ПРОФЕСІЙНИЙ РОЗВИТОК ВЧИТЕЛЯ В УМОВАХ ДИНАМІЧНИХ ЗМІН У СУСПІЛЬСТВІ В СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
Анотація
Стаття висвітлює особливості нової освітньої парадигми в системі післядипломної освіти на курсах підвищення кваліфікації педагогічних працівників. Розкрито сутність поняття післядипломна освіта як провідний напрямок професійного оновлення педагогічних кадрів в мобільних умовах сучасного відкритого суспільства. Акцентовано на неперервній освіті як важливому чиннику якісного фахового професійного зростання спеціаліста за динамічних змін, зумовлених швидким технологічним оновленням, реформаційними перетвореннями в національній системі освіти у процесі входження її у європейський простір. Увагу зосереджено на постаті вчителя як провідника і перетворювача інноваційних змін в житті суспільства, позиція якого має вибудовуватись на ідеях гуманізму, дитиноцентризму, національної свідомості, патріотизму, повному усвідомленні запитів соціуму, який має гнучко реагувати на перетворення і неупереджено і виважено зустрічати виклики життя та вдосконалювати особистісні і професійні якості, надаючи затребувані освітні послуги на запити замовників. Наголошено, що важлива роль в оновленні освітніх процесів належить цифровізації як однієї з провідних ланок оновлення освіти дорослих. Про- демонстровано переваги особистісно спрямованої освіти над централізованою системою підвищення кваліфікації педагогічних кадрів. Зазначено, що саме культурно-ціннісна парадигма має стати головним напрямком післядипломної освіти, щоб перенести увагу з ролі вчителя-виконавця на роль творця у сродній праці. Охарактеризовано особливості його кар’єрного зростання. Висвітлено стратегію безперервного фа- хового розвитку вчителя, нову методологію вдосконалення його професійних компетенцій і компетентностей, окреслено рівні професійного становлення, акцентовано на значимості індивідуальних потребу саморозвитку, рефлексії власного педагогічного досвіду. Засвідчено, як через атестацію оцінюється результативність педагогічної праці шляхом визначення категорії, посади. Підкреслено, що портфоліо являє собою своєрідну технологію систематизації здобутків у професійній діяльності вчителя, у формуванні його критичного мислення, спрямованого на пошук оптимальних варіантів розв’язання проблем, на вдосконалення і самовдосконалення педагогічної майстерності в напрямку до власного акме. Підсумвано, що освіта впродовж життя спрямовує професійну діяльність вчителя на системне поповнення й оновлення знань, умінь і навичок, щоб бути затребуваним і конкурентно спроможним фахівцем, здатним конструктивно вирішувати поставлені завдання у досягненні передбачуваної мети.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Закон України «Про вищу освіту» : від 05.02.2021 р. № 1216-IX. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення: 11.09.2024
Закон України «Про освіту» №2145-VIII від 05.09.2017 зі змінами 2024). URL: https://urst.com.ua/act/pro_osvitu (дата звернення: 11.09.2024).
Воротнікова І. Форми індивідуалізації професійного розвитку вчителів у післядипломній педагогічній освіті. URL: https://www.researchgate. net/publication/319914083 (дата звернення: 07.05.2024).
Гончарова Н. О. Проєктування кар’єри як детермінанти професійної під- готовки вчителів. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/ 123456789/6133 (дата звернення: 10.05.2024).
Хименець В. В. Інноваційно-освітня діяльність. URL: http://www.visnyk-ekon-old.uzhnu.edu.ua/images/pubs/47/2/47_2_8.pd (дата звернення:25.05.2024).
Дубровіна І. В. Актуальні питання організації самоосвітньої діяльності вчителів музики в системі післядипломної освіти. URL: https://int-konf.org/ru/2016/sotsium-nauka-kultura-18-20-01-2016/1202-dubrovina-i-v-aktualni-pitannya-organizatsijisamoosvitnoji-diyalnosti-vchiteliv-muziki-vsistemi-pislyadiplomnoji-osviti (дата звернення: 25.07.2024).
Зязюн І. А. Н еперервний розвиток і саморозвиток педагогічної майстерності вчителя у післядипломний період. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sit imn_2012_29_4 (дата звернення: 25.07.2024).
Методичний вісник: Портфоліо як засіб підвищення якості освіти. (вип. 2) / Упор. Л. Скальська, О. Н ижник, А. Д утчак. URL: https://ippo.if.ua ’ uprav1 (дата звернення: 10.08.2024).
Каденко І. В., Щетініна А. С. Феномен професійного розвитку в сучасному освітньому середовищі // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2019. № 67, Т. 2.
Ілляхова М. Безперервний професійний розвиток науково-педагогічних працівників у контексті розвитку європейського освітнього простору // Вісник Нац. ун-ту «Чернігівський колегіум» ім. Т.Г. Шевченка. Сер.: Педагогічні науки. 2019. Вип. 1. С. 55–60. URL: https://visnyk. chnpu.edu.ua/ download/vs157/13.pdf (дата звернення: 09.09.2024).
Безперервний професійний розвиток вчителів іноземних мов в Україні та за кордоном : моногр. / О.В. Вознюк, О.С. Гуманкова, С.В. Д єньгаєва та інш. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. Івана Франка, 2023. 364 с. http://eprints.zu.edu.u a / 3 6 8 0 9 / 1 / М О Н О % 2 0 ка ф%2 0 а н г % 2 0мови%20_2023%20ЖДУ_правка.pdf (дата звернення: 25.07.2024).
Хомич Л. Вчитель нової української школи: вектори професійного розвитку // Освіта дорослих: теорія, досвід, перспективи. 2021. № 2. С. 168–177. https://doi.org/10.35387/od.2(20).2021.168-176
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2024.4.99
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.