ПЕДАГОГІКА СВОБОДИ, КРАСИ І ДОБРА

Олександр Пономарьов, Максим Черемський

Анотація


Стаття присвячена Античній педагогіці, її гуман-ним формам і методам навчання й виховання особистості. Елліни, які вважали свободу найбільшим скарбом людини, першими відмовилися від авторитарних форм і  методів навчання та виховання особистості, заклавши основи гуманної педагогіки. Навчання в Елладі відбувалося на основі ідеалу “Калокагатії”, у відповідності до природи дитини, її здібностей і мож- ливостей. Учні вивчали мусичні мистецтва, граматику, арифметику, геометрію, риторику, діалектику. Велика увага приділялася фізичному вихованню осо-бистості. Освіту в Елладі отримували як хлопці, так і дівчата. Заняття відбувалися в ігровій та діалоговій формі. Завдяки гуманному підходу до особистості, кожен учень мав змогу виявити повною мірою власніздібності та можливості. Автори статті досліджують життя та діяльність давньогрецьких філософів і педагогів Сократа та Платона. Їхні навчально-виховні системи відкривають нові можливості в питанні гуманізації та демократизації нашої освіти. Зокрема, метод маєвтики Сократа передбачає пошук істини через навідні запитання. Сократ велику увагу приді-ляв бесідам, в яких відбувався вільний обмін думками між учителем та учнем. Платон будував свою системунавчання та виховання особистості на основі мистецтва. Велику увагу педагог приділяв музичним мисте-цтвам, які виховують естетичні почуття та сприяють творчому самовираженню особистості


Ключові слова


Сократ; Платон; свобода; кало- кагатія; музичні мистецтва; гра; маєвтика; діалог; Академія.

Повний текст:

PDF

Посилання


Ващенко Г . Загальні методи навчання. Підручник для педагогів. Київ : УВС, 1997. 415 с.

Большая энциклопедия в 20-ти т., т. 17. С.-Петербург: Просвещение, 1904. С. 627–628.

Хрестоматия по истории зарубежной педагогики. Москва : Просвещение, 1981. 528 с.

Платон. Апология Сократа. Собр. соч. в 4-х т., т. 1. Москва : Мысль, 1990. С. 70–96.

Идеи эстетического воспитания. Антология в 2-х т., т. 1. Москва : Искусство, 1973. 408 с.

Кирпичев В.Л. Значение фантазии для инженеров // Известия Киевского политехнического Института. №4. Киев : Тип. Кульженко, 1903. С. 7–25.

Радянська енциклопедія історії України. В 4-х т., т. 3. Київ : УРЕ, 1971. С. 394




DOI: https://doi.org/10.34142/nc.2025.3.94

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.