МАСОВА ВІДКРИТА ОНЛАЙН ОСВІТА ЯК МОЖЛИВІСТЬ НАВЧАННЯ ПРОТЯГОМ ЖИТТЯ

О. С. Скубашевська

Анотація


У  статті  робиться  спроба  розглянути  нову  форму  навчання – масові  відкриті  онлайн  курси,  які  можуть  суттєво  вплинути  на розвиток  освіти  в  найближчому  майбутньому,  якщо  дійсно зможуть надати доступ до відкритої і якісної освіти для кожного. 

Ключові слова: масове відкрите навчання,  масові відкриті онлайн курси, інтерактивне навчання, освіта протягом життя.

В  статье  делается  попытка  рассмотреть  новую  форму  обучения – массовые  открытые  онлайн  курсы,  которые  могут  существенно повлиять  на  развитие  образования  в  ближайшем  будущем,  если действительно  смогут  предоставить  доступ  к  открытому  и качественному образованию для всех желающих.

Ключевые слова: массовое открытое обучение, массовые открытые онлайн  курсы,  интерактивное  обучение,  образование  в  течении жизни.

This article examines a current trend in innovative forms of teaching – a massive open online courses that may affect significantly education in the near future in case they manage to offer an access to a truly open and quality education to everyone.

Key words: massive open learning, massive open online courses, interactive learning, life long learning

Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко В. Майбутнє університетів в контексті протиріч ХХІ століття: академічний прогноз // Філософія освіти. – 2009. – № 1-2 (8). – С. 7-12.

Бауман З. Текучая современность / Пер. с англ. под ред. Ю.В. Асочакова. – СПб. : Питер, 2008. – 240 с.

Богданович Е. Глобальный Гарвард. Как учиться в самых престижных университетах мира без денег и личного присутствия // Корреспондент. – № 33. – 29 августа 2012. – Режим доступу: http://korrespondent.net/business/career/1388196-korrespondent-globalnyj-garvard-kak-uchitsya-v-samyh-prestizhnyh-universitetah-mira-bez-deneg-i-lich

Горбунова Л. С. Освіта для дорослих: когнітивно-комунікативні стратегії і практики. – Автореф... д.ф.н., 09.00.10 – філософія освіти, Інститут вищої освіти. – К., 2015. – 36 с.

Гусарова Ю. Татьяна Черниговская: За существование гениев человечество платит огромную цену // Сноб. – 14.10.2015. – Режим доступу : https://snob.ru/selected/entry/99460

Кнорре Дмитриева К. Дафна Коллер: Получить качественное образование должно быть так же легко, как включить воду // Сноб : Интервью. – 18.09.15. – Режим доступу: http://snob.ru/selected/entry/98034

Кухаренко В. Массовый открытый онлайн курс «Дистанционное обучение от А до Я» // e-Learning World. – Режим доступу: http://www.elw.ru/practice/detail/1965/

Поципух Е. Иван Примаченко: «Какие онлайн-курсы нужны в Украине? Все!» // Образовательный онлайн-журнал EduClub. – Режим доступу: http://educlub.com.ua/ivan-primachenko-kakie-onlajn-kursy-nuzhny-v-ukraine-vse/

Скубашевська О. С. Сучасні тенденції інновативних форм навчання у другому десятиріччі ХХІ ст. // Науковий вісник. Серія “Філософія”. – Харків : ХНПУ, 2015. – Вип. 44. – С. 197-209.

Чеботарь Н. «Coursera не подходит для уроков музыки»: Аджай Капур, музыкант, программист и основатель платформы Kadenze. // Edutainme. – 22.10.2015. – Режим доступу: http://www.edutainme.ru/post/kapur/

Blank G., Dutton W.H. Next Generation Internet Users: A New Digital Divide // Society and the Internet. How Networks of Information and Communication are Changing Our Lives. – Ed. by Mark Graham and William H. Dutton. – Oxford University Press, 2014. – P. 36-52.

Daniel J. Making Sense of MOOCs: Musings in a Maze of Myth, Paradox and Possibility / Research paper presented as a fellow of the Korea National Open University. – 2012. – 26 p. – Режим доступу: http://sirjohn.ca/wordpress/wp-content/uploads/2012/08/120925MOOCspaper2.pdf

Eagleton T. The Slow Death of the University // The Chronicle of Higher Education. – April 06, 2015. – Access mode : http://chronicle.com/article/The-Slow-Death-of-the/228991/

EDBI Invests in Coursera to Expand Access in Singapore and Across Asia to Job-Relevant Education From the World's Best Universities // Market Wired. – October 27, 2015. – Access mode : http://www.marketwired.com/press-release/edbi-invests-coursera-expand-access-singapore-across-asia-job-relevant-education-2067615.htm

Notice Inviting Postsecondary Educational Institutions To Participate in Experiments Under the Experimental Sites Initiative; Federal Student Financial Assistance Programs Under Title IV of the Higher Education Act of 1965, as Amended : A Notice by the Education Department on 10/15/2015 // Federal Register: The Daily Journal of the United States Government. – Access mode: https://www.federalregister.gov/articles/2015/10/15/2015-26239/notice-inviting-postsecondary-educational-institutions-to-participate-in-experiments-under-the

Shah D. MOOCs biggest Month: Choose From 1100 MOOCs In October. More MOOCs Available This Month Than Any Previous Month //Class Central. – October 18, 2015. – Access mode : https://www.class-central.com/report/moocs-biggest-month/

Sparrow B., Liu J., Wegner D. M. Google Effects on Memory: Cognitive Consequences of Having Information at Our Fingertips // Science. – Report. Vol. 333, no. 6043. – p. 776 – 778. – Mode of access : http://www.sciencemag.org/content/333/6043/776.full.pdf?sid=40fe616a-731e-490a-a68d-a04659ea43ea

The MOOC Model for Digital Practice / A. McAuley, B. Stewart, G. Siemens, D. Cormier. – CC Atribution, 2010. – 63 p. – Access mode: http://davecormier.com/edblog/wp-content/uploads/MOOC_Final.pdf

Top 20 countries with the highest number of Internet users // Internet World Stats: Usage and Population Statistics. – Access mode: http://www.internetworldstats.com/top20.htm

Wan T. Insights and Trends that Make MOOCs Matter // edSurge. – August 4, 2014. – Режим доступу: https://www.edsurge.com/n/2014-08-04-insights-and-trends-that-make-moocs-matter




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46948

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.