АНАЛІЗ СУЧАСНИХ ПІДХОДІВ ДО ОСМИСЛЕННЯ ФЕНОМЕНУ «САМОРОЗВИТОК ОСОБИСТОСТІ»

Л. М. Сідак

Анотація


У  статті  з  метою  визначення  напрямів  і  методів  філософсько-антропологічного  дослідження  саморозвитку  особистості аналізуються  сучасні  підходи  до  осмислення  дефініції  зазначеного феномену.  Найсуттєвішими  рисами  саморозвитку  особистості пропонується  вважати  збагачення  буття,  яке  ініціюється відчуттям  його  неповноти,  прагненням  збагатити  і  є  проявом свободи особистості.

Ключові  слова:  саморозвиток  особистості,  повнота  буття, збагачення буття, свобода особистості.

В статье с целью определения направлений и методов философско-антропологического  исследования  саморазвития  личности анализируются  современные  подходы  к  осмыслению  дефиниции указанного  феномена.  Характерными  чертами  саморазвития личности  предлагается  считать  обогащение  бытия,  которое инициируется ощущением его неполноты, стремлением обогащения и является проявлением свободы личности.

Ключевые  слова:  саморазвитие  личности,  полнота  бытия, обогащение бытия, свобода личности.

The  article  analyzes  the  current  approaches  to  the  understanding  and definition of self-development of the personality. Revealed the erroneous approaches to understanding the essence of this phenomenon. They are caused by the lack of clear criteria for understanding this phenomenon. All proposed changes in personality may have a double-digit assessment. Thus,  education,  creativity,  industry  does  not  indicate  clearly  the perfection  of  self-development  of  the  personality.  They  can  live  with imperfection of spiritual processes. They can be a tool of destruction of the individual, for example, be used to criminal activities, be companions ludomana life. And most importantly, the accumulation of knowledge is not an end in itself the individual life. Self-knowledge is also not an end in itself. Creativity, different skills – it is only a tool for creating novelty. But  not  all  of  the  creation  of  man  develops  his  personality.  Not  every change  of  inner  peace,  spiritual  existence  can  be  considered  self-development.  It  is  obvious  that  the  term  "self-development  of  the personality" should not reflect certain aspects of life. He refers to it in its entirety to reflect the change in its values. Also, it does not always have a reason  for  a  person's  own  activity.  Only  freedom  as  the  cause  of  the personality activity makes it possible to speak of the self-movement and self-development.  Characteristic  features  of  self-development  of  the personality  offer  to  consider  enrichment  of  life  which  is  initiated  by feeling  of  its  incompleteness,  as  aspiration  of  enrichment  and  is manifestation of a personal freedom.

Keywords: self-development of the personality, completeness of life, life enrichment, personal freedom.

Повний текст:

PDF

Посилання


Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. – М.: Мысль, 1991. – 229 с.

Андреев В. И. Педагогика творческого саморазвития. – Казань: Изд-во Казанского ун-та, 1996. – 567 с.

Веретенников В.П. Самообразование личности учащихся в условиях дидактической компьютерной среды (на примере изучения гуманитарных предметов): Дис. ... к.пед.н. 13.00.01. – В., 2003. – 170 с.

Каптерев П.Ф. Избранные педагогические сочинения / П.Ф. Каптерев. – М., 1982. – 704 с.

Куликова Л.Н. Проблемы саморазвития личности / Л.Н. Куликова. – Издание 2-е, исправленное и дополненное. – Благовещенск: Благовещенский государственный педагогический университет, 2001.– 42 с.

Лосєва Н.М. Саморозвиток викладача вищої школи: Навчальний посібник. – Д.: ДонНУ, 2003. – 336 с.

Остапенко Е.О. Дослідження підходів до визначення поняття «саморозвиток» / Е.О. Остапенко // Наукові праці Чорноморського державного університету імені Петра Могили комплексу «Києво-Могилянська академія». Сер. : Педагогіка. – 2010. – Т. 136, Вип. 123. – С. 49-53.

Парфенов Е. А. Проблема саморазвития личности в философской и психолого-педагогической науке / Е.А. Парфенов, И.Т. Артемьев // Научные труды SWorld. – 2013. – Т. 15. – № 3. – С. 40–45.

Рубинштейн С.Л. Принцип творческой самодеятельности. К философским основам советской педагогики // Вопросы философии. – 1989. – № 4. – С. 3-17.

Сідак Л.М. «До визначення понять «розвиток», «саморозвиток», «саморозвиток особистості» // Теорія і практика управління соціальними системами / Щоквартальний науково-практичний журнал. – Х.: НТУ «ХПІ», 2006. – № 2. – С. 96-106.

Слободян О.П. Творчий саморозвиток особистості студентів педагогічного коледжу в процесі вивчення культурологічних дисциплін: Дис. … к.пед.н: 13.00.04. – Л., 2004. – 305 с.

Шаршов И. А. Педагогические условия профессионально-творческого саморазвития личности студента: Дис. канд. пед. наук: 13.00.01. – Белгород, 2000. – 212 с.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164601

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.