ОСВІТА ЯК ЗНАРЯДДЯ СОЦІАЛЬНОЇ ЕВОЛЮЦІЇ
Анотація
У статті аналізується значення освіти у функціонуванні сучасного суспільства, доводиться, що саме освіта перетворюється на дієвий чинник соціальних трансформацій. Обґрунтовується теза, що покликання освіти – формування особистості, здатної здійснити вірний соціальний вибір, що буде сприяти її подальшому особистісному розвитку та адекватно оцінювати соціальні виклики. Доведено, що у сучасному світі інститут освіти є не лише каталізатором, а й стабілізуючим фактором соціальних процесів та взаємодій, постає засобом стримання різноманітних кризових процесів – гуманітарних, соціальних, техногенних тощо, адже саме освіта являє собою ту сталу структуру, завдяки якій суспільство пізнає себе, розкриває свій евристичний та соціальний потенціал і визначає напрямки та перспективи прогресивних змін.
Ключові слова: освіта, соціум, особистість, соціальна взаємодія, модернізація освіти.
В статье анализируется роль образования в функционировании современного общества, доказано, что образование существенно влияет на трансформации общества. Обосновывается тезис, что предназначение образования – формирование личности, способной сделать правильный социальный выбор. Доказывается, что в современном мире институт образования является не только катализатором, но и стабилизирующим фактором социальных процессов и взаимодействий, способом сдерживания разнообразных кризисных явлений – гуманитарных, социальных, техногенных, поскольку именно образование является стабильной структурой, благодаря которой общество раскрывает свой эвристический и социальный потенциал, определяет перспективы и направления социальных изменений.
Ключевые слова: образование, социум, личность, социальное взаимодействие, модернизация образования.
The article analyzes the significance of education in the functioning of modern society as well as proves the education to be the crucial factor of social transformations. It is substantiated that the calling of education consists in the formation of the individual capable of making the right social choice, which will enhance their further personal development and adequate evaluation of social challenges. It has been proven that in the world of today education functions not only as a catalyst but also as a stabilizing factor for social processes and interactions; it provides the means to restraining various crisis processes – humanitarian, social as well as technogenic, since the education itself presents the stable structure due to which the society cognizes itself, develops its heuristic and social potential, determines directions and prospects of progressive changes. The significancy of education in functioning of global society has been analysed in the articvle, as well as the role of education in forming of socially active person has been accented. The fact that polycultural information society of the XXI century, which is based on the unity of culture, communication and education, attached conditions for essential transformations in social and cultural landscape, actualised the problem of preservation such strategical priority of each state as cultural originality and national variety has been proved. It is particulary important for Ukraine, where the gap with colonial and totalitarian inheritance of Soviet past is clearly traced and refusal from ideological ―soviet‖ mythes in people’s mass consciousness is proclaimed. Unfortunatelly, we can declared the deep crisis of modern Ukrainian education. It is caused by contradiction between classical educational system and modern professionally directed education. Nevertheless both of them are equally inquired as on the personal as on the society level. It is obviously that the outlet from this crisis can not be found in renunciation of humanitarian studing component (such tendency can be clearly seen in Ukrainian educational sphere). On the contrary, the only possible way is recognition of the great necessity of humanitarization and modernization of educational system, refusal from exceeding technicalisation and hard professional specialization.
Key words: education, society, an individual, social interaction, education modernization.
Повний текст:
PDFПосилання
Губерський Л., Андрущенко В. Філософія як теорія та методологія розвитку освіти/ Л. Губерський, В. Андрущенко. – К.: «МП Леся», 2008. – 516 с.
Тоффлер Э. Активная корпорация / Э. Тоффлер // Новая постиндустриальная волна на Западе. Антология; [под ред. В.Л. Иноземцева]. – М. : Academia, 1999. – С. 448-464.
Бауман З. Спор о постмодернизме / З. Бауман // Социологический журнал. – 1994. – № 4. – С. 69–80.
Altbach P. G. Trends in Global Higher Education: Tracking an Academic Revolution / P. G. Altbach, L. Reisberg, L. E. Rumbley. – UNESCO, 2009. – 254 p.
Кремень В.Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору / В.Г.Кремень. – 2-е вид. – К. : Педагогічна думка 2009. – 520 с.
Уэбстер Ф. Теории информационного общества / Ф. Уэбстер ; [пер. с англ. М. В. Арапова, Н. В. Малыхиной]; под ред. Е. Л. Вартановой. – М. : Аспект Пресс, 2004. – 400 с.
Martin W.J. The Global Information Society / W. J. Martin. – Aldershot: Aslieb Gower; Brookfield: Gower, 1995. – 233 р.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.164606
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.