ПОНЯТТЯ «ДЕРЖАВНІСТЬ» У ВИКЛАДАННІ ІСТОРИЧНО-ПРАВОВИХ ДИСЦИПЛІН: ТЕОРІЯ ТА МЕТОДИКА

О. Олійник, О. Солошенко

Анотація


Досліджуються теоретичні та методичні аспекти висвітлення проблеми державності в історично-правових дисциплінах. Розглянуто інтеграцію теорії тапрактики у процесі навчання, зокрема, використання інтерактивних методів, міждисциплінарного підходу та цифрових технологій. Окрему увагу приділено формуванню грома- дянської компетентності, патріотизму та правової культури здобувачів освіти. Показано роль виховноїскладової в процесі вивчення державотворчих процесів, а також значення аналізу історичного матеріалу для розуміння сучасних викликів. Практична спрямованість навчальних дисциплін і прикладні завдання сприяють розвитку аналітичних навичокта активному залученню студентів до державотвочих процесів. Стаття акцентує увагу на важливості постійного оновлення освітнього процесу для забезпечення гармонійного поєднання теоретичних знань, практичних умінь та виховання свідомих громадян. Особлива увага приділяється використанню сучасних педагогічних технологій, таких як симляційні вправи, кейс-методи та проєктне навчання. Крім того, обговорюється важливість співпраці між викладачами та студентами для створення сприятливого середовища для навчання. Дослідження акцентує увагу на ролі історично-правових дисциплін у формуванні національної ідентичності, зміцненні демократичних цінностей та розвитку правової свідомості. Вивчення державотворчих процесів в історичній ретроспективі дозволяє студентам краще зрозуміти сучасні виклики, з якими стикається Україна в умовах глобалізації та воєнних конфліктів.


Ключові слова


державність; історично-правові дисципліни; інтерактивні методи; громадянська ком- петентність; патріотизм; правова культура; цифрові технології

Повний текст:

PDF

Посилання


Вдовічен В.А., Вдовічена Л.І., Меленко О.В. Методика викладання правничих дисциплін : навч.-метод. посіб. Чернівці, 2022. 144 с. ; Криштанович М. Вивчення правових дисциплін засобами інтерактивного дистанційного проведення занять // Гірська школа українських Карпат. 2020. №22. С. 112–115

Яновська Л. Г. Методика викладання історії та історичних дисциплін. Одеса, 2020. 100 с.

Закон України «Про основні засади державної політики у сфері утвердження української національної та громадянської ідентичності» // Голос України від 31.12.2022. № 267.

Кононенко Ю. С., Джолос С. В. Держава і революції : моногр. Черкаси, 2022. 316 с.

Правова доктрина і державність: вектор взаємозв’язку: монографія / за заг. ред. Н. М. Оніщенко. Київ, 2022. 432 с.

Рафальський О. Українська держава. Витоки. Історична еволюція. Сучасність : моногр. Київ, 2024. 428 с.

Терлюк І. Українська державність: формування національної державно-правової традиції. Львів, 2022. 480 с.

Концепція розвитку громадянської освіти в Україні. Розпорядження Кабінету Міністрів України від 3 жовтня 2018 р. № 710-р (в редакції від 8 жовтня 2022 р. № 893-р) // Урядовий кур’єр від 09.11.2018 р. № 211.

Олійник О., Солошенко О., Васильєва М. Інтерактивні методи навчання дисциплін суспільствознавчої галузі знань: теорія і практика // Новий Колегіум. 2024. №2. С.72–79. URL.: https://doi.org/10.34142/nc.2024.2.72

Підтримка демократичного розвитку в Україні. Міжнародна фундація виборчих систем (IFES) в Україні. URL: https://www.ifesukraine.org/

Постанова Президії НАН України «Про концепцію ідеології державотворення в Україні» від 10.07.1996 р. та Додаток. URL: https://zakon.rada.gov. ua/rada/show/v0227550-96#Text

Сайт МОН. Громадянська освіта (інтегрований курс) 10 клас. Рівень стандарту. Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти. URL: https://efaidnbmnnnibpcajpcglclefindmkaj/

Сайт ХНПУ імені Г. С. Сковороди. URL: http://hnpu.edu.ua/

Становлення та розвиток правової держави: проблеми теорії та практики: матеріали XVI міжнародної науково-практичної конференції, м. Миколаїв, 21 грудня 2023 р. Львів, 2023. 272 с. ; Сучасний розвиток державотворення та правотворення в Україні: проблеми теорії та практики : матеріали ХІ Міжнар. наук.- практ. конф. (26 червня 2023 р., м. Київ). Київ, 2023. 330 с.

Сучасна українська держава: вектори розвитку та шляхимобілізації ресурсів : матеріали VІІІ Всеукр. наук.-практ. конф., м. Одеса, 30 квітня 2024 р. Одеса, 2024. 300 с.

Теорія та методика навчання суспільних дисциплін // Науково-педагогіний журнал. СДПУ імені А. С. Макаренка. Суми, 2011–2024. URL: https://repository.sspu.edu.ua/items/985d14a2-9746-4a61-9d26-8208a8f9cb3c

Указ президента України «Про введення воєнного стану в Україні» № 2102-IX від 24.02.2022 // Голос України від 24.02.2022. № 37. 22.01.2025




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.1.82

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.