МІЖДИСЦИПЛІНАРНИЙ ПІДХІД У ДОСЛІДЖЕННІ ОСВІТНІХ ПЕРСПЕКТИВ СОЦІАЛЬНОГО ПРОЕКТУВАННЯ
Анотація
Досліджено теоретичні питання міждисциплінарного підходу в осмисленні соціального проектування. Здійснено теоретичне осмислення трансформаційних проблем сучасного суспільства. Особлива увага надана концептам «інформаційне суспільство», «суспільство ризику» в освітньо-філософському аспекті соціального проектування. Висвітлений авторський підхід до новітніх розробок, з якими кореспондуються онтологічний, антропологічний, епістемологічний та праксеологічний виміри соціального проектування – це тезаурусний підхід, рецепції «габітусу» та «фрейму». В «суспільстві ризику» соціальне проектування виконує важливу роль у формуванні досвіду розуміння соціальної відповідальності та розгортається у змісті виховного процесу освітньої діяльності. З’ясовано сутність концептів «тезаурус», «габітус» та «фрейм», які визначають інтегративний потенціал методології соціального проектування в освіті, що в свою чергу корелює з проблемою необхідності пошуку інноваційних форм соціальної творчості та може стати ефективною організаційною основою сталого розвитку суспільства знань.
Ключові слова: соціальне проектування, «суспільство ризику», проектне мислення, самореалізація,тезаурусний підхід, габітус, фрейм.
Исследованы теоретические вопросы междисциплинарного подхода в осмыслении социального проектирования. Осуществлено теоретическое осмысление трансформационных проблем современного общества. Особое внимание уделено концептам «информационное общество», «общество риска» в образовательно-философском аспекте социального проектирования. Освещен авторский подход к новейшим разработкам в социальному проектировании, с которыми корреспондируются онтологическое, антропологическое, эпистемологическое и праксеологическое измерения социального проектирования – это тезаурусный подход, рецепции «габитуса» и «фрейма». В «обществе риска» социальное проектирование играет важную роль в формировании опыта понимания социальной ответственности и разворачивается в содержании воспитательного процесса образовательной деятельности. Выяснено сущность концептов «тезаурус», «габитус» и «фрейм», которые определяют интегративный потенциал методологии социального проектирования в образовании, что в свою очередь коррелирует с проблемой необходимости поиска инновационных форм социального творчества и может стать эффективной организационной основой устойчивого развития общества знаний.
Ключевые слова: социальное проектирование, «общество риска», проектное мышление, самореализация, тезаурусный подход, габитус, фрейм.
This article discusses academic questions of interdisciplinary approach in understanding social design and the theoretical understanding of transformational challenges of modern society. Special attention is given to the concepts of "information society" and "risk society" in the educational and philosophical aspects of social design. This is highlighted by the author's approach to new research and development, which resonate with ontological, anthropological, epistemological and praxeological dimensions of social engineering - thesaurus approach, reception "habitus" and "frame". In the "risk society" social design plays an important role in shaping the experience and understanding of social responsibility, and takes place in the content of the educational process of educational activities. The essence of the concept "thesaurus," "habitus" and "frame" determine the potential of integrative design methodology of social education, which in turn correlates with the problem of the need to find innovative forms of social creativity, and can become an effective organizational basis for sustainable development of the knowledge society.
Key words: social design, "risk society" design thinking, self-realization, thesaurus approach, habitus, frame.
Повний текст:
PDFПосилання
Бек У. Общество риска. На пути к другому модерну / У. Бек. – М.: Прогресс-Традиция, 2000. – 384 с.
Бурдье П. Практический смысл / П. Бурдье. – СПб.: Алетея, 2001. – 562с.
Морен Е. Втрачена парадигма: природа людини / Е. Морен // Філософська і соціологічна думка. – 1995. – № 5 – 6. – С. 90 – 109.
Навроцький О. І. Вища школа України в умовах трансформації суспільства / О. І. Навроцький. — Х.: Основа, 2000. – 240с.
Покулита І. К. Культурні смисли медіапростору – естетичний та аксіологічний аспекти / І. К. Покулита, І. В. Виселко // Гілея: науковий вісник. – 2014. – Вип. 91. – С. 231 –236.
Рубанець О. М. Творчість та когнітивна активність людини / О. М. Рубанець // Вісник НТУУ«КПІ». Філософія. Психологія. Педагогіка : збірник наукових праць. – 2009. – № 2(26). – С. 134–137.
Федорова І. І. Інноваційний потенціал соціального проектування у культуро творчих процесах сучасної освіти / І. І. Федорова, О.А. Шаповалова // Вісник національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка: Зб.наук.праць. – Київ: ІВЦ «Політехніка», 2008. - №3(24). – С.88 – 92.
Элиас Н. О процессе цивилизации: социогенетические и психогенетические исследования / Н. Элиас. – М.,СПб. : Университетская книга., Т. 2 : Изменения в обществе.Проект теории цивилизации, 2001. – 382с.
Habermas J. The Theory of Communicative Action / J. Habermas. – Boston: Beacon Press, 1987. – 283 р.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.345322
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.