ВІД ІДЕЙ Г. СКОВОРОДИ ДО ПРАКТИК В. СУХОМЛИНСЬКОГО: ПРОСВІТНИЦЬКІ ЗАСАДИ ТА КОНЦЕПЦІЯ ПАРТНЕРСЬКОЇ СУЧАСНОЇ СПІВПРАЦІ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ Й СОЦІАЛЬНИХ ІНСТИТУЦІЙ

Світлана Бакай

Анотація


Здійснено аналіз ідейної спадщини видатного українського філософа Григорія Сковороди та видатного педагога-гуманіста Василя Сухомлинського крізь призму потреб і викликів сучасної освіти. Особлива увага приділяється просвітницьким засадам їхніх підходів, які ґрунтуються на цінності особистості, самопізнанні, свободі вибору та моральному вдосконаленні. Автори акцентують на філософії «сродної праці» Сковороди та принципах гуманної педагогіки Сухомлинського як основі для формування цілісного освітнього середовища, у якому кожен учень відчуває підтримку, довіру та стимул до розвитку. Автором окреслено ключові принципи парт- нерської взаємодії закладів освіти із соціальними інституціями, такими як бібліотеки, музеї, культурні центри, громадські організації, що є важливою умовою для забезпечення відкритості, багатофункціональності та соціальної ефективності освіти. Обґрунтовано, що синтез філософсько-духовного підходу Сковороди та практичної педагогіки Сухомлинського здатен забезпечити розвиток громадянської свідомості, критичного мислення, відповідальності та соціальної активності в учнівської молоді. На основі аналізу сучасних освітніх практик подано приклади ефективного партнерства між школами та соціокультурними інституціями, що демонструють можливості інтеграції освітнього процесу в ширший соціальний простір і сприяють вихованню активного, мислячого й відповідального громадянина.


Ключові слова


Григорій Сковорода; Василь Сухомлинський; просвітництво; партнерська взаємо- дія; заклади освіти; соціальні інституції; гуманістична педагогіка.

Повний текст:

PDF

Посилання


Бакай С.Ю. Музично-педагогічні ідеї та просвітницька діяльність Г. С. Сковороди на Слобожанщині : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 — загальна педагогіка та історія педагогіки. Харків, 2004. 263 с.

Бакай С.Ю. Педагогіка партнерства з соціальними інституціями як вагомий чинник взаємодії учасників освітнього процесу між ВНЗ та ЗДО при підготовці майбутніх вихователів // Новий Колегіум. 2021. №1. С.84–89.

Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського. Григорій Сковорода — ідейна спадщина і сучасність: віртуальна виставка до 300-річчя від дня народження.

Нові горизонти освіти: дослідження партнерської взаємодії закладів освіти і соціальних інституцій // Освіта України. 2022. №2.

Освіта у громадах: посібник з організації партнерської взаємодії. Київ : Інститут модернізації змісту освіти, 2020.

Стрельніков В. Ю., Вонсович Л. П. Застосування творчої спадщини Григорія Сковороди для розвитку наукового потенціалу здобувачів освіти у закладах вищої та фахової передвищої освіти // Імідж сучасного педагога. 2023. № 3 (208). С. 72–76.

XIII Міжнародні та XXX Всеукраїнські педагогічні читання «Василь Сухомлинський у діалозі з сучасністю», 24 вересня 2023 р., м. Київ : зб. наук. праць / [редкол.: О. В. Сухомлинська, І. Д . Бех, В. Л. Хромець та ін.] ; НАПН України ; Інститут проблем виховання. Київ : [ІПВ НАПН України], 2023. 236 с.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.25

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.