти власним життям та позитивно впливати на інших, що є критично важливим й життєво необхідним для сталого розвитку українського суспільства. Наведено досвід взаємодії кафедри соціальної роботи і соціальної педагогіки Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди зі спеціалізованими соціальними інституціями, що здійснюють соціально-реабілітаційну діяльність з різними категоріями клієнтів, з метою створення освітньо-професійного середовища підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі на засадах інклюзії. Розкрито досвід професійної підготовки здобувачів спеціальності «Соціальна робота» Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди до соціальної реабілітації та інклюзії в умовах війни з подальшим розвитком здатності представників різних соціальних груп до самореабілітації та сталого розвитку. Наведено зміст розробленого до впровадження варіативного освітнього курсу для здобувачів другого (магістерського) рівня освіти «Соціальна реабілітація та інклюзія», спрямованого на здобуття студентами необхідних професійних компетентностей для здійснення соціально-реабілітаційної діяльності в умовах війни та післявоєнного часу. Курс націлено на формування у майбутніх фахівців уміння ефективно застосовувати технології та ме- тоди соціальної реабілітації та інклюзії, розробляти індивідуальну програму реабілітації з урахуванням сильних сторін особистості з метою відновлення у неї потенціалу життєстійкості, формування стійкої вну- трішньої позиції людини як позитивно налаштованої успішної особистості, готової до реалізації життєвих цілей та вирішення важливих суспільних завдань.


Ключові слова


соціальна реабілітація; інклюзія; війна; майбутні фахівці соціальної галузі; професійна підготовка.

Повний текст:

PDF

Посилання


Гончар І. Г. Волонтерська діяльність як засіб соціально-психологічної реабілітації учасників бойових дій // Наук. вісник Півден.-укр. нац. пед. ун-ту ім. К . Д . Ушинського. 2022. № 2 (139). С. 22–29.

Кабусь Н. Д. Глобальні пріоритети підготовки майбутніх фахівців соціальної галузі в умовах сучасних викликів // Фахова підготовка працівників соціальної сфери в Україні та за кордоном: сучасні виклики: колективна монографія. Львів : Вид-во ПП «Новий Світ-2000», 2023. С. 5–55.

Костіна В. В., Смеречак Л. І. Соціальна інклюзія в Україні: імплементація закордонного досвіду та особливості під- готовки майбутніх фахівців соціальної галузі // Correction and rehabilitation

innovations: implementation of european experience : моногр. Рига, Латвія : Baltija Publishing, 2023. С.132–156. DOI https://doi.org/10.30525/978-9934-26-325-5-9.

Про схвалення Національної стратегії розвитку інклюзивного навчання на період до 2029 р. та затвердження операційного плану заходів з її реалізації на 2024–2026 рр.: розпорядження КМУ від 7.06.2024.

Рассказова О. І. Розвиток соціальності учнів в умовах інклюзивної освіти: теорія та технологія : моногр. Харків : ФОП Шейніна О. В., 2012. 465 с.

Сайко Н., Бацман О. Модель підготовки майбутніх соціальних працівників до соціально-реабілітаційного процесу // Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2023. Вип. 2 (106). Т.1. С. 145–154.

Kazachiner O., Boychuk Yu. Overview of child’s development disabilities // Science, Technology, Innovation: Global Trends аnd Regional Aspect. 2024. № 9/24. С. 179–183.

Kostina V. V., Pypenko I. S. The Development of Resilience of Schoolchildren as a Basis for Health Care in the Conditions of Martial Law // International Journal of Science Annals. 2022. Vol. 5. No. 1-2. DOI:10.26697/ijsa. URL: https://culturehealth.org/ijsa_archive/ijsa.2022.1-

5.pdf.

Summary of the E-dialogue On Creating an Inclusive Society: Practical Strategies to Promote Social Integration. 23 May — 20 June 2007. Division for Social Policy and Development. URL: https://www.un.org/esa/socdev/sib/egm%2707/e-dlg07_smmry.html (access date: 20.08.2024)

Vasylyeva-Khalatnykova M. O., Chuiko O., Bakhov I. S., Ternopilska V.,

Chernukha N. Social Rehabilitation Practices of Inclusion In The Educational Process In Working With Children With Disabilities // Propósitos Y Representaciones. 2021. 9(SPE3), e1188. DOI https://doi.org/10.20511/pyr2021.v9nSPE3.1188




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.4.52

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.