У ПОШУКАХ СВОБОДИ: КРІЗЬ ПРИЗМУ ПЕДАГОГІКИ МИРУ ЮРІЯ БОЙЧУКА
Анотація
Присвячено висвітленню основних етапів діяльності і життєтворчості Ректора ХНПУ імені Г. С. Сковороди крізь призму педагогіки миру. Основна мета статті: відкрити для сучасної інтелектуальної спільноти особистість Юрія Бойчука як Людини, відданої справі служіння Розуму, Освіті та Миру. Відданий патріот і миротворець, демонструючи незламний дух щирого сковородинівця, з перших хвилин віроломного вторгнення країни-агресора на територію Харківської області активно включився в підготовку оборони міста. Завдяки Юрію Дмитровичу університетська спільнота стала згуртованою, міцною і готовою до випробувань на силу духу і волі у той день, який залишиться страшним спомином для кожного, чия доля змінилася назавжди. Ця нова реальність, в якій війна і доля тісно переплелися між собою у широкому спектрі емоцій, діапазон яких коливається від народ-ного гніву, спрямованого проти ворога як уособлення зла, так і до пронизаної великим оптимізмом віри у перемогу. Досвід незламності, набутий за три роки війни, через практики миротворчості демонструє ХНПУ імені Г. С. Сковороди у підготовці вчителя-миробудівника для відкритого і демократичного суспільства. У реалізації комплексного підходу до формування громадянина і патріота, особливо в умовах війни, велику роль відіграє здійснювана за всебічної підтримки Ректора, педагогіка миру. Юрій Бойчук одним із перших виступив зі зверненням до української освітянської спільноти з пропозицією розроблення та реалізації в освітньому процесі міждисциплінарної освітньої компоненти «Педагогіка миру». Розуміючи, що історико-культурна складова є вагомим чинником формування дієвого патріотизму, у ХНПУ імені Г. С. Сковороди велика увага приділяється дослідженню сковородинівської традиції. Ефективно здійснюється впровадження у практичну освітню й виховну діяльність «духу свободи». Систематично проводяться виховні й освітні заходи, присвячені літературним, філософським та медійним рефлексіям образу війни, що важливо для формування культури ненасильства та культури миру. Провідними із сформульованих Ю. Бойчуком цінностей Місії і Візії Університету стали людина, свобода, гідність, солідарність, миролюбство і толерантність.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Андрущенко В. Педагогіка миру: актуальність теорії та практики // Вища освіта України. № 22014. С. 5–12.
Андрущенко В. У пошуках свободи.Історіософія української культури від найдавніших часів до наших днів. Київ : «Видавництво Людмила», 2023. 736 с.
Ассман А. Права та обов’язки людини. У пошуках нового суспільного договору. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2020. 104 с
Бойчук Ю. Д. Педагогіка миру / Ю. Д . Бойчук, Н. О. Борисенко, А. В. Боярська-Хоменко // Підвищення якості національної освіти у контексті викликів сьогодення : матеріали Регіон. наук.-практ. конф., Харків, 26 трав. 2022 р. / Комун. закл. «Харків. гум.-пед. акад.» Харків. обл. ради. Харків : Петров В. В., 2022.
Бойчук Ю. Тенденції і перспективи розвитку сучасної педагогічної освіти // Новий Колегіум. 2021. № 4. С. 3–14.
Вільджтейн Б. Недовершений час : пер. з пол. Д. Пінчевської. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2023. 640 с.
Гумбрехт Г. Розладнаний час : пер. з англ. та нім. І. Іващенко. Харків : ist publishinq, 2019. 104 с.
Денисенко І. Проблемне поле війни у західній політико-філософській спадщині: евристичний потенціал щодо сучасних досліджень // Сучасне суспільство. 2023. Вип. 1(26). С. 41–51.
Єрмоленко А. Морально-правовий дискурс війни в умовах російської агресії проти України // Філософія права і загальна теорія права. 2023. №3. С. 44–57.
Жадан С. Інтернат. Meridian Czernowitz, 2017. 336 с.
Зебальд В. Повітряна війна і літе- ратура : пер. з нім. Р. Осадчук. Харків : ist publishinq, 2023. 176 с.
Зонтаг С. Спостереження за болем інших : пер. з англ. Я. Стріхи. Харків : ist publishinq, 2024. 144 с.
Кудлай Р. Як Україні вийти в перший світ // Трансформація української національної ідеї / упоряд. О. Доній. Київ : Наш формат, 2019. С. 18–54.
Ледерак Д. Розбудова миру. Стале примирення в розділених суспільствах : пер. з англ. Д. К аратєєва та Л. Лозової. Київ : ДУХ І ЛІТЕРА, 2019. 256 с.
Мир. Безпека. Освіта: Матеріали круглого столу за міжнародною участю, присвяченого Дню українських миротворців та 30-й річниці участі України в миротворчих місіях ООН, Харків, 15 лип. 2022 р. / Харків. нац. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди ; [редкол.: Ю. Д . Бойчук (голов. ред.) та ін.]. Харків, 2022. 60 с.
Прокопенко І., Бойчук Ю. Роль педагогічної науки в модернізації сучасної освіти // Новий Колегіум. 2021. № 3. С. 4–12. 17. Слотердайк П. Терор з повітря : пер. з нім. О. Григоренко. Харків : ist publishinq, 2023. 112 с.
Сковорода Григорій. Повна академічна збірка творів ; за ред. проф. Леоніда Ушкалова. Харків — Едмонтон — Торонто : Майдан ; Видавництво Канадського Інституту Українських Студій, 2011. 1400 с.
Радіонова Н. Під знаком Г. Сковороди: культурний профіль і дизайн доби модерну // Наук. записки Харків. нац. пед. ун-ту ім. Г. С. Сковороди. Літературознавство. 2025. Вип. 1(105). С. 22–39.
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.1.16
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.