ОСНОВНІ НАПРЯМИ ПІДВИЩЕННЯ ЕФЕКТИВНОСТІ ГУМАНІТАРНОЇ ПІДГОТОВКИ ІНЖЕНЕРНИХ КАДРІВ
Анотація
Аналізуються напрями інтенсифікації гуманітарної підготовки інженерних кадрів; серед них обґрунтовується необхідність модернізації світоглядної підготовки майбутніх інженерів, формування системи національних та загальнолюдських цінностей, виховання патріотизму, етико-естетичної культури, високої духовності.
Ключові поняття: людина, освіта, культура, інженерні кадри, світогляд, цінності, духовність.
Анализируются направления интенсификации гуманитарной подготовки инженерных кадров; среди них обосновывается необходимость модернизации мировоззренческой подготовки будущих инженеров, формирование системы национальных и общечеловеческих ценностей, воспитание патриотизма, этико-эстетической культуры, высокой духовности.
Ключевые понятия: человек, образование, культура, инженерные кадры, мировоззрение, ценности, духовность.
Directions of intensification of humanitarian training of engineers were analyzed; among them the necessity of modernization of worldview training of future engineers, the formation of national and universal values, education of patriotism, ethical and aesthetic culture, spirituality was substantialized. Strengthening of humanitarian training of future engineers needs a clear definition of the main ways of increasing the efficiency of this process. Formulation of such directions is especially important for Ukrainian national system of higher technical education, which, on the one hand, has deep and successful traditions, on the other –in the last decade has significantly fell behind the innovative and humanistic standards of education and scientific activities of Western countries. The degree, by which humanitarian and innovative humanistic component of functioning of Ukrainian technical universities will be enhanced, depends competitiveness of universities and their graduates at national and global labor market. One of the main directions in improvement of effectiveness of humanitarian training of future engineers is the intensification of worldview training of this category of professionals during education in higher technical education institution. Worldview of an engineer should concentrate not only on technical and professional problems, but most allow him to fully exercise his own personal creativity in professional and social activities. One of the most important direction of general cultural training for future engineers is to develop humanistic value system in which primary axiological priorities should be democracy, ecological safety, peacefulness, tolerance and so on. It is necessary to stress the urgency of the problem actuality of raising spiritual, moral and aesthetic world of future engineers and strengthening of patriotic education in the system of humanitarian and worldview training of engineers.
Key concepts: human being, education, culture, engineers, worldview, values, spiritualityПовний текст:
PDFПосилання
Скирда А.Є. Гуманітаризація системи вищої технічної освіти України: її ціль, задачі та принципи впровадження / А.Є. Скирда, Л.Б. Адарюкова // Наукові праці ДонНТУ. Серія: «Педагогіка, психологія і соціологія». − 2013. − № 1 (13). − С. 184 − 188.
Кремень В.Г. Шляхи розвитку сучасної філософії інженерної освіти / Василь Кремень, Станіслав Пазиніч, Олександр Пономарьов // Вища освіта України. Теоретичний та науково-методичний часопис. − 2006. − № 1 (19). − С. 7 – 12/
Вознюк О.М. Формування системи гуманітарних інтегрованих знань студентів технічних університетів. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Спеціальність: 13.00.04 − теорія і методика професійної освіти / Оксана Вознюк. − Вінниця, 2004. − 22 с.
Татаріна О.В. Демократична культура особистості: аксіологічний підхід / О.В. Татаріна // Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць. − Луганськ: Видавництво СНУ ім. В.Даля, 2012. − Випуск 3 (50). − С. 163 − 170.
Воронка Г. Дисципліни «ядрові» та елективні: фундаментизація навчального процесу / Г. Воронка // Психологія і суспільство: Український науково-економічний і соціально-психологічний часопис. − 2005. − № 4. − С. 147 − 156.
Андрущенко В.П. Світанок Європи: Проблема формування нового учителя для об’єднаної Європи ХХІ століття / Віктор Андрущенко. − К.: Знання України, 2011. − 1099 с.
Декларація принципів толерантності. Затверджена резолюцією 5.61 генеральної конференції ЮНЕСКО від 16 листопада 1995 року // Педагогіка толерантності. − 1999. − № 3 − 4. − С. 175 − 179.
Черникова В.Е. Гуманітарна стратегія − об’єктивна потрібність сучасної епохи / В.Е. Черникова // Інженерна освіта на межі століть: традиції, проблеми, перспективи. − Харків: ХДПУ, 2000. − С. 24 − 25.
Пастухова Ю.А. Художньо-естетичне виховання студентської молоді в цілісному педагогічному процесі університету. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Спеціальність: 13.00.07 − теорія та методика виховання / Юлія Пастухова. − Луганськ, 2009. − 22 с.
Саєнко Н.В. Методологічні підходи до забезпечення культурологічної підготовки майбутніх інженерів / Н.В. Саєнко //Педагогічний дискурс: збірник наукових праць. − Хмельницький: ХГПА, 2010. − Випуск 8. − С. 204 − 209.
Чудіна К.Ю. Виховання естетичного відношення до майбутньої професійної діяльності у студентів будівельних спеціальностей / К.Ю. Чудіна // Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць. − Луганськ: Видавництво СНУ ім. В.Даля, 2013. − Випуск 1 (54). − С. 233 − 238.
Абрамчук О.В. Патріотичне виховання студентів вищих технічних навчальних закладів. Автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук. Спеціальність: 13.00.07 − теорія та методика виховання / Оксана Абрамчук. − Тернопіль, 2006. − 19 с.
Сусь Б.А. Виховання патріотизму у студентів вищої технічної школи / Б.А. Сусь // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут»: Філософія. Психологія. Педагогіка. − 2010. − № 3 (30). − С. 196 − 203.
Саєнко Н.В. Формування професійних ідеалів майбутніх інженерів у процесі навчально-виховної роботи у ВТНЗ / Н.В. Саєнко // Духовність особистості: методологія, теорія і практика: збірник наукових праць. − Луганськ: Видавництво СНУ ім. В.Даля, 2013. − Випуск 4 (57). − С. 166 – 175
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.46956
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.