ФОРМУВАННЯ КЛЮЧОВИХ КОМПЕТЕНЦІЙ СТУДЕНТІВ НА ЕТАПІ ДОКОРІННОГО РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ВИЩОЇ ОСВІТИ НІМЕЧЧИНИ

С. В. Черкашин

Анотація


Автор торкається проблеми формування ключових компетенцій студентів вищих навчальних закладів ФРН як однієї з основних цілей вищої освіти Німеччини на сучасному етапі здійснення Болонської реформи. Ця проблема є надзвичайно актуальної в освітньому просторі Німеччини. Це відбивається не тільки в навчальних програмах німецьких вишів, але й у численних дослідженнях, що здійснюються на базі цих вишів і в спеціалізованих дослідницьких центрах. Автор указує на те, що численні дослідження з цієї тематики обумовлені розмитістю поняття «ключові компетенції», котре інтерпретується по-різному в залежності від базової теорії і сфери свого застосування. Крім того, дотепер немає повного і єдиного переліку т.зв. ключових компетенцій. Однак, незважаючи на очевидну необхідність їх формування і розвитку у студентів, академічний характер вищої освіти все ж таки вимагає формування і розвитку також їхньої наукової компетенції.

 

Ключові слова: ключові кваліфікації, ключові компетенції, асортимент освітніх послуг, прикладні знання, багатофункціональність компетенцій.

 

 

Автор затрагивает проблему формирования ключевых компетенций студентов высших учебных заведений ФРГ как одну из основных целей высшего образования Германии на современном этапе осуществления Болонской реформы. Эта проблема является чрезвычайно актуальной в образовательном пространстве Германии. Это находит своѐ отражение не только в учебных программах немецких вузов, но и в многочисленных исследованиях, которые проводятся на базе этих вузах и в специализированных исследовательских центрах. Автор указывает на то, что многочисленные исследования по этой тематике обусловлены размытостью понятия «ключевые компетенции», которое интерпретируется по-разному в зависимости от базовой теории и сферы своего применения. Кроме того, до сих отсутствует полный и единый перечень т.н. ключевых компетенций. Однако, несмотря на очевидную необходимость их формирования и развития у студентов, академический характер высшего образования требует развития у студентов в первую очередь научной компетенции.

 

Ключевые слова: ключевые квалификации, ключевые компетенции, ассортимент образовательных услуг, прикладные знания, многофункциональность компетенций.

 

 

 

The author mentions the problem of formation of student key competences at German higher educational institutions as one of the basic purposes of higher education in Germany at the present stage of realization of Bologna reform. The author of the given article means, that this problem is extremely actual in the German educational space. It is reflected not only in curriculums of German higher schools, but also in numerous researches which are carried out on base of these institutions and in several newly organized specialized research centers. The author specifies that numerous researches on these subjects are caused by fuzziness of the concept «key competence» which is interpreted differently depending on the base theory and application sphere. A complete and uniform list of so-called key competences doesn’t exist yet in scientific literature. Despite of the received data confirming objectivity of key competence existence and an absolute necessity of their formation and development in the process of training of experts to make them ready to perform professional complex tasks in the future. However these key competences (or qualifications) cannot replace specific professional knowledge, ability and performing skills. In spite of the fact that key competence gaining is one of the most important conditions for professional formation of future experts the statement about absolute dominating of only key qualifications (or competences), of academic and IT competences would be erroneous, because these qualifications cannot be sufficient for adequate and creative reaction of professionals to complex labor situations. Such model of education is not only utopian, but also senseless. One only training students for participation in competitive struggle in the lab our market and inculcation of social and communicative qualifications (skills of conflict management, communicative abilities etc.) in this situation are obviously insufficient measures in this situation. Universal approval of changes in scientific branch should be reflected by the reformed academic culture and should be guided by chanching scientist and teacher generations. Fast changing generation cannot quickly come, therefore search of such ways of higher education system reforming which are capable to expand a circle of its supporters seems to be more realistic. It is one of the most important and difficult tasks of the given stage of transformations.

 

Key words: key qualifications, key competences, assortment of educational services, applied knowledge, multifunctionality of competences

Повний текст:

PDF

Посилання


Arnold R. Von der Weiterbildung zur Kompetenzentwicklung. Neue Denkmodelle und Gestaltungsansatze in einem sich verandernden Handlungsfeld. Arbeitsgemeinschaft Qualifikations-Entwicklungs-Management (Hrsg.): Kompetenzentwicklung ’97. BeruflicheWeiterbildung in der Transformation – Fakten und Visionen. Münster u. a.: Waxmann, 1997. S. 253–307.

Bourgeois E. Zukunftsforschung zur Entwicklung der Beziehungen zwischen Hochschulausbildung und Forschung mit Blick auf den Europäischen Forschungsraum. Europäische Kommission/Generaldirektion Forschung, Luxemburg, 2002. 227 S.

Daxner M. Qualitätssicherung. Die Steuerungsrelevanz von Qualitatsorientierung. Qualität – Schlüsselfrage der Hochschulreform. Beltz Verlag, Weinheim/Basel, 2001. 196 S.

Orth H. Schlüsselqualifikationen an deutschen Hochschulen. Konzepte, Standpunkte und Perspektiven. Neuwied/Kriftel/Berlin: Luchterhand, 1999. 136 S.

Rychen D. S., Salganik L. DeSeCo Symposium – Discussion Paper. Internet: http://www.statistik.admin.ch/stat_ch/ber15/deseco/deseco_int02.htm [24.09.2003].




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.843485

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.