ФІЛОСОФІЯ ДЕРЖАВНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ЕКОНОМІЧНОЇ ПОЛІТИКИ ЯК ПРОБЛЕМА РЕАЛІЗАЦІЇ ВЛАДИ

Р. О. Джура

Анотація


Економічна політика є комплексом заходів, що реалізуються на державному рівні й забезпечують вирішення стратегічних і тактичних завдань розвитку економічної системи відповідно до інтересів суспільства і особистості. Як і кожна сфера людської діяльності, вона підлягає регуляції. Найбільш потужним регулятором економічної політики є держава. Аналізуються ринкові відносини, що мають доволі суперечливий характер. З одного боку, держава, маючи пострадянський характер управління, доволі жорстко втручається в регулювання економічної сфери, при цьому не маючи загальнофілософської стратегії регулювання економічної політики. З іншого – більшість суб’єктів економічної діяльності «співпрацюють» з державою в рамках тіньових та корупційних сфер, а значить, державне регулювання є абсолютно неефективним. Звертається увага на необхідність всебічного вивчення сучасного досвіду розвинених демократично-правових держав щодо філософських обґрунтувань і управлінських практик регулювання економічної політики з використанням конкретних важелів реалізації державної вади. Держава має створювати такі правила гри (нормативно-законодавче підґрунтя), які б створювали максимально збалансовану ситуацію. З одного боку, держава може стримувати ринкову конкуренцію на користь загальносоціальних пріоритетів, а з іншого – підтримувати таку конкуренцію завдяки ефективній реалізації антимонопольного законодавства. Пошук оптимального співвідношення в рамках такого балансу і є, з нашої точки зору, ключовим елементом філософії процесу регулювання економічної політики в системі ринкових відносин. Деталізація принципів державного регулювання економічної політики приводить нас до побудови ефективної системи визначення, реалізації та поетапної верифікації участі держави в управлінні національною структурою ринкових відносин. Таке управління і регулювання має орієнтуватися на філософію соціального блага та всебічного розвитку конкурентної економіки, орієнтованої на всебічну реалізацію високотехнологічних інноваційних проектів.

Ці принципи, з точки зору автора, мають стати філософською основою довготривалої стратегії державного регулювання економічної політики.

Ключові поняття: людина, економіка, політика, культура, державна економічна політика, регулювання.

Экономическая политика представляет собой комплекс мероприятий, реализуемых на государственном уровне и обеспечивают решение стратегических и тактических задач развития экономической системы в соответствии с интересами общества и личности. Как и любая сфера человеческой деятельности, она подлежит регуляции. Наиболее мощным регулятором экономической политики является государство. Анализируются рыночные отношения, имеющие довольно противоречивый характер. С одной стороны, государство, имея постсоветский характер управления, довольно жестко вмешивается в регулирование экономической сферы, при этом не имея общефилософский стратегии регулирования экономической политики. С другой - большинство субъектов экономической деятельности «сотрудничают» с государством в рамках теневых и коррупционных сфер, а значит, государственное регулирование является абсолютно неэффективным. Обращается внимание на необходимость всестороннего изучения современного опыта развитых демократически-правовых государств по философских обоснований и управленческих практик регулирования экономической политики с использованием конкретных рычагов реализации государственной недостатки. Государство должно создавать такие правила игры (нормативно-законодательная база), которые создавали максимально сбалансированную ситуацию. С одной стороны, государство может сдерживать рыночную конкуренцию в пользу общесоциальных приоритетов, а с другой - поддерживать такую конкуренцию благодаря эффективной реализации антимонопольного законодательства. Поиск оптимального соотношения в рамках такого баланса и является, с нашей точки зрения, ключевым элементом философии процесса регулирования экономической политики в системе рыночных отношений. Детализация принципов государственного регулирования экономической политики приводит нас к построению эффективной системы определения, реализации и поэтапной верификации участия государства в управлении национальной структурой рыночных отношений. Такое управление и регулирование должно ориентироваться на философию социального блага и всестороннего развития конкурентной экономики, ориентированной на всестороннюю реализацию высокотехнологичных инновационных проектов.

