MOOC ДЛЯ ВЧИТЕЛІВ: ВИКЛИКИ ВПРОВАДЖЕННЯ В УМОВАХ ОБМЕЖЕНОЇ ЦИФРОВОЇ ІНФРАСТРУКТУРИ ЗЗСО УКРАЇНИ
Анотація
Розглядаються проблеми та перспективи впровадження масових відкритих онлайн-курсів (MOOC) як інструменту підвищення кваліфікації вчителів в умовах обмеженої цифрової інфраструктури закладів загальної середньої освіти (ЗЗСО) України. Зазначено, що цифровізація освіти, що є одним із пріоритетних напрямів державної політики, передбачає активне використання інноваційних технологій, зокрема MOOC, для розвитку професійних компетентностей педагогів. Наголошено, що на шляху ефективного впровадження MOOC в Україні постає низка викликів, зумовлених, перш за все, невідповідністю матеріально-технічної бази шкіл сучасним вимогам. Проведено аналіз чинної нормативно-правової бази, зокрема Закону України «Про повну загальну середню освіту», «Концепції розвитку цифрових компетентностей», Концепції «Нова українська школа», а також статистичні дані Міністерства цифрової трансформації України та результати опитування SELFIE. Виявлено значну диспропорцію в забезпеченні ЗЗСО комп’ютерною технікою та доступом до якісного Інтернет-з’єднання, особливо у сільській місцевості. Встановлено, що 40 % закладів освіти не мають належного інтернет-з’єднання, а 57 % комп’ютерів застарілі. Обґрунтовано, що обмежена цифрова інфраструктура, брак сучасного обладнання та програмного забезпечення, а також низький рівень цифрової компетентності вчителів унеможливлюють повноцінне використання переваг MOOC. Навіть після успішного проходження онлайн-курсів педагоги стикаються з неможливістю застосування отриманих знань на практиці через несумісність вивчених інструментів з наявною технічною базою. Наголошується на необхідності комплексного підходу до вирішення проблеми, що включатиме суттєве оновлення матеріально-технічної бази шкіл, розробку адаптованих до українських реалій MOOC,а також створення системи цільової методичної підтримки вчителів. Підкреслено, що успішна інтеграція MOOC у систему підвищення кваліфікації вчителів потребує узгоджених дій з боку держави, органів управління освітою, розробників онлайн-курсів та закладів освіти.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Доценко C. Цифровізація як ключовий фактор трансформації національної системи освіти // Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі : кол. моногр. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. С.137–165.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 р.: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14 грудня 2016 р. № 988-р. // Урядовий кур’єр. 2016. 28 груд. (№246).
Концепція розвитку цифрових компетентностей: схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 3 березня 2021 р. № 167-р. // Урядовий кур’єр. 2021. 16 берез. (№50).
Про повну загальну середню освіту: Закон України від 16.01.2020 № 463-IX // Голос України. 2020. 17 берез. (№ 50).
Результати досліджень SELFIE в Україні (2021–2024 роки). URL: https://mon.gov.ua/news/rezultaty-doslidzhenselfie-v-ukraini-20212024-roky.
Рехлецький Є., Аніловська Г., Костирко В., Бабич В. Проблеми ліцензування програмного забезпечення як складова кризи національної освіти // Комп’ютерні науки та інформаційні технології. Херсон, 2023. № 4. С. 79–86. URL: https://doi.org/10.32782/tnv-tech.2023.4.10.
Собченко Т., Желізняк О. Освітній потенціал масових відкритих онлайн курсів (MOOC) у становленні фахівця // Наук. журн. Хортицької національної академії. (Сер.: Педагогіка. Соціальна робота). Запоріжжя, 2023. Вип. 2(9). DOI: https://doi.org/10.51706/2707-3076-2023-9-10.
Чимбай Л., Попкова Л. Проблеми матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти в умовах воєнного стану в Україні // Освітня аналітика України. Київ, 2022. № 3 (19). С. 75–93. URL: https://doi.org/10.32987/2617-8532-2022-3-75-93.
% українських шкіл не мають якісного підключення до інтернету. URL: https://thedigital.gov.ua/news/40-ukrainskikh-shkil-ne-mayut-yakisnogopidklyuchennya-do-internetu.
Zaremohzzabieh Z., Roslan S., Mohamad Z., Ismail I. A., Ab Jalil H., Ahrari S. Influencing Factors in MOOCs Adoption in Higher Education: A Meta-Analytic Path Analysis // Sustainability. 2022. № 14 (8268). URL: https://doi.org/10.3390/su14148268.
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.1.45
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.