АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ ДО ОСМИСЛЕННЯ ФЕНОМЕНУ «САМОРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ»
Анотація
У статті з метою визначення напрямів і методів філософсько-антропологічного дослідження саморозвитку особистості аналізуються сучасні підходи до осмислення дефініції зазначеного феномену. Найсуттєвішими рисами саморозвитку особистості пропонується вважати збагачення буття, яке ініціюється відчуттям його неповноти, прагненням збагатити і є проявом свободи особистості.
Ключові слова: саморозвиток особистості, повнота буття, збагачення буття, свобода особистості.
В статье с целью определения направлений и методов философско-антропологического исследования саморазвития личности анализируются современные подходы к осмыслению дефиниции указанного феномена. Характерными чертами саморазвития личности предлагается считать обогащение бытия, которое инициируется ощущением его неполноты, стремлением обогащения и является проявлением свободы личности.
Ключевые слова: саморазвитие личности, полнота бытия, обогащение бытия, свобода личности.
The article analyzes the current approaches to the understanding and definition of self-development of the personality. Revealed the erroneous approaches to understanding the essence of this phenomenon. They are caused by the lack of clear criteria for understanding this phenomenon. All proposed changes in personality may have a double-digit assessment. Thus, education, creativity, industry does not indicate clearly the perfection of self-development of the personality. They can live with imperfection of spiritual processes. They can be a tool of destruction of the individual, for example, be used to criminal activities, be companions ludomana life. And most importantly, the accumulation of knowledge is not an end in itself the individual life. Self-knowledge is also not an end in itself. Creativity, different skills – it is only a tool for creating novelty. But not all of the creation of man develops his personality. Not every change of inner peace, spiritual existence can be considered self-development. It is obvious that the term "self-development of the personality" should not reflect certain aspects of life. He refers to it in its entirety to reflect the change in its values. Also, it does not always have a reason for a person's own activity. Only freedom as the cause of the personality activity makes it possible to speak of the self-movement and self-development. Characteristic features of self-development of the personality offer to consider enrichment of life which is initiated by feeling of its incompleteness, as aspiration of enrichment and is manifestation of a personal freedom.
Keywords: self-development of the personality, completeness of life, life enrichment, personal freedom.Повний текст:
PDFПосилання
Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. – М.: Мысль, 1991. – 229 с.
Андреев В. И. Педагогика творческого саморазвития. – Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1996. – 567 с.
Веретенников В.П. Самообразование личности учащихся в условиях дидактической компьютерной среды (на примере изучения гуманитарных предметов): Дис. ... к.пед.н. 13.00.01. – В., 2003. – 170 с.
Каптерев П.Ф. Избранные педагогические сочинения / П.Ф. Каптерев. – М., 1982. – 704 с.
Куликова Л.Н. Проблемы саморазвития личности / Л.Н. Куликова. – Издание 2-е, исправленное и дополненное. – Благовещенск: Благовещенский государственный педагогический университет, 2001.– 42 с.
Лосєва Н.М. Саморозвиток викладача вищої школи: Навчальний посібник. – Д.: ДонНУ, 2003. – 336 с.
Остапенко Е.О. Дослідження підходів до визначення поняття «саморозвиток» / Е.О. Остапенко // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Педагогіка. – 2010. – Т. 136, Вип. 123. – С. 49-53.
Парфенов Е. А. Проблема саморазвития личности в философской и психолого-педагогической науке / Е.А. Парфенов, И.Т. Артемьев // Научные труды SWorld. – 2013. – Т. 15. – № 3. – С. 40–45.
Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности. К философским основам советской педагогики // Вопросы философии. – 1989. – № 4. – С. 3-17.
Сідак Л.М. «До визначення понять «розвиток», «саморозвиток», «саморозвиток особистості» // Теорія і практика управління соціальними системами / Щоквартальний науково-практичний журнал. – Х.: НТУ «ХПІ», 2006. – № 2. – С. 96-106.
Слободян О.П. Творчий саморозвиток особистості студентів педагогічного коледжу в процесі вивчення культурологічних дисциплін: Дис. … к.пед.н: 13.00.04. – Л., 2004. – 305 с.
Шаршов И. А. Педагогические условия профессионально-творческого саморазвития личности студента: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. – Белгород, 2000. – 212 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164601
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.