ОСВІТА ЯК ЗНАРЯДДЯ СОЦІАЛЬНОЇ ЕВОЛЮЦІЇ

С. В. Куцепал

Анотація


У статті аналізується значення освіти у функціонуванні сучасного суспільства, доводиться, що саме освіта перетворюється на дієвий чинник соціальних трансформацій.  Обґрунтовується  теза,  що  покликання  освіти  –  формування особистості, здатної здійснити вірний соціальний вибір,   що буде сприяти  її  подальшому    особистісному  розвитку  та  адекватно оцінювати соціальні виклики.  Доведено,  що  у  сучасному  світі  інститут  освіти  є  не  лише каталізатором,  а  й  стабілізуючим  фактором  соціальних  процесів та  взаємодій,  постає  засобом  стримання  різноманітних  кризових процесів – гуманітарних, соціальних, техногенних тощо, адже саме освіта являє собою ту сталу структуру, завдяки якій суспільство пізнає себе, розкриває свій евристичний та соціальний потенціал і визначає напрямки  та перспективи прогресивних змін. 

Ключові слова:  освіта,  соціум, особистість,  соціальна взаємодія, модернізація освіти.

 

В  статье  анализируется  роль    образования  в  функционировании  современного  общества,  доказано,  что  образование  существенно влияет на  трансформации общества.   Обосновывается  тезис,  что  предназначение  образования  – формирование  личности,  способной  сделать  правильный  социальный выбор.  Доказывается,  что  в  современном  мире  институт  образования является  не  только  катализатором,  но  и  стабилизирующим фактором  социальных  процессов  и  взаимодействий,  способом сдерживания  разнообразных  кризисных  явлений  –  гуманитарных, социальных, техногенных,  поскольку именно образование является стабильной  структурой,  благодаря  которой  общество  раскрывает свой  эвристический  и  социальный  потенциал,  определяет перспективы и направления социальных изменений. 

Ключевые  слова:  образование,  социум,  личность,  социальное взаимодействие, модернизация образования.

 

The article analyzes  the significance of education in  the functioning of modern society as well as proves the education to be the crucial factor of social transformations. It is substantiated that the calling of education consists in the formation of the individual  capable of making the  right social choice, which will enhance  their  further personal  development  and  adequate  evaluation  of social challenges. It has been proven that in the world of today education functions not only as  a  catalyst  but  also  as  a  stabilizing  factor  for  social  processes  and interactions;  it  provides  the  means  to  restraining  various  crisis  processes  – humanitarian,  social  as  well  as  technogenic,  since  the  education  itself presents  the  stable  structure  due  to  which  the  society  cognizes  itself, develops  its  heuristic  and  social  potential,  determines  directions  and prospects of progressive changes. The significancy of education in functioning of global society has been analysed in the articvle, as well as  the role of education in forming of socially active person has been accented. The fact that polycultural information society of the XXI century, which is based on the unity of culture, communication and education, attached conditions for essential transformations in social and cultural landscape, actualised  the  problem  of  preservation  such  strategical  priority  of  each state  as  cultural  originality  and  national  variety  has  been  proved.  It  is particulary  important  for  Ukraine,  where  the  gap  with  colonial  and totalitarian  inheritance  of  Soviet  past  is  clearly  traced  and  refusal  from ideological  ―soviet‖  mythes  in  people’s  mass  consciousness    is proclaimed. Unfortunatelly,  we  can  declared  the  deep  crisis  of  modern  Ukrainian education.  It  is  caused  by  contradiction  between  classical  educational system and modern professionally directed education. Nevertheless both of them are equally inquired as on the personal as on the society level. It is  obviously  that  the  outlet  from  this  crisis  can  not  be  found      in renunciation of humanitarian studing component (such tendency can be clearly seen in Ukrainian educational sphere). On the contrary, the only possible way is recognition of the great necessity of humanitarization and modernization  of  educational  system,  refusal  from  exceeding technicalisation and hard professional specialization. 

Key  words:  education,  society,  an  individual,  social  interaction, education modernization.


Повний текст:

PDF

Посилання


Губерський Л., Андрущенко В. Філософія як теорія та методологія розвитку освіти/ Л. Губерський, В. Андрущенко. – К.: «МП Леся», 2008. – 516 с.

Тоффлер Э. Активная корпорация / Э. Тоффлер // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология; [под ред. В.Л. Иноземцева]. – М. : Academia, 1999. – С. 448-464.

Бауман З. Спор о постмодернизме / З. Бауман // Социологический журнал. – 1994. – № 4. – С. 69–80.

Altbach P. G. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution / P. G. Altbach, L. Reisberg, L. E. Rumbley. – UNESCO, 2009. – 254 p.

Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору / В.Г.Кремень. – 2-е вид. – К. : Педагогічна думка 2009. – 520 с.

Уэбстер Ф. Теории информационного общества / Ф. Уэбстер ; [пер. с англ. М. В. Арапова, Н. В. Малыхиной]; под ред. Е. Л. Вартановой. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 400 с.

Martin W.J. The Global Information Society / W. J. Martin. – Aldershot: Aslieb Gower; Brookfield: Gower, 1995. – 233 р.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164606

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.