ТЕОРЕТИЧНИЙ АНАЛІЗ ПОНЯТЬ «КОМПЕТЕНТНІСТЬ» ТА «КОМПЕТЕНЦІЯ»

А. С. Ткачов

Анотація


У статті відображено результати теоретичного аналізу понять «компетентність» і «компетенція». На основі вивчення наукової літератури представлено різні точки зору щодо трактування вищевказаних термінів та їх зв’язку між собою: сприймання компетентності й компетенції як синонімів; визначення їх близькими між собою за значенням поняттями. З урахуванням різних наукових позицій зроблено висновок про те, що в представленій науковій праці під компетенцію розуміється деякий еталон, суспільно визначені й формально описані характеристики (знання, вміння, якості тощо), які зумовлюють якісне виконання людиною певного виду діяльності в різних ситуаціях. Компетентність у дослідженні подано як особистісне утворення, що являє собою інтегративне поєднання теоретичних знань, практичних умінь і навичок, мотивації, особистісних цінностей, якостей та забезпечує спроможність людини виконувати певну діяльність.

Ключові слова: компетентнісний підхід, компетентність, компетенція, діяльність.

 

 В статье отражены результаты теоретического анализа понятий «компетентность» и «компетенция». На основе изучения научной литературы установлено, что ученые высказывают различные точки зрения относительно трактовки вышеуказанных терминов и их связи между собой: восприятие компетентности и компетенции как синонимов; определение их близкими между собой по значению понятиями. С учетом различных научных позиций сделан вывод о том, что в представленной научной работе под компетенцией понимается некоторый эталон, общественно определенные и формально описанные характеристики (знания, умения, качества и др.), которые обусловливают качественное выполнение человеком определенного вида деятельности в различных ситуациях. Компетентность в исследовании представлена как личностное образование, представляющее собой интегративное сочетание теоретических знаний, практических умений и навыков, мотивации, личностных ценностей, качеств и обеспечивающее способность человека к выполнению определенной деятельности.

Ключевые слова: компетентностный подход, компетентность, компетенция, деятельность.

 

The paper presents the results of the theoretical analysis of the notions “competency” and “competence”. The related scientific literature review has allowed to establish that scholars have different views on the definition of the above mentioned terms and the relation between them: regarding “competency” and “competence” as synonyms; defining them as notions that are close in meaning. The diverse positions of scholars in mind, it has been concluded that within the framework of this research competence is regarded as a sort of reference, socially acknowledged and formally described characteristics (knowledge, skills, qualities, etc.) ensuring that a person perform a particular activity to a good quality in different situations. This paper interprets competency as a personal formation, which is an integrated combination of theoretical knowledge, practical skills and abilities, motivation, personal values and traits that ensure the person’s ability to perform a particular activity.

Key words: competency building approach, competency, competence, аctivities.


Повний текст:

PDF

Посилання


Безносюк О.О. Сутність та складові професійної компетентності слухачів навчальних закладів системи професійно-технічної освіти / О.О. Безносюк // Науковий вісник Кременецької обласної гуманітарно-педагогічної академії імені Тараса Шевченка. Серія: Педагогіка. – Кременець : ВЦ КОГПА імені Тараса Шевченка, 2015. – Вип. 5. – С. 147-153.

Бех І.Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І.Д. Бех // Педагогіка і психологія : [Вісник АПН України]. – 2009. – № 2. – С. 26-31.

Вербицкий А.А. Компетентностный подход и теория контекстного обучения : материалы к четвертому заседанию методологического семинара 16 ноября 2004 г. / А.А. Вербицкий. – М. : Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2004. – 84 с.

Гришина И.В. Профессиональная компетентность руководителя школы как объект исследования : монография / И.В. Гришина. – Спб : СПбГУПМ, 2002. – 232 с.

Краевский В.В. Предметное и общепредметное в образовательных стандартах / В.В. Краевский, А.В. Хуторской // Педагогика. – 2003. – № 3. – С. 3-10.

Леднев В.С. Государственные образовательные стандарты в системе общего образования / В.С. Леднев, Н.Д. Никандров, М.В. Рыжаков. – М. : МПСИ; Воронеж : МОДЭК, 2002. – 384 с.

Маркова А.К. Психология профессионализма / А.К. Маркова. – М. : Знание, 1996. – 308 с.

Овчарук О.В. Розвиток компетентнісного підходу : стратегічні орієнтири міжнародної спільноти / О.В. Овчарук // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О. В. Овчарук. – К. : «К.І.С», 2004. – С. 5-14.

Пометун О.І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О.І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи / під заг. ред. О.В. Овчарук. – К. : «К.І.С», 2004. – С. 15-24.

Формування у вихованців позашкільних навчальних закладів базових компетентностей : монографія / [В.В. Вербицький, В.В. Мачуський, О.В. Литовченко та ін.] ; за ред. В.В. Мачуського. ‒ Харків : «Друкарня Мадрид», 2015. – 330 с.

Щербань П.М. Мистецтво управління – це передусім бути чесним / П.М. Щербань // Освіта і управління. – 1998.– № 4. – Т. 2. – С. 83-90.

Implementation of «Education and Training 2010» Work Programme. Key Competences For Lifelong Learning A European Reference Framework. – 2004. – 22 p.

Key Competencies. A developing concept in general compulsory education. – Bruxelles : EYRYDICE, 2002. – 188 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.194546

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.