КРОС-КУЛЬТУРНА КОМУНІКАЦІЯ У ПЕДАГОГІЧНОМУ УНІВЕРСИТЕТІ: ПЕРСОНАЛЬНИЙ ПІДХІД
Анотація
Мета статті — розкрити персональний підхід під час формування компетентностей крос-культурної комунікації учасників освітнього процесу в педагогічному університеті. Розкрито роль міжперсональної комунікації носіїв ознак національних культур. Здійснено порівняльний аналіз лідерської компетентності через призму крос-культурної комунікації для досягнення освітніх цілей, які визначені в освітніх програмах різних рівнів вищої освіти. Зазначено проте, що лідерська компетентність визначає професійну спрямованість крос-культурної компетентності майбутнього педагогічного працівника. Зазначено про ключову роль цінностей в педагогічній діяльності. Це дає змогу переосмислити персональний підхід в освіті таким чином: шлях просування різними етапами освітнього процесу, який різниться темпом просування, послідовністю і обсягами вивчення компонент у межах обраної освітньої програми, можливостями реалізації особистісних здібностей, прагнень. Цінним у статті є те, що авторка визначила низку характерних ознак реалізації персонального підходу в організації крос-культурної комунікації в процесі підготовки фахівців у галузі освіти: 1) персональний підхід в організації крос-культурної/ комунікації в процесі підготовки фахівців у галузі освіти має виразну професійну спрямованість. Це впливає на цілі і зміст крос-культурної комунікації учасників освітнього процесу; 2) персональний підхід в організації крос-культурної комунікації в процесі підготовки фахівців у галузі освіти перебуває у сфері уваги і контролю педагога. Це передбачає наявність і розвиток персональних якостей, лідерської компетентності у майбутніх педагогів під час професійної підготовки; 3) персональний підхід в організації крос-культурної комунікації в процесі підготовки фахівців у галузі освіти передбачає дотримання принципу рівності. Це передбачає орієнтацію на сильну сторону кожного здобувача освіти, а також на сильні сторони кожного педагогічного працівника, дії на основі прийнятих у конкретній освітній спільноті цінностей. Перспективою подальшого розроблення теми визначено психологічний супровід неконфліктних комунікацій, комунікацій у ситуаціях невизначеності, потреби позитивного підкріплення навчальних досягнень.
Ключові слова
Повний текст:
PDF (English)Посилання
Arasaratnam L. A., Doerfel M. L. Intercultural communication competence: Identifying key components from multicultural perspectives // International Journal of Intercultural Relations. 2005. № 29. P. 137–163. URL : https://www.researchgate.net/publication/223609232_Intercultural_communication_competence_Identifying_key_components_from_multicultural_perspectives
Chi-Yue Chiu, Walter J. Lonner, David Matsumoto, Colleen Ward. Cross- Cultural Competence: Theory, Research, and Application // Journal of Cross-Cultural Psychology. 2013. № 6, Iss. 44. DOI:10.1177/0022022113493716
Future Work Skills 2020. Institute for the Future for University of Phoenix Research Institute. 2011. URL: http://www.iftf.org/uploads/media/S1382A_UPRI_future_work_skills_sm.pdf/
Griffin E. A. First Look at Communication Theory. The McGraw-Hill Companies 2012. URL: http://rosalia.mercubuanayogya.ac.id/wp content/uploads/2016/04/ebooksclub.org__A_First_Look_at_Communication_Theory_ __8th_Edition_.pdf
Ворожбіт-Горбатюк В., Борисенко Н., Кежань Се. Інформаційно-комунікаційна компетентність педагога як ресурс партнерства // Теорія та методика навчання та виховання. 2022. №52. С. 52–60. doi:https://doi.org/10.34142/23128046.2022.52.05
Іванов С. Крос-культурне командоутворення і позитивна організаційна етика. Лекція 4. Модуль 4 «Європейські техніки командоутворення на основі кроскультурної взаємодії». URL : https://moodle.znu.edu.ua/pluginfile.php/916699/mod_resource/content/2
Канюка І., Сердюк Л. «LANGUAGE COACH» — інструмент формування та розвитку кроскультурної компетентності // Open educational e-environment of modern University. 2018. № 5. С. 123–132. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/30325/1/L_Serdiuk_I_Kaniuka_OEEMU_5_IL.pdf
Петренко Т. Компетентності кроскультурної комунікації учасників освітнього процесу в університеті: механізми та інструменти комунікативного менеджменту // Новий Колегіум. 2024. № 1. С. 61–66. URL: https://dspace.hnpu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/f9162b85-5aae-4aee-ae8a-86fa938de793/content
Про вищу освіту. Закон України. Документ 1556-VII, чинний, поточна редакція від 17.11.2024, підстава — 4034-IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Про затвердження Концепції розвитку педагогічної освіти. Наказ Міністерства освіти і науки України № 776 від 16 липня 2018 р. URL : https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennya-koncepciyirozvitku-pedagogichnoyi-osviti
Про затвердження професійного стандарту «Вчитель закладу загальної середньої освіти». Наказ Міністерства освіти і науки України № 1225 від 29 серпня 2024 р. URL : https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennia-profesiinohostandartu-vchytel-zakladu-zahalnoiserednoi-osvity
Система персоналізованого підходу. URL : https://newlevel.school/personalized-approach/
Холодняк О. Компетентнісний підхід і здорова конкуренція — базис про- фесійного розвитку викладацької майстерності фахівця у галузі гуманітарних і соціальних наук // Молодь і ринок. 2024. № 4 (224). С. 188–122. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.304493
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.1.52
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.