ОСОБЕННОСТИ ФОРМИРОВАНИЯ НООГУМАНИСТИЧЕСКОГО МИРОВОЗЗРЕНИЯ: КЛЮЧЕВЫЕ ИДЕИ
Анотація
В статье автор установила, что ноогуманизм и его понятийный ряд: «ноогуманистическое мировоззрение», «ноогуманистическое сознание» и пр. – возникли как закономерная рефлексия общественного сознания на цивилизационные вызовы современности: системный, глобальный, эколого-экономический, духовный кризис; конфликты на религиозной и межнациональной почве, агрессию, террор. Интегрируя в себе социально-экономический, экологический, духовно-нравственный аспекты, ноогуманизм ориентирован на осознанную гармонизацию социоприродных систем, необходимость формирования планетарного мировидения, активизацию гражданских качеств субъекта, воспитание ответственности, толерантности, нравственно-этических установок, расширение мировоззренческого горизонта. Его центральным звеном является принцип гуманизма, имеющий метазначение.
Ключевые слова: ноогуманизм, ноогуманистическое мировоззрение, метапринцип гармонии, гомеостаз, установка.
У статті встановлено, що ноогуманізм і його понятійний ряд: «ноогуманістичний світогляд», «ноогуманістична свідомість» та ін. – виникли як закономірна рефлексія суспільної свідомості на цивілізаційні виклики сучасності: системну, глобальну, еколого-економічну, духовну кризу; конфлікти на релігійному і міжнаціональному грунті, агресію, терор. Інтегруючи в собі соціально-економічний, екологічний, духовно-моральний аспекти, ноогуманізм орієнтований на усвідомлену гармонізацію соціоприродних систем, необхідність формування планетарного світобачення, активізацію громадянських якостей суб'єкта, виховання відповідальності, толерантності, морально-етичних установок, розширення світоглядного обрію. Його центральною ланкою є принцип гуманізму, що має метазначення.
Ключові слова: неогуманізм, ноогуманістичний світогляд, метапринцип гармонії, гомеостаз, установка.
In the article author found that the noohumanizm and conceptual series: «noohumanizm worldview», «noohumanizm consciousness», etc. – appeared as a natural reflection of social consciousness on the challenges of modern civilization: a systematic, global, ecological and economic spiritual crisis; conflicts on religious and ethnic grounds, aggression, terror. Integrating a socio-economic, environmental, spiritual and moral aspects noohumanizm focused on conscious harmonization of socio-natural systems, the need for the formation of planetary worldview, activation of civil qualities of the subject and raise responsibility, tolerance, moral and ethical attitudes, ideological expansion of the horizon. Its central element is the principle of humanism, having a meta value. During the investigation it was found that on the background of events, wearing spiritual and moral, ecological and economic obschekrizisny character, as well as on the basis of existing in the world experience of functioning of philosophical and pedagogical systems, aimed at the formation of worldviews ecological and noosphere orientation, matured real prerequisites for noogumanizatsii education and formed noogumanisticheskoe outlook in terms noogumanisticheski-oriented pedagogy, appears as a paradigmatic new trend in the philosophy of education. The contradiction between the need to provide society demanded time specialists with noogumanisticheskimi orientations, on the one hand, and the existing level of ideological training, on the other – led to the relevance of this study, the purpose of which were to develop the scientific methodological, theoretical and methodological foundations of the formation of the desired outlook of future specialists; Scientific-theoretical and methodical substantiation of model of its formation and the identification of effective technologies, pedagogical conditions, evaluation of diagnostic tools formation of the desired ideological qualities.
Keywords: noohumanism, noohumanism worldview, metaprintsip harmony, homeostasis, set.Повний текст:
PDF (Русский)Посилання
Андрущенко В.П. Світанок Європи: Проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття / В. П. Андрущенко – К.: Знання України, 2011. – 1099 с.
Базалук О.А. Теория эволюции: от космического вакуума до нейронных ансамблей и в будущее. – Киев: МФКО, 2014. – 312 с.
Базалук О.А. Философия космоса: место человека в масштабах Земли и космоса. Глава первая. / Philosophy and Cosmology 2016 (Vol. 16) – Kyiv: ISPC, 2016. – P. 28-42.
Микешина, Л.А. Философия познания. Полемические главы [Текст] / Л.А. Микешина. – М: Прогресс-Традиция, 2002. – 624 с.
Отчет о НИР (заключительный) «Социальное отчуждение и мировоззренческие ориентации переходной эпохи» /Институт философии МН-АН РК; рук. Чл.-корр. АН РК А.Н.Нысанбаев, д.ф.н. К.А.Абишев. Инв. № 0297РК00302 – Алматы, 1997. – 16 с.
Рубинштейн. С.Л. Основы общей психологии: В 2 т. / С.Л. Рубинштейн – М.: Педагогика, 1989. – Т. II. – 328 с.
Словарь практического психолога / Сост. С.Ю. Головин. – Минск: Харвест, 1997. – 800 с.
Целковников Б.М. Становление мировоззренческих убеждений у будущих учителей музыки в процессе профессиональной вузовской подготовки: Дис. … док. пед. наук. / Б.М. Целковников – М., 1999. – 258 с.
Bazaluk Oleg. Neurophilosophy in the Formation of Planetary-Cosmic Personality / Future Human Image 1 (4) – Kyiv: ISPC, 2014. – P. 5-13.
Svyrydenko D. Globalization as a factor of academic mobility processes expanding // Philosophy and Cosmology − Kyiv: ISPC, 2015. − Vol.14 − pp. 223-235.
Svyrydenko D. Higher education in the face of XXI century challenges // Philosophy and Cosmology − Kyiv: ISPC, 2014. − Vol.12 − pp. 258-263.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164604
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.