ДОСВІД ОРГАНІЗАЦІЇ ПІДВИЩЕННЯ КВАЛІФІКАЦІЇ НАУКОВО-ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ ЗВО
Анотація
Проведено огляд нормативних документів, що регламентують організацію підвищення кваліфікації (ПК) та професійний розвиток науково-педагогічних працівників (НПП) закладів вищої освіти, а такождослідницьких праць, присвячених процесу підго-товки та підвищення кваліфікації кадрів на новітніх дистанційних освітніх платформах, розвитку професійної та дослідницької компетентностей. Розглянуто досвід організації підвищення ква- ліфікації та розвитку професійних компетентностей НПП у Харківському національному університеті радіоелектроніки (ХНУРЕ). Зазначено структурні підрозділи, що здійснюють координацію підвищення кваліфікації у формі стажування на кафедрах універ-ситету або як навчання за відповідними програмами. Наведено приклади організації підвищення кваліфікації: проведення курсів на базі Центру техно- логій дистанційного навчання, конкурсу професійної майстерності, міжнародної онлайн школи, створення навчально-методичних матеріалів як головногозавдання індивідуальної програми стажування викладачів. Наведено узагальнені результати та проаналізовано тенденції процесу підвищення кваліфікації НПП у ХНУРЕ за період 2018–2024 рр., зокрема, застосування технологій дистанційного навчання, збільшення частки закордонних суб’єктів ПК, зменшення питомої ваги стажування як виду підвищення кваліфікації та відповідне збільшення частки навчання за програмами ПК.Головними компетентностями, що набувають НПП а результатами підвищення кваліфікації, є використання інформаційних і комунікаційних технологій та підготовка навчальних і методичних матеріалів.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти»: наказ Мінекономіки України від 23.03.2021 р. № 610. URL: https://mon. gov.ua/news/zatverdzheno-standartna-grupu-profesiy-vikladachi-zakladivvishchoi-osviti (дата звернення 24.02.2025).
Порядок підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних пра-цівників: постанова КМУ від 21.08.2019 р. № 800 із змінами, внесеними згідно з Постановою КМУ від 27.12.2019 р. № 1133. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/800-2019-%D0%BF#Text (дата звер- нення 24.02.2025).
Методичні рекомендації для про фесійного розвитку науково-педагогіч-них працівників: наказ МОН України від 04.12.2020 р. № 1504. URL: https://mon.gov.ua/npa/pro-zatverdzhennyametodichnih-rekomendaci j -dlyapr o f e s i j n o g o - r o z v i t k u - n a u k o v o -pedagogichnih-pracivnikiv (дата звер-нення 20.02.2025).
Отич О.М. Основні форми професійного розвитку науково-педагогічних працівників в Україні // Водний транспорт : Зб. наук. пр. ДУІТ. 2021. Вип. 3(34). С.107–116. URL: https://vt.duit.in.ua/ index.php/home/article/view/194/156 (дата звернення 24.02.2025).
Яковенко О.І. Дистанційна форма підвищення кваліфікації як ефективний засіб навчання та професійної реалізації педагогічних працівників ЗВО // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2021. №75. Т.3. С. 165–170. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2021/75/part_3/34.pdf (датазвернення 24.02.2025).
Резван О.О., Ільєнко О.Л., Гусєва Г.Г. Організація процесу підвищення кваліфікації закладу вищої освіти з використанням дистанційних засобів навчання//Вісник ХНУ ім. В.Н.Каразіна. 2022. Вип. 96. С. 74–83. DOI: 10.26565/2786-5312-2022-96-10
Яковенко О.І. Форми та види підвищення професійної компетентності науково-педагогічних працівників //ISSN 1992-5786. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загально- освітній школах. 2021. № 74. Т. 3. С. 210–213. DOI https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.74-3.41
Теоретичні основи і технологія професійного розвитку науково-педаго- гічних працівників університетів в умовахінтеграції вищої освіти і науки : мето-дичні рекомендації / авт. кол. : Н. Д івінська, Н. Д яченко, О. Жабенко, І. Регейло та інш. ; за ред. О. Ярошенко. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України. 2018. 72 с. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/ uploads/2019/07/Teor_osnovi_prof_ rozvitku_pracivn_metodit_IVO-2018-72p_avtors-kolektiv.pdf (дата звернення 24.02.2025).
Теоретичні основи і технологія професійного розвитку науково-педагогчних працівників університетів в умовах інтеграції вищої освіти і науки: препринт (аналітичні матеріали) ; у 2-х ч. / авт. кол. : Н. Д івінська, Н. Д яченко, О. Жабенко, І. Регейло та інш. ; за ред. О. Ярошенко. Київ : Ін-т вищої освіти НАПН України. 2018. Ч. 2. 105 с. URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2019/07/Teor_osnovi_prof_rozvitku_pracivn_analitich_IVO-2018-105p_avtors-kolektiv.pdf (дата звернення 24.02.2025).
Жабенко О. В. Професійний розвиток науково-педагогічних працівників університетів України: особливості організації оцінювання // Молодий вчений. 2019. № 8(2). С. 234–240. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2019_8(2)__21 (дата звернення 24.02.2025).
Освітнє лідерство: від теорії до практики : монографія / авт. кол. ; за наук. ред. В. Р. Міляєвої ; Київ. ун-т ім. Бориса Грінченка. Київ ; Кривий Ріг : Вид. Р.А. К озлов, 2021. 296 с. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659 (дата звернення 13.03.2025).
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.2.22
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.