Эти принципы, с точки зрения автора, должны стать философской основой долгосрочной стратегии государственного регулирования экономической политики.

Ключевые понятия: человек, экономика, политика, культура, государственная экономическая политика, регулирование.

 

Economic policy is a complex of measures implemented at the state level and provided for the solution of strategic and tactical tasks of the development of the economic system in accordance with the interests of society and the individual. Like every sphere of human activity, it is subject to regulation. The most powerful regulator of economic policy is the state. The market relations, which are quite contradictory, are analyzed. On the one hand, the state, having the post-Soviet character of governance, is rather rigid in interfering in the regulation of the economic sphere, while not having a general philosophical strategy for regulating economic policy. From the other side, the majority of the subjects of economic activity “cooperate” with the state within the framework of shadowed and corruption spheres. It means that the state regulation is absolutely ineffective one. Attention is drawn to the need for a comprehensive study of the current experience of developed democratic-legal states with respect to philosophical substantiation and management practices in the regulation of economic policy using specific levers of the implementation of a state defect. The state should create such rules of the game (legislative acts of background), which would create the most balanced situation. On the one hand, the state may restrain market competition in favor of social-social priorities, and on the other hand, to support such competition through the effective implementation of antitrust laws. Finding the optimal balance within this balance is, from our point of view, a key element of the philosophy of the process of regulating economic policy in the system of market relations. Detailing the principles of state regulation of economic policy leads us to building an effective system for the definition, implementation and phased verification of the state's participation in the management of the national structure of market relations. Such management and regulation should be guided by the philosophy of social welfare and the comprehensive development of the competitive economy which is aimed at the unique realization of highly technological innovational projects.

These principles, in terms of the author, should become the philosophical basis of the long-term strategy of state regulation of economic policy.

Key notions: person, economics, politics, culture, state economic policy, regulation.

 

 


Повний текст:

PDF

Посилання


Магдіч А.С. Демократизація і економічне зростання: теоретичний аспект / Аліса Магдіч // Академічний огляд Дніпропетровського університету економіки та права імені Альфреда Нобеля. – 2016. – № 2 (45). – С. 5 – 13.

Кужель В.М. Принцип державного регулювання в сучасній економіці / В.М. Кужель // Економіка та держава. – 2010. – № 4. – С. 41 – 43.

Комяков О.М. Державне регулювання перехідної економіки. Автореферат дисертації на здобуття наукового супеня кандидата економічних наук. Спеціальність: 08.01.01 – економічна теорія / Олександр Комяков. – К., 2000. – 22 с.

Дмитриченко Л.І. Державне регулювання економіки (соціально-економічний аспект). Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора економічних наук. Спеціальність: 08.01.01 – економічна теорія / Лілія Дмитриченко. – Донецьк, 2002. – 34 с.

Державне управління і менеджмент: навчальний посібник у таблицях і схемах / Г.С. Одінцова, Г.І. Мостовий, О.Ю. Амосов [та ін.]. – Харків: Видавництво ХарРІ УАДУ, 2002. – 492 с.

Лисак В.Ю. Державне регулювання економіки: навчально-методичний посібник / Володимир Лисак. – Кам’янець-Подільський: ФОП Сисин Я.І., 2015. – 132 с.

Свиридюк Н.П. Щодо взаємодії держави, права та економіки / Н.П. Свиридюк // Право і суспільство. – 2014. – № 2. – С. 32 – 38.

Ярема В.І. Трансформація відносин власності як важливий фактор розвитку комерційного господарювання (підприємництва) / В.І. Ярема, В.В. Манзюк // Економіка та право. – 2013. – № 1. – С. 137 – 141.

Калиніна А.О. Від класичного тоталітаризму до тоталітарної демократії / А.О. Калиніна // Актуальні проблеми політики: збірник наукових праць. – Одеса: НУ «ОЮА», 2014. – Випуск 52. – С. 281 – 288.

Киреев А. Альтернатива движения к мировому хозяйству / А. Киреев // Свободная мысль. – 1991. – № 15. – С. 91 – 95.

Фридман М. Капитализм и свобода / Милтон Фридман. – М.: Новое издательство, 2006. – 240 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.1300267

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.