ПИТАННЯ ЕКЗАМЕНАЦІЙНОГО КОНТРОЛЮ ЗНАНЬ УЧНІВ ТА СТУДЕНТІВ У ПЕДАГОГІЧНІЙ СПАДЩИНІ М. І. ПИРОГОВА

Ю. Першина, О. Пташний, Г. Сажко

Анотація


Аналізуються педагогічні погляди М. І. Пирогова з питань контролю навчально-пізнавальної діяльності учнів та студентів. Видатний вчений, громадський діяч та педагог, М. І. Пирогов був одним з реформаторів системи освіти у другій половині ХІХ ст. Критикуючи діючу систему освіти, він виділяв характерний для неї «екзаменаційний напрям» та аналізував питання, пов’язані з екзаменом як формою контролю знань учнів та студентів. Існуюча екзаменаційна форма контролю не відповідала цілям та задачам навчання, як їх розумів педагог. Основною задачею навчання він вважав не тільки передачу знань від викладача студенту, а й виховання людини у широкому сенсі. Тобто для М. І. Пирогова було аксіомою, що будь-яка наука містить виховний елемент. Заняття, які не забезпечують глибоких грунтовних знань, він оцінював як «шкідливі для виховання». Піддаючи критиці «екзаменаційний напрям», він ретельно аналізував усі негативні наслідки цього явища, яке «збуджує учня вчитись для екзамену, а не для науки». Така організація навчального процесу, при якій екзамен у навчанні займає провідне місце, на думку Пирогова, була основною причиною «екзаменаційного напряму». Тому він послідовно боровся за зменшення кількості «всіляких іспитів та вчених ступенів». В першу чергу наполягав на шкідливостівеликої кількості переводних екзаменів. Альтернативою екзаменаційному напрямку він бачив аудиторну роботу, під час якої і проводиться оцінювання студента та його спроможності до навчання. Причому наполягав максимально відходити від бальної системи оцінювання, заміняючи її словесним описом результатів навчання. Педагог послідовно доводив неефективність контролюючої функції екзаменів. Підкреслював, що на екзаменаційний період витрачається надмірно багато часу, який віднімається від навчального процесу. Пропонував та домагався введення конкретних заходів, які б виправляли негативні наслідки цього і сприяли б переносу акценту з «екзаменаційного напряму» у навчанні на регулярну поточну роботу зі студентами. Прямі результати його діяльності з «послаблення екзаменаційного напряму» у навчальному процесі — це, наприклад, зарахування в університети за результатами випускних іспитів у гімназіях, значне скорочення об’єму та часу пере- водних іспитів, зменшення кількості вчених ступенів, а головне — створення передумов для подальших прогресивних змін у сфері освіти.


Ключові слова


екзамен; контроль; навчальний процес; оцінювання; бали; виховання.

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Горчакова О. А. Гуманистическая направленность педагогических взглядов Н. И . Пирогова : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Южно-укр. гос. пед. ун-т им. К. Д. Ушинского. Одесса, 2000. 257 с.

Попова Г., Попов М. Педагогічна діяльність та педагогічні погляди М. І. Пирогова // Гуманізація навчально-виховного процесу : наук.-метод. зб. / Слов’ян. держ. пед. ун-т. Слов’янськ, 2009. Вип. 43. С. 114–125.

Осова О. О. М. І. Пирогов про організацію навчально-пізнавальної діяльності студентів у другій половині XIX ст. // Вісн. Луган. нац. пед. ун-ту ім. Тараса Шевченка. Пед. науки. Луганськ, 2007. № 12, ч. 1. С. 152–156.

Павко А. І., Курило Л. Ф. Педагогічні ідеї М. І. Пирогова в контексті модернізації освіти в Україні // Трибуна. 2008.№ 3/4. С. 28–29.

Роганська Г. І. Питання стимулювання навчально-пізнавальної діяльності учнів у педагогічній спадщині Пирогова М. І. // Засоби навч. та наук.-дослід. роботи : зб. наук. пр. / Харк. держ. пед. ун-т ім. Г. С. Сковороди. Харків, 2003. Вип. 19. С. 76–80.

Кульчицький К. І. Педагогічні погляди М. І. Пирогова та деякі питаннясучасності. Київ, 1995. 22 с.

Каптерев П. Ф. Общечеловеческие идеалы в теории средней школы. Педагогика Н. И . Пирогова. Гл. 19 // Педагогика. 1995. № 5. С. 64–75.

Вітвицька С. С. Новаторство М. І. Пирогова у педагогічній теорії та практиці вищої школи // Наук. зап. Психол.-пед. науки / Ніжин. держ. ун-т ім. М. Гоголя. Ніжин, 2009. № 4. С. 158–161.

Микола Іванович Пирогов — видатний хірург, педагог і громадський діяч: (до 200-річчя від дня народження): бібліограф. покажч. Київ : Пед. думка, 2011. 124 с. (Сер. «Видатні педагоги світу»; вип. 7).

Хрестоматія з історії вітчизняної педагогіки / М-во освіти УРСР; Наук.-дослід. ін-т педагогіки ; за заг. ред. С. А . Литвинова. Київ : Рад. шк., 1961. 651 с.

З іменем Святого Володимира: Київський університет у документах, матеріалах та спогадах сучасників : 1, 2 кн. [упоряд.: В. К ороткий, В. Ульяновський]. Київ : Заповіт, 1994. 449 с.

Собраніе литературно-педагогических статей Н. И . Пирогова, вышедшихъвъ управленіе его Киевскимъ учебным округом (1858–1861). Киев : Въ университетской тип., 1861. 252с.

Правила, составленные советом университета св. Владимира и утвержденные попечителем, на основании университетского устава 1863 года // Журнал Министерства Народного Просвещения. 1863. Ч. 120. Приложения. С. 56–72.

Владимирский-Буданов М.Ф. История императорского университета св. Владимира. Т. 1. Киев : Тип. ун-та св. Владимира, 1884. 674 с.

Сочиненія Н.И. Пирогова : в 2 т. Киев : Изд. Пироговскаго товарищества, 1914–1916.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.1.56

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.