ХАРАКТЕРИСТИКА КОМПОНЕНТІВ МОДЕЛІ РОЗВИТКУ СОЦІАЛЬНОЇ ВІДПОВІДАЛЬНОСТІ ДИТИНИ В СІМ’Ї

О. М. Василенко

Анотація


У статті доведено, що актуалізація проблеми соціальної відповідальності дітей, яка починає формуватися в сім’ї, обумовлена необхідністю розвитку особистості здатної усвідомлено співставляти власні дії з суспільними цінностями. Розглянуто сім’ю як малу соціальну групу, що дозволило представляти соціальну відповідальність дитини у контексті «особистість-мікросередовище». Представлено модель як результат абстрактного узагальнення практичного досвіду і теоретичних уявлень про розвиток соціальної відповідальності в сім’ї. Виділено складові моделі: цільовий (розвиток соціальної відповідальності дитини, формування сімейних цінностей, почуття обов’язку і емоційно-позитивного ставлення до моральних норм), змістовий (освітньо-інформаційна робота з батьками; взаємодія школи з сім’єю; активізація сімейного виховання), технологічний (методи, форми), об’єкт-суб’єктний (батьки, родичі, діти), мікросередовищний (внутрішнє, зовнішнє середовище сім’ї). Характеристика компонентів досліджуваної моделі демонструє, що дитина засвоює соціальний досвід відповідальності, адаптує його до мікросередовища, екстеріоризує в соціальне середовище.

 

Ключові слова: дитина, сім’я, модель, соціальна відповідальність, компонент, мікросередовище.

 

 

В статье доведено, что актуализация проблемы социальной ответственности детей, которая начинает формироваться в семье, обусловлена необходимостью развития личности способной осознанно сопоставлять свои действия с общественными ценностями. Учитывая, что семья является малой социальной группой, социальную ответственность ребенка представлено в контексте «личность-микросреда». Рассматривая модель как результат абстрактного обобщения практического опыта и теоретических представлений о развитии социальной ответственности в семье были выделены компоненты модели: целевой (развитие социальной ответственности ребенка, формирование семейных ценностей, долга и эмоционально-положительного отношения к моральным нормам), содержательный (образовательно-информационная работа с родителями; взаимодействие школы с семьей; активизация семейного воспитания), технологический (методы, формы), объект-субъектный (родители, родственники, дети). Характеристика компонентов исследуемой модели показывает, что ребенок усваивает социальный опыт ответственности, адаптирует его к микросреде его жизнедеятельности и переносит в социум.

 

Ключевые слова: ребенок, семья, модель, социальная ответственность, компонент, микросреда.

 

 

The article proves that the actualization of the problem of children’s social responsibility, which begins its formation within the family, is stipulated by the present-day necessity to develop an individual who is able to correlate his or her actions with social norms, values and be responsible for them in the microenvironment. Considering the fact that the family is a small social group, where a child gets most of his or her social experience, we regarded a child's social responsibility in the context of interaction “personality – microenvironment”, when the goals of the subjects of responsible relations (parents, children) are coordinated, the duties are formed and interdependence of being responsible is established. Considering the model as the result of abstract generalization of practical experience, correlation of theoretical conceptions to empirical knowledge about the development of social responsibility within the family, the following components of the model were distinguished. They are: an objective component, a content component, a technological component, an object-subject component, a micro-environmental component. The objective component contains the purpose (the development of a child’s social responsibility); the task (the formation of family values, sense of duty and emotionally-positive attitude to moral norms); the principles (cultural correspondence; relying on family’s potential educational opportunities; maximizing the optimal use of family’s and children’s resources; individual approach, and tolerance). The main attention in the content component of the model is paid to the following issues: educational and informative work with parents (the formation of parents’ pedagogical culture); school and family interaction (stimulation of family’s internal resources); activation of family upbringing (strengthening a family’s internal potential dealing with formation and development of a child’s social responsibility). The technological component of the model is aimed at the formation of a child’s sense of duty within a family and performing these duties without adult intervention, the development of abilities to perform self-control and be responsible for the consequences of their actions. The subject-object component of the model includes the subjects (parents, relatives) and the objects (school-age children) of the development of social responsibility within the family. The micro-environmental component consists of a family’s internal and external environment and has indirect specially-organized influence of environmental factors on a child, his or her parents and on the whole family. Characteristics of the components (objective, content, technological, object-subject, micro-environmental components) of the model of the development of social responsibility of a child within the family shows that a child does not only learn the social experience of responsibility, adjusts it to the microenvironments (family, school, community), exteriorizes the acquired traditions, norms and values into the social environment, but also masters new roles and rules of responsible behavior in a society.

 

Key words: child, family, model, development, social responsibility, component, microenvironment.


Повний текст:

PDF

Посилання


Басюк Н. А. Формування почуття відповідальності у молодших школярів: дис. … канд. пед. наук : 13.00.07 К., 2005. 292 с.

Василенко О. М. Система комплексу моделей розвитку соціальної відповідальності школярів у мікросередовищі, Педагогічні науки. 2017. Випуск LXXVI, том 3. С. 112–116.

Васильєва М. П. Теорія педагогічної деонтології. Х. : Нове слово, 2003. 216 с.

Голованова Н. Ф. Социализация и воспитание ребенка : учеб. пособие для студентов высш. учеб. заведений. СПб. : Речь, 2004. 272с

Куниця Т. Ю. Виховання відповідальної поведінки в учнів 7-8-х класів загальноосвітньої школи : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. К., 2008. 20 с.

Луганцева О.Г. Професійна підготовка майбутніх соціальних педагогів до роботи із сім’єю : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.05. Луганськ, 2011. 22 с.

Оржеховська В. М. Взаємодія навчального закладу і сім’ї: стратегії, технології, моделі : [практико-зорієнтований навч. пос.] Х. : Вид-во Точка, 2007. 192 с.

Стаднік Н. В. Виховання відповідальності у дітей шестирічного віку у взаємодії сім’ї та школи : автореф. дис. … канд. пед. наук : 13.00.07. К. , 2009. 21 с.

Тадаєва А.В. Соціально-педагогічний супровід соціалізації молодших школярів в сучасному інформаційному просторі : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.05. Х., 2016. 258 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1117044

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.