ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ ЯК ПРОВІДНИЙ ВЕКТОР ДІЯЛЬНОСТІ КАФЕДРИ ТЕОРІЇ І МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ СУСПІЛЬНО-ПРАВОВИХ ДИСЦИПЛІН

Олександр Олійник, Олена Солошенко

Анотація


Розглядається важливість формування громадянської компетентності майбутніх учителів як невід’ємної складової їхнього професійного та особистісного розвитку. Громадянська компетентність трактується як інструмент для розширення можливостей особистості в суспільстві, стимулювання її мотивації, автономії та відповідальності, особливо в умовах війни та становлення демократичного суспільства. Відповідно до Закону України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» громадянська компетентність визначається як здатність особи реалізовувати та захищати права і свободи людини, відповідально ставитися до обов’язків громадянина та брати активну участь у суспільному житті. Наукове дослідження акцентує увагу на діяльності кафедри теорії і методики викладання суспільно-правових дисциплін Харківського національного педагогічного університету імені Г. С. Сковороди. Кафедра протягом 22 років працює над формуванням у майбутніх учителів історії та суспільствознавства необхідних компетентностей, зокрема громадянської. Автори підкреслюють, що громадянська компе- тентність педагога є базовою загальною компетентністю та невід’ємною частиною його професійного зростання. Формування цієї компетентності відбувається не лише через вивчення спеціальних дисциплін, але й завдяки активній участі студентів у науково-дослідницькій роботі, конференціях, семінарах, гуртках та інших заходах, що сприяють розвитку критичного мислення, громадянської активності та відповідальності.


Ключові слова


громадянська компетентність; національна ідентичність; громадянське суспільство; освітній процес; життєві навички; здобувачі освіти

Повний текст:

PDF

Посилання


Жадан І. В. Громадянська компетентність: соціальні очікування і реалії : моногр. / Нац. акад. пед. наук України ; Інститут соціальної та політичної соціальної та політичної психології. Кропивницький, 2022. 110 с.

Закон України «Про освіту» // Уряд. кур’єр. 2017. № 186 від 04.10.2017 р.

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» // Уряд. кур’єр. 2023. №5 від 07.01.2023 р.

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/zagalna%20serednya/nova-ukrainskashkola-compressed.pdf

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 жовт. 2018 р. № 710-р (в ред. від 8 жовт. 2022 р. № 893-р) // Уряд. кур’єр. 2018. №211 від 09.11.2018 р.

Кравчинська Т. Формування громадянської компетентності педагога Нової української школи // Вісник післядипломної освіти. 2019. Вип. 8 (37). Сер. «Педагогічні науки». С.74–88.

Олійник О.М., Солошенко О.М. Громадянська освіта як фундамент багатовек-торності освітнього процесу в межах Болонської системи // Новий Колегіум. 2023. №1-2. С.86–92. URL.: https://doi.org/10.30837/nc.2023.1-2.86

Савченко С.В., Олексенко С.В. Гро- мадянська компетентність як важлива складова фахового зростання сучасного вчителя. URL: https://www.sworldjournal.com/index.php/swj/article/view/swj21-03-012

Сайт ХНПУ імені Г.С.Сковороди. URL: http://hnpu.edu.ua/

Токарєва А.В., Чижикова І.В. Сучасні підходи до формування громадянської компетентності студентів: міжнародний та національний контексти // Вісник ун-ту імені Альфреда Нобеля. Сер. «Педагогіка і психологія». Педагогічні науки. 2021. № 1 (21). С. 88–93.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.4.93

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.