ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ НООГУМАНИСТИЧЕСКОГО МИРОВОЗЗРЕНИЯ: КЛЮЧЕВЫЕ ИДЕИ

Р. Б. Шиндаулова

Анотація


В  статье  автор  установила,  что  ноогуманизм  и  его  понятийный ряд:  «ноогуманистическое  мировоззрение»,  «ноогуманистическое сознание»  и  пр.  –  возникли  как  закономерная  рефлексия  общественного  сознания  на  цивилизационные  вызовы  современности: системный,  глобальный,  эколого-экономический,  духовный  кризис; конфликты  на  религиозной  и  межнациональной  почве,  агрессию, террор.  Интегрируя  в  себе  социально-экономический,  экологический, духовно-нравственный аспекты, ноогуманизм ориентирован на  осознанную  гармонизацию  социоприродных  систем, необходимость формирования планетарного мировидения, активизацию  гражданских  качеств  субъекта,  воспитание ответственности,  толерантности,  нравственно-этических установок,  расширение  мировоззренческого  горизонта.  Его центральным  звеном  является  принцип  гуманизма,  имеющий метазначение.

Ключевые слова: ноогуманизм, ноогуманистическое мировоззрение, метапринцип гармонии, гомеостаз, установка.

У  статті  встановлено,  що  ноогуманізм  і  його  понятійний  ряд: «ноогуманістичний  світогляд»,  «ноогуманістична  свідомість»  та  ін.  – виникли  як  закономірна  рефлексія  суспільної  свідомості  на цивілізаційні  виклики  сучасності:  системну,  глобальну,  еколого-економічну,  духовну  кризу;  конфлікти  на  релігійному  і міжнаціональному  грунті,  агресію,  терор.  Інтегруючи  в  собі соціально-економічний,  екологічний,  духовно-моральний  аспекти, ноогуманізм  орієнтований  на  усвідомлену  гармонізацію соціоприродних  систем,  необхідність  формування  планетарного світобачення,  активізацію  громадянських  якостей  суб'єкта, виховання  відповідальності,  толерантності,  морально-етичних установок,  розширення  світоглядного  обрію.  Його  центральною ланкою є принцип гуманізму, що має метазначення.

Ключові  слова:  неогуманізм,  ноогуманістичний  світогляд, метапринцип гармонії, гомеостаз, установка.

In the article author found that the noohumanizm and conceptual series: «noohumanizm  worldview»,  «noohumanizm  consciousness»,  etc.  – appeared as a natural reflection of social consciousness on the challenges of  modern  civilization:  a  systematic,  global,  ecological  and  economic spiritual  crisis;  conflicts  on  religious  and  ethnic  grounds,  aggression, terror. Integrating a socio-economic, environmental, spiritual and moral aspects  noohumanizm  focused  on  conscious  harmonization  of  socio-natural  systems,  the  need  for  the  formation  of  planetary  worldview, activation  of  civil  qualities  of  the  subject  and  raise  responsibility, tolerance,  moral  and  ethical  attitudes,  ideological  expansion  of  the horizon. Its central element is the principle of humanism, having a meta value. During the investigation it was found that on the background of events, wearing  spiritual  and  moral,  ecological  and  economic  obschekrizisny character, as well as on the basis of existing in the world experience of functioning  of  philosophical  and  pedagogical  systems,  aimed  at  the formation of worldviews ecological and noosphere orientation, matured real  prerequisites  for  noogumanizatsii  education  and  formed noogumanisticheskoe  outlook  in  terms  noogumanisticheski-oriented pedagogy,  appears  as  a  paradigmatic  new  trend  in  the  philosophy  of education.  The  contradiction  between  the  need  to  provide  society demanded  time  specialists  with  noogumanisticheskimi  orientations,  on the one hand, and the existing level of ideological training, on the other – led to the relevance of this study, the purpose of which were to develop the scientific methodological, theoretical and methodological foundations of  the formation  of  the desired  outlook  of  future  specialists;  Scientific-theoretical and methodical substantiation of model of its formation and the  identification  of  effective  technologies,  pedagogical  conditions, evaluation  of  diagnostic  tools  formation  of  the  desired  ideological qualities.

Keywords:  noohumanism,  noohumanism  worldview,  metaprintsip harmony, homeostasis, set.

Повний текст:

PDF (Русский)

Посилання


Андрущенко В.П. Світанок Європи: Проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття / В. П. Андрущенко – К.: Знання України, 2011. – 1099 с.

Базалук О.А. Теория эволюции: от космического вакуума до нейронных ансамблей и в будущее. – Киев: МФКО, 2014. – 312 с.

Базалук О.А. Философия космоса: место человека в масштабах Земли и космоса. Глава первая. / Philosophy and Cosmology 2016 (Vol. 16) – Kyiv: ISPC, 2016. – P. 28-42.

Микешина, Л.А. Философия познания. Полемические главы [Текст] / Л.А. Микешина. – М: Прогресс-Традиция, 2002. – 624 с.

Отчет о НИР (заключительный) «Социальное отчуждение и мировоззренческие ориентации переходной эпохи» /Институт философии МН-АН РК; рук. Чл.-корр. АН РК А.Н.Нысанбаев, д.ф.н. К.А.Абишев. Инв. № 0297РК00302 – Алматы, 1997. – 16 с.

Рубинштейн. С.Л. Основы общей психологии: В 2 т. / С.Л. Рубинштейн – М.: Педагогика, 1989. – Т. II. – 328 с.

Словарь практического психолога / Сост. С.Ю. Головин. – Минск: Харвест, 1997. – 800 с.

Целковников Б.М. Становление мировоззренческих убеждений у будущих учителей музыки в процессе профессиональной вузовской подготовки: Дис. … док. пед. наук. / Б.М. Целковников – М., 1999. – 258 с.

Bazaluk Oleg. Neurophilosophy in the Formation of Planetary-Cosmic Personality / Future Human Image 1 (4) – Kyiv: ISPC, 2014. – P. 5-13.

Svyrydenko D. Globalization as a factor of academic mobility processes expanding // Philosophy and Cosmology − Kyiv: ISPC, 2015. − Vol.14 − pp. 223-235.

Svyrydenko D. Higher education in the face of XXI century challenges // Philosophy and Cosmology − Kyiv: ISPC, 2014. − Vol.12 − pp. 258-263.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164604

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.