ДО ПИТАННЯ РОЗВИТКУ АВТОНОМНОСТІ ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ МОВНОЇ ПІДГОТОВКИ В ТЕХНІЧНОМУ ВУЗІ
Анотація
Стаття присвячена такій актуальній проблемі сучасної методики навчання іноземної мови як розвиток автономії іноземних студентів. Актуальність даної теми полягає в тому, що автономія в навчальній діяльності розглядається як необхідна умова професійної компетенції випускника. В результаті аналізу поняття автономності в зарубіжній і вітчизняній лінгводидактиці визначено ступінь автономії студента в навчальному процесі; виділено організаційно-педагогічні умови, які створюються для реалізації автономного навчання; приведено методи, що підвищують їх активність і самостійність студентів. Доводиться ефективність навчання студентів метакогнітівним стратегіям у вивченні мови і стверджується, що автономна навчальна діяльність може бути присутня на всіх чотирьох етапах навчання професійно орієнтованого іншомовного спілкування. Робиться висновок про розкріпачення педагогічних відносин суб’єктів освітнього процесу, а також про його переорієнтацію на особистість студента, формування його здатності до автономного оволодіння іноземною мовою. Тому актуальним завданням для викладача стає цілеспрямоване формування цих умінь у студента.
Ключові слова: автономія, навчальна автономність,автономна навчальна діяльність, метакогнітивні стратегії навчання, суб’єктність студентів, відповідальність.
Статья посвящена такой актуальной проблеме современной методики обучения иностранному языку как развитие автономии иностранных студентов. Актуальность рассматриваемой темы заключается в том, что автономия в учебной деятельности рассматривается как необходимое условие профессиональной компетенции выпускника. В результате анализа понятия автономности в зарубежной и отечественной лингводидактике определяется степень автономии студента в учебном процессе; выделены организационно-педагогические условия, которые создаются для реализации автономного обучения; определены методы, повышающих их активность и самостоятельность студентов. Отмечается эффективность обучения студентов метакогнитивным стратегиям в изучении языка и утверждается, что автономная учебная деятельность может присутствовать на всех четырех этапах обучения профессионально ориентированному иноязычному общению. Делается вывод о раскрепощении педагогических отношений субъектов образовательного процесса, а также о его переориентации на личность студента, на формирование его способности к автономному овладению изучаемым языком. Поэтому актуальной задачей для преподавателя становится целенаправленное формирование этих умений у обучаемого.
Ключевые слова: автономія, учебная автономность, автономная учебная деятельность, метакогнитивные стратегии обучения, субъектность студентов, ответственность.
The article is devoted to such an urgent problem of modern methods of teaching a foreign language as the development of the autonomy of foreign students. The relevance of the considered topic lies in the fact that autonomy in educational activities is considered as a necessary condition for the graduate's professional competence, which is the main goal of both the educational institution and the conscious student. As a result of the analysis of the autonomy concept in foreign and domestic linguodidactics, the degree of student autonomy in the learning process is determined by psychological, methodological, and communicative components. Organizational and pedagogical conditions that are created for the realization of autonomous learning are described: co-management of the learning process; conformity of the content of education with the standard and the process of self-realization of the student's personality; the adequacy of resource support for the purpose of the educational program; readiness of students and teachers for autonomous learning in an emotionally-motivational, cognitive and activity context. Within the framework of an autonomous study by students of a foreign language, three main methods were identified that increased their activity and independence: the method of problem representation of the material; partial search method (heuristic) and research method. The effectiveness of teaching students the metacognitive strategies in the study of language, which are divided into strategies for planning their actions, setting intermediate goals, reflection, self-esteem, flexibility. It is claimed that autonomous learning activities can be present at all four stages of training for professionally oriented foreign-language communication (preparatory, training, practice and self-assessment). In conclusion, it is claimed that the fundamental changes in the language educational process are primarily related to the emancipation of the pedagogical relations of the educational process subjects, as well as its reorientation to the personality of the student (student), to the formation of his ability to autonomously master the language studied. Therefore, the actual task for the teacher becomes a purposeful formation of these skills in the learner.
Key words: autonomy, academic autonomy, autonomous learning activity, metacognitive learning strategies, subjectivity of students, responsibility
Повний текст:
PDFПосилання
Насонова, Е .А. Развитие учебной автономии студентов неязыковых вузов при обучении иноязычному общению Вестник гуманитарного факультета Ивановского государственного химико-технологического университета. 2009. № 4. С. 318–322.
Нечаев В. Я. Социология образования. М. : МГУ, 1992. 142 с.
Полина В. С. От самостоятельности к автономному обучению иностранному языку. РВВ ХТЕІ КНТЕУ, 2012. 208 с.
Поляков О. Г. Самоконтроль в обучении английскому язику. Иностранные языки в школе. 2005. № 7.
Таранчук Е. А. Автономность в обучении как образовательная и педагогическая цель. URL: http: // www. do. kspu. ru
Holec, H. Autonomy and Foreign Language Learning. Oxford: Pergamon, 1981. 87 p.
Lier, L. Van Interaction in the language curriculum. Awareness, autonomy and authencity. Harlow: Longman. 1996.
Little, D. Learner Autonomy: Definition, Issues and Problems – Dublin: Aut-enthic, 1991. [Electronic resource]. Mode of access: http://pracownik.kul.pl/files/10134/public/learnerautonomy.pdf
Littlewood, W. Communicative Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press, 1995.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117038
Метрики статей
Metrics powered by PLOS ALM
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.