ПРОФЕСІЙНИЙ ІМІДЖ ФАХІВЦЯ: СУТЬ, ФУНКЦІЇ, СТРУКТУРА

О. С. Митцева

Анотація


У статті розглянуто поняття «професійний імідж», проаналізовано його особливості та складники. Визначити компоненти: зовнішній (аудіовізуальний і професійний етикети, естетика «Я-образу»), внутрішній (внутрішня філософія, система цінностей людини, рівень духовного та інтелектуального розвитку, ерудиція, стиль мислення, моральні якості), процесуальний (професійна, творча діяльність людини). Обґрунтовано, що ядро професійного іміджу містить місію (оціночна, емоційна інформація про сенс існування професіонала), цілі, позиції, легенду (події, позиції, вчинки професійного життя людини), установки, «Я-концепцію» (динамічне психологічне утворення, яке впливає на професійну діяльність), ієрархія «Я-особистостей» у часі («Я – минуле», «Я – реальне» і «Я – майбутнє»). Охарактеризовано універсальні функції (комунікативна, інформаційна, когнітивна, креативна, професійна, мотиваційна, адаптаційна, розвивальна, особистої самореалізації, аксіологічна, ідентифікації) та виокремлено провідні вимоги до професійного іміджу (керованість, результативність, позитивність, гармонійність).

Ключові слова: імідж, особистість, фахівець, професійний імідж, функція, компонент, «професійна Я-концепція», ядро професійного іміджу.

 

В статье рассмотрено понятие «профессиональный имидж», проанализированы его особенности и составляющие. Установлены компоненты: внешний (аудиовизуальный и профессиональный этикет, эстетика «Я-образа»), внутренний (внутренняя философия, система ценностей человека, уровень духовного и интеллектуального развития, эрудиция, стиль мышления, нравственные качества), процессуальный (профессиональная, творческая деятельность человека). Установлено, что ядро профессионального имиджа содержит миссию (оценочная, эмоциональная информация о смысле существования профессионала), цели,позиции, легенду (события, позиции, поступки профессиональной жизни человека), установки, «Я-концепцию» (динамическое психологическое образование, которое влияет на профессиональную деятельность), иерархию «Я-личности» во времени («Я – прошлое», «Я – реальное» и «Я – будущее»). Охарактеризованы универсальные функции (коммуникативная, информационная, когнитивная, креативная, профессиональная, мотивационная, адаптационная, развивающая, личностной самореализации, аксиологическая, идентификации) и выделены основные требования к профессиональному имиджу (управляемость, результативность, позитивность, гармоничность).

Ключевые слова: имидж, личность, специалист, профессиональный имидж, функция, компонент, «профессиональная Я-концепция», ядро профессионального имиджа

 

The basic qualities of the personality (personal, general, professional), which play an important role in the formation of his effective professional image, are considered. On the basis of scientific literature analysis, the essence of the professional image of a specialist as a holistic, dynamic and integrative image determined by the professional activity of an individual, his «Mission of the Person», a positive «I-concept», oriented to «I am desirable, ideal», promotes professional self-development and self-improvement of a modern specialist. The purpose of the professional image is described: achievement of professional and personal goals in ensuring coordination of actions and mental state of all labor process participants by the individual-prototype. The functional features of the professional image are identified: relevance, informativeness, activity, dynamism, functionality, which can be real, attributed to the object, dynamic (vary according to the changes of the image carrier itself or in the group consciousness). The components of the professional image are outlined: external (audiovisual and professional etiquette, aesthetics of the «I-image»), internal (internal philosophy, system of human values, the level of spiritual and intellectual development, erudition, the style of thinking, moral qualities), and procedural (professional, creative activity human) ones. It has been established that the core of the professional image contains a mission (estimating, emotional information about the meaning of existence of a professional), goals, position, legend (events, positions, actions of professional life of a person), installation, the «I-concept» (dynamic, psychological formation that influences the professional activity), the hierarchy («I-personalities» in the course of time: «I am the past», «I am the real» and «I am the future»). The nucleus promotes the formation of an effective professional image of a specialist and acts as a spiritual foundation of the motivation and the way of behavior, arises through the organization of certain reactions of the individual and the community, combines, due to the existence of a permanent template, various inclinations, which form a single professionally significant scheme. The universal functions (communicative, informational, cognitive, creative, professional, motivational, adaptive, developing, personal self-realization, axiological, identification) are characterized. The main requirements for the image are highlighted: controllability (the need to design, diagnose and correct the process of forming an image); performance (reflects how much it helps to achieve a specific goal); positivity (correspondence with the positive values of most people); harmony (maximally reflects how comfortable a person feels with a particular image).

Key words: image, personality, specialist, professional image, function, component, professional «I-concept», the core of the professional image .


Повний текст:

PDF

Посилання


Алешина И. Я. Имидж и этикет делового человека / И. Я. Алешина. – М.: Дело, 2001. –112с.

Вудкок М. Раскрепощенный менеджер. Для руководителя-практика: пер. с англ. / М. Вудкок, Д. Френсис. – М.: Дело ЛТД, 1994. – 320 с.

Затворнюк О. М. Формування та розвиток професійного іміджу майбутніх психологів / О. М. Затворнюк // Освіта та розвиток обдарованості особистості. – №9-10 (28-29) /09-10/ , 2014. – С 41–44.

Ісаченко В. В. Формування професійно-педагогічного іміджу майбутніх викладачів вищої школи : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук : спеціальність 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / В. В. Ісаченко. – Одеса, 2004. – 16 с.

Мазоренко М. О. Діловий імідж – професійно важлива якість спеціаліста / М. О. Мазоренко // Проблеми екстремальної та кризової психології: зб. наук. праць. – Харків : УЦЗУ, 2010. – Вип. 7. – С. 319–327.

Митина Л. М. Психология развития конкурентноспособной личности / Л. М. Митина. – М.: Изд-во МПСИ; Воронеж : Изд-во НПО «МОДЭК», 2003.– 400 с.

Перелыгина Е. Б. Психология имиджа : учебное пособие. – М.: Аспект Пресс, 2002. – 223 с.

Прус Н.О. Формування професійного іміджу майбутнього викладача іноземних мов : автор. дис. … канд. пед.. наук : спеціальності – 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти / Н. О. Прус. – Дніпро, 2017. – 21 с.

Симонова И. Ф. Формирование имиджа специалиста социально-культурной сферы в культурно-образовательном пространстве вуза. : автореф. дис. … канд. пед. наук : специальность – 13.00.05 – теория, методика социально-культурной деятельности» / И. Ф. Симонова. – СПб., 2014. – 24 с.

Шепель В. М. Имиджелогия: секреты личного обаяния. – Ростов н/Д: Феникс, 2005. – 472 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1227103

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.