МЕТОДОЛОГІЧНІ ЗАСАДИ ПІДГОТОВКИ МАЙБУТНЬОГО ВЧИТЕЛЯ ІНФОРМАТИКИ ДО ПРОФЕСІЙНОЇ ОРІЄНТАЦІЇ ШКОЛЯРІВ НА ІТ-СПЕЦІАЛЬНОСТІ

Н. О. Пономарьова

Анотація


В статті розкрито методологічні підходи до підготовки майбутнього вчителя інформатики до професійної орієнтації школярів на ІТ-спеціальності. у вищих педагогічних навчальних закладах. В якості основоположних виокремлено та поєднано особистісно-зорієнтований, компетентнісний, аксіологічний, акмеологічний, діяльнісний, системний та синергетичний підходи. Наведено особливості реалізації зазначених підходів у підготовці майбутнього вчителя інформатики до профорієнтаційної роботи зі школярами на ІТ-спеціальності Представлені методологічні підходи уможливлюють всебічне і системне вивчення основних компонентів процессу підготовки майбутніх вчителів інформатики до професійної орієнтації школярів на ІТ-спеціальності в закладах вищої педагогічної освіти.

Ключові слова: підготовка вчителя інформатики; методологія; особистісно-зорієнтований підхід, компетентнісний підхід, аксіологічний підхід, акмеологічний підхід, діяльнісний підхід, системний підхід, синергетичний підхід.

 

В статье раскрыты методологические подходы к подготовке будущего учителя информатики к профессиональной ориентации школьников на ІТ-специальности. в высших педагогических учебных заведениях. В качестве основных выделены и объединены личностно-ориентированный, компетентностный, аксиологический, акмеологический, деятельностный, системный и синергетический подходы. Приведены особенности реализации указанных подходов в подготовке будущего учителя информатики к профориентационной работы со школьниками на ІТ-специальности Представленные методологические подходы позволяют всестороннее и системно изучить основные компоненты процесса подготовки будущих учителей информатики к профессиональной ориентации школьников на ІТ-специальности в учреждениях высшего педагогического образования.

Ключевые слова: подготовка учителя информатики; методология; личностно-ориентированный подход, компетентностный подход, аксиологический подход, акмеологический подход, деятельностный подход, системный подход, синергетический подход.

 

Methodological approaches of preparation of future teacher of informatics for professional orientation of pupils on IT specialty are revealed in this article. The basic approach in the training of future teachers of informatics for career guidance of pupils on the IT-specialty is determined by the competence approach. It is involve not just ensuring assimilation of knowledge and skills by future teachers of informatics about the career guidance of pupils on the IT-specialty, and the complex acquisition of them by a combination of competencies, necessary for carrying out such activity in conditions of qualitative updating of content, forms and methods of preparation of students from higher education schools. It is necessary in the course of preparing the future teacher of informatics for career guidance work with pupils on the IT specialty to focus on the student's personality as a goal, subject, outcome and the main criterion for the effectiveness and effectiveness of such training. Consequently, the basic approaches include a person-oriented approach. One of the most important in the context of our research is the axiological approach, since it is he who plays a special role in preparing of future teacher of informatics for career guidance work with pupils in the IT specialty because of the need for them to learn the high social and personal significance of the problem of successful professional self-determination of school graduates in the field of IT-specialties. The emphasis on the acmeological approach in preparing future teachers for the career guidance work with pupils on the IT specialty provides management of the individual and professional development of the future teacher, orientates the students to constant self-improvement and correction of professional activity, will encourage their ability to self-realization, self-regulation and self-organization. The system approach to the analysis of the essence of vocational training of future teachers of informatics determines the unity of all components of this process. The complex use of the considered methodological approaches in their interconnection and interaction is the basis for realization of the synergetic approach in the training of future teachers of informatics to the career guidance work with pupils on the IT specialty. The revealed methodological approaches allow a comprehensive and systematic study of the main components of the process of preparing future teachers of informatics for the career guidance of pupils in the IT specialty in institutions of higher pedagogical education.

Key words: methodology; person-oriented approach, competence approach, axiological approach, acmeological approach, activity approach, system approach, synergetic approach.


Повний текст:

PDF

Посилання


Наукові підходи до педагогічних досліджень : колективна монографія / за заг. ред. В. І. Лозової. – Х. : Вид-во Віровець А. П. «Апостроф», 2012. – 348 c.

Черчик Л. М. Методологія наукових досліджень. Електронний посібник з дисципліни [Електронний ресурс] / Л. М. Черчик. – Режим доступу : http://elib.lutsk– ntu.com.ua/book/fb/pesp/2012/12– 31/page7.html

Проект стандарту вищої освіти. 014.09 Середня освіта (Інформатика) (бакалавр) [Електронний ресурс]. – 2017. – Режим доступу до ресурсу : http://mon.gov.ua/activity/education/reforma–osviti/naukovo– metodichna–rada–ministerstva/proekti–standartiv–vishhoyi–osviti.html.

Основи дидактики : навчальний посібник / В. М. Чайка. – Київ : Академвидав, 2011. – 238 с.

Коджаспирова Г. М. Педагогика : учебник / Г. М. Коджаспирова. ‒ М. : КНОРУС, 2010. ‒ 744 с.

Лозова В. І. Теоретичні основи виховання і навчання : навчальний посібник / Харк. держ. пед. ун– т ім. Г. С. Сковороди. – 2– е вид., випр. і доп. / В. І. Лозова, Г. В. Троцко. – Харків : «ОВС», 2002. – 375 с.

Якиманская И. С. Личностно–ориентированное образование в современной жизни / И. С. Якиманская. – М., 2000. – 96 с.

Сисоєва С. О. Основи педагогічної творчості : підручник / С. О. Сисоєва. – К. : Міленіум, 2006. – 344 с.

Подольська Є. А. Філософія. Підручник / Є. А. Подольська. – К. : Центр навчальної літератури, 2006. – 704 с.

Пальчевський С. С. Акмеологія – поклик майбутнього / С. С. Пальчевський // Акмеологія в Україні: наукове видання. – 2010. – № 1. – С. 7–14.

Деркач А. А. Акмеология – наука о путях достижения вершин профессионализма / А. А. Деркач, Н. В. Кузьмина. – М., 1993. – 267 с.

Романишина О. Я. Філософські і методологічні засади формування професійної ідентичності майбутніх учителів / О. Я. Романишина // Наукові записки Чернівецького університету. Серія: Педагогіка і психологія. – 2015. – Вип. 767. – С. 169‒175.

Рідкодубська А. А. Синергетичний підхід у підготовці до професійної мобільності майбутніх фахівців // Фізико-математична освіта : науковий журнал. – 2017. – Випуск 1(11). – С. 93‒96.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1226841

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.