ТЕХНОЛОГІЯ ШТУЧНОГО ІНТЕЛЕКТУ ДЛЯ НАВЧАННЯ СУСПІЛЬСТВОЗНАВЧИХ ДИСЦИПЛІН: МЕТОДИЧНІ ПІДХОДИ

Олександр Олійник, Олена Солошенко, Маргарита Васильєва

Анотація


Статтю присвячено обґрунтуванню методичних підходів до використання технологій штучного інтелекту (ШІ) у викладанні суспільствознавчих дисциплін у закладах вищої освіти. В умовах цифрової трансформації суспільства та відповідно до національної стратегії розвитку ШІ проаналізовано потенціал цих технологій для модернізації освітнього процесу в суспільствознавчій галузі, розглянуто конкретні методичні прийоми застосування ШІ: створення чат-ботів, моделювання соціальних дій, генерація ідей для дискусій та сторітелінгу, використання ШІ як допоміжного інструменту в наукових дослідженнях та для створення навчальних матеріалів. Особливий акцент зроблено на підготовці майбутніх педагогів, які повинні не лише володіти ШІ-грамотністю, але й уміти ефективно інтегрувати відповідні інструменти (такі як Pictory, Descript, D-ID та інші) у власну викладацьку практику для створення інтерактивних навчальних матеріалів, візуалізації даних та персоналізації освітнього досвіду учнів. Розвиток цих практичних навичок є ключовим елементом модернізації педагогічної освіти. Увагу приділено формуванню ШІ-грамотності здобувачів освіти та майбутніх учителів, необхідності критичного оцінювання результатів роботи ШІ, а також проаналізовано етичні виклики, пов’язані з академічною доброчесністю, упередженістю даних та відповідальним використанням ШІ. Наголошено на важливості постійного оновлення освітнього про- цесу та збалансованого підходу до інтеграції ШІ, який поєднує технологічні інновації з розвитком критичного мислення та збереженням академічної самобутності здобувачів.


Ключові слова


штучний інтелект; суспільствоз- навчі дисципліни; вища освіта; методика викладання; освітні технології, ШІ-грамотність, етичні виклики; академічна доброчесність

Повний текст:

PDF

Посилання


Андрощук А. Г., Малюга О. С. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан і тенденції // International Science Journal of Education and Linguistics. 2024. Vol. 3, No. 2. Р. 27–35.

Антіпова К. О. Виклики розпізнавання текстів, згенерованих штучним інтелектом // Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції. Львів ; Торунь : Liha-Pres, 2024. С.14–18.

Гуревич Р., Коношевський Л., Коношевський О., Воєвода А., Люльчак С. Інтеграція штучного інтелекту в сферу освіти: проблеми, виклики, загрози, перспективи // Сучасні інформаційні техно-логії та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців:методологія, теорія, досвід, проблеми. 2024. Вип. 72. С. 171–186.

Інструктивно-методичні рекомендації щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти(проєкт). URL: https://mon.gov.ua/staticobjects/mon/sites/1/ news/2024 /05/ 21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf

Панушник О. Штучний інтелект в освітньому процесі та наукових дослідженнях здобувачів вищої освіти: відповідальні межі вмісту ШІ // Galician economic journal. 2023. № 4(83). URL: https://doi.org/10.33108/galicianvisnyktntu 2023.04

Розбудова єдиного відкритого інформаційного простору освіти впродовж життя (Forum-SOIS, 2023) // Зб. мат. міжнар. наук.-практ. WEB-форуму. Вінниця :ТВОРИ, 2023. Вип. 4. 198 с.

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 2 грудня 2020 р. № 1556-р «Кон- цепція розвитку штучного інтелекту в Україні» // Уряд. кур’єр. 18.12.2020 р. № 247.

Олійник О.М., Солошенко О.М. Інтерактивний метод викладання галузевого права в умовах дистанційної освіти // Новий Колегіум. 2023. №3. С. 94–100.

Скрипка Г. Штучний інтелект в освіті: удосконалення програм підвищення кваліфікації педагогів // Інформаційні технології і засоби навчання. 2024. Т. 101, № 3. С. 227–238.

Сучасні інформаційні технології в освіті і науці // Зб. мат. ХV Всеукр. наук.-практ. конф. (м. Умань, 25-26 квіт. 2024 р.).Умань : Уман. держ. пед. ун-т ім. Павла Тичини, 2024. 216 с.

Топузов О., Алєксєєва С. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану // Український педагогічний журнал. 2024. № 1. С. 5–11.

Шевченко А. І. Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні : монографія. Київ : ІПШІ, 2023. 305 с.

Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції. Львів ; Торунь : Liha-Pres, 2024. 328 с.

Штучний інтелект у науці та освіті (AISE 2024) : зб. мат. міжнар. наук. конф. Київ : УкрІНТЕІ, 2024. 600с.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.2.78

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.