МЕТОД ПРОEКТІВ ПРИ ПРОВЕДЕННІ КРАEЗНАВЧОЇ ПРАКТИКИ У СИСТЕМІ ПІДГОТОВКИ БАКАЛАВРІВ-ІСТОРИКІВ (ДОСВІД ХАРКІВСЬКОГО НАЦІОНАЛЬНОГО УНІВЕРСИТЕТУ ІМЕНІ В. Н. КАРАЗІНА)
Анотація
Описано та узагальнено досвід застосування методу проєктів під час проведення краєзнавчої практики для студентів першого (бакалаврського) рівня освіти, які навчаються за спеціальністю В9 «Історія та археологія» на історичному факультеті ХНУ імені В. Н . К аразіна. Продемонстровано важливість застосування інтерактивних методів навчання і, зокрема, методу проєктів у процесі підготовки здобувачів вищої історичної освіти. Висвітлено історію створення та розвитку краєзнавчої практики у ХНУ імені В. Н. Каразіна, яка від 2013 р. відбувається на базі університетського Центру українських студій та краєзнавства імені ака- деміка П. Т. Тронька під науково-методичним керівництвом кафедри історіографії, джерелознавства та археології історичного факультету. Схарактеризовано особливості застосування методу проєктів у структурі краєзнавчої практики, зокрема співвідношення пропонованих студентам завдань з раніше викладеним їм теоретичним матеріалом, а також кількісний склад проєктних студентських груп. Проаналізовано типологічний і тематичний спектр реалізованих студентами проєктів, простежено темпоральну динаміку його трансформацій. Зокрема, відзначено, що у межах краєзнавчої практики студенти найчастіше працювали над розробкою екскурсійних маршрутів, реалізацією виставкових проєктів (стаціонарних та віртуальних),упорядкуванням архівних та бібліотечних фондів, оцифруванням історичних джерел, обстеженням та описом історичних будівель і пам’ятних місць, підготовкою досліджень та інформаційних довідок з малодосліджених краєзнавчих питань, розробкою буклетів, альбомів, путівників краєзнавчого змістутощо. Відзначено, що перехід навчального процесу у дистанційний формат сприяв атомізації студентського середовища, що виявилося у скороченні кількості групових і зростанні індивідуальних проєктів під час краєзнавчої практики. Показано цінність вчасної фіксації та дослідження практикантами об’єктів матеріальної та нематеріальної культурної спадщини, які в наш час перебувають під загрозою руйнування через воєнні дії
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Бакуменко О. О. Застосування інтерактивних методів навчання в ході викладання дисципліни «Історія стародавнього світу» // Проблеми інженерно-педагогічної освіти. 2022. № 76. С. 57–65.
Вовк О. І. Краєзнавчі конференції молодих учених на історичному факультеті Харківського університету: історія і досягнення // Актуальні проблемивітчизняної та всесвітньої історії. 2016. Вип. 19. С. 150–160.
Вовк О. І., Куделко С. М. Краєзнавча навчально-виробнича практика : навч.-метод. посіб. ; наук. ред. проф. С. І. Посохов. Харків : ХНУ ім. В. Н . К аразіна, 2021. 108 с.
Вовк О. І., Куделко С. М. Краєзнавча практика в умовах карантину (досвід, проблеми, погляд у майбутнє) // Проблеми сучасної освіти. 2020. № 11. C. 70–74.
Вовк О. І., Куделко С. М. Центр краєзнавства імені академіка П. Т. Тронька Каразінського університету в науковому й освітньому процесах // Проблеми сучасної освіти. 2019. № 10. C. 15–23.
Кравченко Г. Ю. Проєктний підхід в управлінні освітньою діяльністю студентів закладів вищої освіти України // Зб. тез доп. VI Міжнар. наук.-практ. конф. з економічних та гуманітарних питань. У 2-х т. Т. ІІ. Дніпро, 2024. С. 233–234.
Методика інноваційного викла- дання історичних дисциплін у закладах вищої освіти : навч.-метод. посіб. / А. П. Гриценко. Глухів, 2022. 276 с.
Методичні рекомендації до навчально-виробничої краєзнавчої практики (для студентів ІІІ курсу історичного факультету) / С. М. К уделко, О. Г. Павлова ; наук. ред. проф. С. І. Посохов. Харків : ХНУ ім. В. Н. Каразіна, 2015. 20 с.
Методичні рекомендації з навчально-виробничої краєзнавчої практики для студентів 3 курсу першого (бакалаврського) рівня вищої освіти, спеціальності 032 «Історія та археологія» денної форми навчання / С. М. К уделко, О. Г. Павлова, О. І. Вовк. Харків : ХНУ ім. В. Н . К аразіна, 2019. 24 с.
Мілова О. Є., Павлюк Н. В. Навчальна перекладацька практика: проєктний підхід // Вісник ЛНУ ім. Тараса Шевченка. 2022. № 2 (350). С. 139–148.
Нехай В., Кульбако А. Проєктний підхід у збереженні культурної спадщини України // Галицький економічний вісник. 2023. № 5 (83). С. 114–122.
Павлова О. Г., Куделко С. М. Музеєзнавство, мистецтвознавство та пам’яткознавство на історичному факультеті ХНУ імені В. Н. Каразіна // Вісник Харк. нац. ун-ту ім. В. Н. Каразіна. Сер. «Історія». 2015. № 50. C. 145–153.
Реєнт О. П. Краєзнавство в Україні: історичні традиції і стратегія розвитку. Вид. 2-ге, доп. Київ : НСКУ, 2021. 292 с.
Скакальська І. Б. Інноваційні підходи до викладання археології у вищій школі // Universum Historiae et Archeologiae. 2020. Т. 3 (28), № 1. С. 176–187.
Черненко О. В. Інтерактивні методи навчання як дидактичний підхід до розвитку проєктної культури у мабутніх викладачів // Наукові записки. Сер.: Педагогічні науки. 2024. Вип. 215. С. 277–285.
Шпорт Г. М. Виставки етнографічного профілю як важливий засіб форму- вання національної свідомості учнівської та студентської молоді (на матеріалах виставки «Українська писанка: закарбовані грані духовного», 7–26-е червня 2018 р.) // IХ Луньовські читання.Вип. 5: Проблеми музейної освіти в Україні. Матеріали наук.-практ. семінару 30 березня 2018 р. / укл. О. Г. Павлова. Харків, 2020. С. 153–160.
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.2.56
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.