ПРОФЕСІЙНЕ СТАНОВЛЕННЯ МАЙБУТНІХ ФАХІВЦІВ ВІЙСЬКОВОЇ ГАЛУЗІ В КОНТЕКСТІ ВИВЧЕННЯ ІНОЗЕМНИХ МОВ

Н. В. Яковенко

Анотація


У статті йде мова про особливості вивчення іноземних мов як чинника професійного становлення фахівця у військових закладах вищої освіти. З’ясовано, що труднощі у навчанні іноземної мови у військових вишах виникають у наслідок низької мотивації курсантів, оскільки вони не бачать реального застосування набутих умінь і навичок. Вирішення цього завдання показане через моделювання викладачем реальних та уявних мовних ситуацій, що можуть виникати в процесі військової служби. Доведено, що використання різних форм роботи на заняттях з іноземної мови у військовому закладі вищої освіти вимагає від викладача інтегрованого підходу й обов’язкового врахування міжпредметних зв’язків, використання якісних джерел інформації, що дійсно відбивають сучасні тенденції розвитку збройних сил різних країн. Визначено, що найбільш ефективною формою роботи є аналіз короткометражних відеороликів, що містять у собі постановку військової задачі (визначення географічної місцевості, спостереження за подіями, використання бойової техніки, аналіз бойової операції). Саме такий підхід дозволяє курсанту не лише засвоювати іноземну мову, а й сформувати необхідні для успішного виконання професійної діяльності вміння та навички. Використання іншомовних відеосюжетів дозволяє зробити заняття з іноземної мови цікавими, постійно повторювати й контролювати пройдений матеріал.

Ключові слова: військовий, професійний, іншомовний, комунікація, форми, інтерактив, відео сюжети, проморолики.

 

В статье говорится об особенностях изучения иностранных языков как фактора профессионального становления специалиста в военных высших учебных заведениях. Выяснено, что трудности при обучении иностранному языку в военных вузах возникают вследствие низкой мотивации курсантов, поскольку они не видят реального применения приобретенных умений и навыков. Решение этой задачи показано через моделирование преподавателем реальных и мнимых языковых ситуаций, которые могут возникать в процессе военной службы. Доказано, что использование различных форм работы на занятиях по иностранному языку в военном вузе требует от преподавателя интегрированного подхода и обязательного учета межпредметных связей, использования качественных источников информации, которые действительно отражают современные тенденции развития вооруженных сил разных стран. Определено, что наиболее эффективной формой работы является анализ короткометражных видеороликов, содержащих в себе постановку военной задачи (определение географической местности, наблюдение за событиями, использование боевой техники, анализ боевой операции). Именно такой подход позволяет курсанту не только усваивать иностранный язык, но и сформировать необходимые для успешного выполнения профессиональной деятельности умения и навыки. Использование иностранных видеосюжетов позволяет сделать занятия по иностранному языку интересными, постоянно повторять и контролировать пройденный материал.

Ключевые слова: военный, профессиональный, иноязычный, коммуникация, формы, интерактив, видео сюжеты, проморолики.

 

The article deals with the peculiarities of the study of foreign languages as a factor in the professional formation of a specialist in military institutions of higher education. It has been found out that difficulties in learning a foreign language at military high schools arise from the low motivation of students because they do not see the real use of acquired skills and abilities. The solution to this problem is illustrated by the teacher's simulation of real and imaginary linguistic situations that may arise during the military service. The most effective forms of work in foreign language classes are presented, which are aimed at the professional formation of future specialists in the military sector, namely: active forms (discussions, round tables on professional subjects), interactive forms (presentations, discussions, elicitation of a better strategy of military actions), multimedia forms (discussion of video clips, organization of Internet conferences, creation of blogs on professional topics). It has been proved that the use of different forms of work in foreign language classes in a military institution of higher education requires an integrated teacher’s approach and the obligatory accounting for intersubject relations and the use of qualitative sources of information that really reflect the current trends in the development of the armed forces of different countries. Each of the other anguage topics involves working with authentic texts of professional nature, working out news stories, documentaries and promofilms. It is determined that the most effective form of work is the analysis of short video clips containing a statement of a military task (definition of geographic area, observation of events, use of military equipment, analysis of combat operations). It is the approach that allows the cadet not only to learn a foreign language, but also to form the skills necessary for successful performance of professional activity. The advantages of this type of foreign language training are the creation of real professionally oriented communication situations, aimed at working out certain communication roles (translator, military advisor, intelligence officer, investigator and others). The use of foreign-language videos allows foreign language classes to be interesting, constantly revising and controlling the given material.

Key words: military, professional, foreign, communication, forms, interactive, video stories, promos.


Повний текст:

PDF

Посилання


Бакленева С. А., Ларина Т. В. Профессиональное становление будущих военных специалистов на основе иноязычных видеоматериалов // Фундаментальные исследования. – 2014. – № 12-4. – С. 822–825; URL: http://www.fundamental-research.ru/ru/article/view?id=36196 (дата обращения: 22.03.2018).

Соловова Е.Н. Использование видео на уроках иностранного языка / Е. Н. Соловова // ELT NEWS & VIEWS. – 2003. – №1. – С. 2–5.

Фаттахова Н. А. Левчина И. Б. Использование видеоматериалов как техническое средство обучения при подготовке военного специалиста // Евразийский союз учених. – 2016. – № 6 (27). – С. 47–49




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1228356

Метрики статей

Завантаження метрик ...

Metrics powered by PLOS ALM

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.