СТРУКТУРА МОРАЛЬНО-ЕТИЧНОЇ КУЛЬТУРИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ТА ШЛЯХИ ЇЇ ФОРМУВАННЯ

Василь Жуков

Анотація


Проаналізовано структурні компоненти морально-етичної культури майбутнього вчителя та схарактеризовано основні шляхи її формування. З’ясовано, що питання морально-етичної культури особистості порушували в своїх працях Арістотель, О. К онт, Е. Д юркгейм й інші. Ще у ХІ — ХІІІ ст.існували статути, які розглядали питання моралі та етики. У ХVІ — ХVІІ ст. Луцьким та Львівським братствами вже були сформульовані морально-етичні вимоги до вчителя. Під морально-етичною культурою майбутніх учителів розуміємо їхню моральну вихованість, ступінь засвоєння вчителями морально-етичних норм і вимог та їхнє відбиття у вчинках. Структурними компонентами морально-етичної культури вчителя виступають моральні цінності, які включають моральну свідомість, поведінку, норми, принципи й ідеали, що вчитель вважає найбільш значущими та важливими в своєму ставленні до інших. До основних моральних цінностей учителя фахівці відносять: гідність, справедливість, правдивість, від- повідальність та свободу. Установлено, що етичні норми і правила, які відображають нормативну поведінку особистості в її педагогічній діяльності, спрямовані на успішне розв’язання професійних педагогічних завдань з урахуванням як особистих, так і професійних інтересів, розкривають принципи морально-етичної культуриЗ’ясовано, що одним із шляхів формування морально-етичної культури майбутнього вчителя є вивчення різних дисциплін педагогічного спрямування. Зокрема, у Харківському національному педагогічному університеті імені Г. С. Сковороди на різних рівнях здобуття вищої освіти викладаються як нормативні курси, так і дисципліни вільного вибору, зміст яких пов’язаний з прищепленням студентам морально-етичної культури. Формуванню зазначеної культури, удосконаленню морально-етичних навичок майбутніх учителів на практиці, розвитку здатності щодо виконання професійних обов’язків з позиції етичних норм та цінностей сприяє активна участь у волонтерській діяльності та в роботі наукового гуртка «Волонтер»


Ключові слова


мораль; етика; культура; вчитель; ЗВО; формування; принципи; цінності

Повний текст:

PDF

Посилання


Beznosyuk E. V. Formation of professional and ethical competence in future social pedagoges under the conditions of masters // Azimuth of scientific research pedagogy and psychology. 2019. № 8(28).

Kalensky A. Specific principles of development of professional-pedagogical ethics of future teachers of special disciplines in higher educational institutions of agricultural and environmental sectors // Trendy ve vzdělávání: Obecné aspekty a specifika vzdělávání v informační společnosti. 2014. C. 337–340. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://tvvjournal.upol.cz/pdfs/tvv/2014/01/73.pdf

Professional Ethics and Standards in Education, 2024. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://surl.li/lfzywq

Teacher’s values and ethical principles. 2024. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://www.oaj.fi/en/pay-andconditions/ethical-principles-of-teaching/teachers-values/

Байкачова К . Ґенеза поняття «морально-етична культура» // Наук. записки Кіровоград. держ. пед. ун-ту ім. В. Винниченка. Сер.: Пед. науки. 2013. Вип. 121(2). С. 171–175.

Волонтерська діяльність майбутніх соціальних педагогів та працівників. [Електронний ресурс]. Режим доступу: http://hnpu.edu.ua/uk/division/volonterska-diyalnist-maybutnihsocialnyh-pedagogiv-ta-pracivnykiv

Зайченко І. В., Каленський А. А., Мельничук Т. Ф. Етика викладача вищої школи : навч. посіб. Київ : Компринт, 2013. 320 с.

Каленський А. А. Розвиток професійно-педагогічної етики у майбут- ніх викладачів спеціальних дисциплін : моногр. Київ : Компринт, 2016. 424 с.

Курси кафедри освітології та інноваційної педагогіки ХНПУ ім. Г. С. Сковороди на ПДО Moodle. [Електронний ресурс]. Режим доступу: https://lms.hnpu.edu.ua/course/index.php?categoryid=8

Неборак К. О. Розвиток морально-етичної культури майбутніх учителів історії в освітньому середовищі закладу вищої освіти // Наук. записки. Сер.: Пед. науки. 2022. № 207. С. 247–252.

Соболенко О. І. Формування етичної культури майбутніх учителів у процесі професійної підготовки // Вісник післядипломної освіти. 2021. Вип. 18(47). С. 123–135.

Сопнєва Н. Б. Педагогічні умови формування навчальної етичної діяльності майбутнього вчителя : дис. … канд. пед. наук : 13.00.04. ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. 2003. 196 с.

Хоружа Л. Л. Теоретичні засади формування етичної компетентності майбутніх учителів початкових класів : дис.… д-ра пед. наук : 13.00.04. Ін-т педагогіки АПН України. Київ, 2004. 412 с.




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.89

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.