ФІЛОСОФСЬКО-ПЕДАГОГІЧНІ ЗАСАДИ РОЗВИТКУ ТЕХНІЧНОЇ ТВОРЧОСТІ І ФОРМУВАННЯ ІНЖЕНЕРНОГО МИСЛЕННЯ В УМОВАХ ЦИФРОВОЇ ТРАНСФОРМАЦІЇ ОСВІТИ
Анотація
Розглядаються філософсько-педагогічні аспекти та дидактичний потенціал цифрових технологій для розвитку технічної творчості та формування інженерного мислення на різних етапах освіти: від дошкільного до інноваційно-дослідницького етапу. Зазначено, що актуальність проблеми зумовлена при- скоренням науково-технічного прогресу, зростанням попиту на інженерів, здатних до інноваційної діяльності, та становищем України у воєнний та повоєнний час. Проаналізовано нормативну базу, філософські концепції (О. Рябініна, Д. Блоклі) та педагогічні під- ходи (конструктивізм, STEM/STEAM). Запропоновано авторське визначення інженерного мислення як специфічного типу розумової діяльності, спрямованого на розв’язання практичних завдань через креативне моделювання, проєктування, створення, аналіз та ітеративне вдосконалення технічних об'єктів, та визначено його ключові риси (аналітичність, системність, креативність, винахідливість, конструктивність, практичність). Охарактеризовано шість етапів розвитку інженерного мислення: підготовчий (дошкільний вік), початковий (молодший шкільний вік), базовий (середній шкільний вік), поглиблений (старший шкільний вік), професійно-орієнтований (студентський вік) та інноваційно-дослідницький (аспірантура/початок кар'єри). Розкрито дидактичний потенціал цифрових технологій, зокрема візуалізації та моделювання (2D/3D, CAD), програмування, робототехніки, VR/AR та інструментів для колабора- ьції. Запропоновано класифікацію цифрових засобів (від інтерактивних ігор для дошкільнят до спеціалі- зованого ПЗ та платформ для дослідників) відповідно до вікових особливостей та визначених етапів. Підкреслено, що системна, методично обґрунто- вана інтеграція різноманітних цифрових технологіймв освітній процес створює сприятливі умови для всебічного розвитку технічної творчості та формування інженерного мислення, необхідного майбутнім фахівцям для успішної професійної діяльності в сучасному технологічному суспільстві.
Ключові слова
Повний текст:
PDFПосилання
Азізов Т., Люльченко В., Орлова О. Теоретичний аналіз використання STEM-проєкту для формування інженерної компетентності в майбутнього вчителя трудового навчання та технологій // Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2023. № 2 (28). С. 55–61.
Доценко C. Цифровізація як ключовий фактор трансформації національної системи освіти // Соціально-психологічні засади розвитку особистості в освітньому процесі : кол. моногр. Харків : ХНПУ ім. Г. С. Сковороди, 2024. С. 137–165.
Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» на період до 2029 р. : схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 14.12.2016 р. № 988-р // Уряд. кур’єр. 2016. 28 груд. (№ 246).
Концепція розвитку цифрових компетентностей : схвалено розпорядженням Кабінету Міністрів України від 03.03.2021 р. № 167-р // Уряд. кур’єр. 2021. 16 берез. (№ 50).
Ларіна І., Доля Ю. Використання засобів мистецтва у формуванні інженер- ного мислення дітей дошкільного віку // Витоки педагогічної майстерності. 2024. № 34. С. 139–143.
Рябець С., Литус Є. Роль робото- техніки у розвитку предметної компетентності учнів у технологічній освіті // Сучасна наука та освіта: стан, проблеми, перспективи : матеріали ІV Міжнар. наук.-практ. конф. С. 195.
Собченко Т., Желізняк О. Освітній потенціал масових відкритих онлайн курсів (MOOC) у становленні фахівця // Наук. журн. Хортицької нац. академії. Сер. : Педа- гогіка. Соціальна робота. 2023. Вип. 2(9). DOI: https://doi.org/10.51706/2707-307
Сюсюкан Ю. Розвиток інженерної компетентності на основі конструкторського мислення на уроках фізики // Наук. вісник Мелітопольського держав- ного педагогічного університету. Сер.: Педагогіка. 2024. № 1 (32). С. 216–223.
Тітова Я. В. Формування культури інженерного мислення в дітей старшого дошкільного віку засобом мисте- цтва. 2024.10. Філософія : підручник для студентів і курсантів вищих закладів освіти III -IV рівнів акредитації ; за ред. О. В. Рябініної, Л. І. Юрченко . Харків : Вид-во Іванченка І. С., 2021. 286 с.
Чернецька О., Пашанова Т. STEM-підхід до розвитку інженерного мислення учнів початкових класів // Педагогічний вісник. 2022. № 1–2. С. 88–93
STEM-освіта як засіб розвитку наукової грамотності та інженерного мислення на уроках математики / Г. А лєксєєва, А. Сологуб, Л. Горбатюк, Н. К равченко // Педагогічна Академія : наукові записки. 2025. № 14.
David Blockley. Engineering: A Very Short Introduction, 2021. https://doi.org/10.1093/actrade/9780199578696.001.0001
DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.05
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.