РОЛЬ ВИБІРКОВИХ ДИСЦИПЛІН У ФОРМУВАННІ ІНДИВІДУАЛЬНОЇ ОСВІТНЬОЇ ТРАEКТОРІЇ ЗДОБУВАЧІВ ВИЩОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

Юрій Бойчук, Володимир Борисов, Олена Чехратова

Анотація


Одним із пріоритетних завдань сучасного закладу освіти є надання студентам права вибору певнихдисциплін з метою формування їхньої індивідуальної освітньої траєкторії. Це готує здобувачів до майбутньої професійної діяльності, сприяє їхній адаптації, впровадженню інновацій та ефективній співпраці у глобальному освітньому середовищі. Вибіркові дисципліни допомагають реалізувати компетентнісний підхід, поглиблювати знання в цікавих галузях, формувати міждисциплінарні зв’язки та розвивати навички навчальної автономії. Проаналізовано вибір здобувачами першого (бакалаврського) і другого (магістерського) рівнів освіти Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковородиелективних дисциплін з циклу загальної підготовки у 2022 і 2023 рр. Метою дослідження є виявлення тенденцій у виборі предметів, що відображають зміни в освітніх пріоритетах здобувачів, а також їхні академічні та професійні інтереси і потреби в умовах сучасних соціально-економічних викликів. Проаналі зувавши результати вибору як умови для створення індивідуальної освітньої траєкторії, автори звертають увагу на зростання інтересу здобувачів до дисциплін, пов’язаних з психологією, медіа і комунікаціями, національною ідентичністю. Доведено, що студенти-магістри віддають перевагу курсам для розвитку про- фесійних навичок, а бакалаври більш зосереджені на загальній підготовці. Дисципліни, пов’язані з вивчен- ням англійської мови, залишаються популярними серед здобувачів обох рівнів вищої освіти. Результати дослідження також вказують на важливість розвитку не лише професійних, а й особистісних якостей студентів, що сприяє ефективному функціонуванню суспільства, що доводить зацікавленість здобувачів у дисциплінах, які формують соціальну відповідальність та етичні норми. Вибіркові дисципліни допомагають здобувачам адаптувати своє навчання до ринку праці та особистих кар’єрних амбіцій.


Ключові слова


індивідуальна освітня траєкторія; вибіркові дисципліни; заклад вищої освіти; освітній компонент

Повний текст:

PDF

Посилання


Аряєв М. Л., Капліна Л. Є., Сеньківська Л. І. та ін. Вибіркові дисципліни в педіатрії як нова можливість отримання знань та навичок // Одеський медичний журнал. 2023. № 1. С. 82–88.

Бойчук Ю., Боярська-Хоменко А., Рибалко Л. Формування науково-дослідницької компетентності майбутніх докторів філософії в умовах упровадження технологій дистанційного навчання //Новий Колегіум. 2023. № 3. С. 74–81.

Вільчинська Т., Бачинська Г., Вербовецька О. Особливості підготовки вчителя-філолога через вибіркові лінгвістичнідисципліни когнітивного спрямування // Наук. записки Тернопільського нац. пед. ун-ту ім. Володимира Гнатюка. Сер.: Педагогіка. 2022. № 1. С. 64–72.

Друганова О. М. Роль дисциплін вільного вибору у формувані в здобувачів вищої освіти «soft skills» // Наук. Записки каф. педагогіки. 2021. № 48. С. 23–29.

Закон України «Про вищу освіту» // Офіційний вебпортал парламенту України..

Семигіна Т. В., Новак А. С. Інформаційні системи для вибіркових дисциплін у закладах вищої освіти // Vectors of the development of science and education in the modern world: col. monogr. ; за заг. ред. В. Шпак. Sherman Oaks. California : GS Publishing Services, 2023. С. 5–13.

Сидоренко О. В., Денисенко О. М. Мовні вибіркові дисципліни та їх роль у формуванні комунікативних компетентностей як складова особистісно-орієнтованого навчання // Актуальні питання лінгвістики, професійної лінгводидактики, психології і педагогіки вищої школи : зб. ст. VI Міжнар. наук.-практ. конф. 2021. С. 264–268.

Чижикова І. Вибіркові дисципліни як компонент формування навчальної автономії студентів // Мат. конф. МЦНД. 2022. С. 199–200.

Chekhratova O., Pohorielova T. Developing future foreign language teachers’ professional competence by creating a favorable educational environment // Актуальнi питання гуманiтарних наук. 2022. № 51. P. 730–737.

Kniaz H., Chukhno O. English Trainee Teachers’ Perspective on Soft Skills Development in Ukraine // Arab World English Journal. 2021. Вип. 7, № 1. P. 299–313.

Pohorielova T., Lei Z. The definition of university students soft skills: a modern chinese perspective // Вища освіта України. 2024. № 1. P. 76–83.

Senol M., Cesur K. An Analysis of the Content Knowledge Elective Courses of the ELT Departments: A Suggested Syllabus // Educational Policy Analysis and Strategic Research. 2021. Vol. 16, № 3. P. 316–335.

Tsuyoshi Y., Kensaku T. Creating a Diploma Supplement Linked to Degree- Awarding Policies When the Curriculum Comprises Mostly of Elective Subjects // Journal of Management Practices, Humanities and Social Sciences. 2020. Vol. 4, № 2. P. 45–49.

Tuchina N., Borysov V., Podhurska I. та ін. Developing Learner Autonomy viaChoosing a Person’s Educational Pathway // Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala. 2020. Vol. 12, № 1. P. 209–225.

Tungate S. S. Effective Elective? Elective Courses’ Impact on Student Performance during Associated Advanced Pharmacy Practice Experiences // MPA/MPP/MPFMCapstoneProjects. 2020. № 297. P. 1–19.

Yücel A. G. Elective Course Selection Strategies in Social Studies Education // Türk Akademik Yayınlar Dergisi (TAY Journal). 2023. Vol. 7, Special Issue. P. 320–346.

Fedorenko S., Butko L., Maslak V. Et al. Elective Subjects as an Important Component of the Students’ Individual Educational Trajectory Implementation // 2021 IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems (MEES). 2021. P. 1–5.

Murray R. The Capability Approach, Pedagogic Rights and Course Design: Developing Autonomy and Reflection through Student-Led, Individually Created Courses // Journal of Human Development and Capabilities. 2024. Vol. 25, Issue 1. P. 131–150.

Waite L. H., Smith M. A., McGiness T. P. Impact of a problem-based learning elective on performance in non-problembased learning required courses // Currents in Pharmacy Teaching and Learning. 2020. Vol. 12, Issue 12. P. 1470–1476.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.4.78

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.