АНТРОПОЛОГІЧНЕ У ВИКЛИКАХ ГЛОБАЛЬНОГО, АБО ПРО РИЗИКИ ПИСЬМЕННОЇ ЛЮДИНИ СТАТИ ДИКУНОМ
Анотація
Онтологічна відкритість природи людини оприявнює себе в мета-морфозах людських способів сприйняття та схильностей, зумовлених впливом різних форм технологій. Сучасна глобальна епоха цифрових технологій та соціальних мереж підважує антропологічні підвалини модерної (книжної) культури, зумовлені абсолютизацію (екстеріоризацією) візуальної форми сприйняття. Натомість у структурі сприйняття актуалізуються аудіотактильні форми, а це сприяє відновленню архаїчної чуттєвої синестезії. Такі антропологічні зміни породжують ризики відновлення варварства. Уникнути цього сценарію можна завдяки оптимізації людської природи шляхом підпорядкування чуттєвої синестезії раціональній технологізації. Роль освіти в цьому процесі полягає в тому, щоб фільтрувати антропологічний вплив на людину і з боку локальної культури, і з боку новітніх технологій. Український освітній досвід ускладнено сильними позиціями архаїчної (усної) традиції та слабким впливом модерного (писемного) досвіду.
Ключові слова: антропологічні фільтри, варварство, глобальна епоха, візуальна культура, освіта, локальне, синестезія, людське буття.
Онтологическая открытость природы человека выявляет себя в метаморфозах человеческих способов восприятия и склонностей, которые обусловлены влиянием различных форм технологий. Современная глобальная эпоха цифровых технологий и социальных сетей ослабляет антропологические основы современной (книжной) культуры, которые обусловлены абсолютизацией (экстериоризацией) визуальной формы восприятия. Однако в структуре восприятия актуализируются аудиотактильные формы, что способствует восстановлению архаической чувственной синестезии. Данные антропологические изменения порождают риски возобновления варварства. Избежать такого сценария можно за счет оптимизации человеческой природы путем подчинения чувственной синестезии рациональной технологизации. Роль образования в данном процессе заключается в фильтровании антропологического влияния на человека как локальной культуры, так и новейших технологий. Украинский образовательный опыт утруднен сильными позициями архаической (устной) традиции и слабым влиянием современного (письменного) опыта.
Ключевые слова: антропологические фильтры, варварство, глобальная эпоха, визуальная культура, синестезия, человеческое бытие.
The ontological openness of human nature reveals itself in metamorphoses of human approaches to perceiving and disposing; those metamorphoses were caused by influence of various forms of technologies. The global era of digital and social networks shakes the anthropological grounds of modern (printed) culture that caused absolutization (externalization) of visual form of perception. Instead, aural/oral perception has resurged, which contributes to restoration of archaic sensory synaesthesia. These anthropological changes give rise to risks of recrudescence of barbarism. Optimization of human nature through subjecting sensory synaesthesia to rational technologizing can offer a way to avoid such a scenario. The role of education in this process is to filter anthropological impact on human caused by both local cultures and new technologies. educational experience in Ukraine is complicated by a strong presence of archaic (oral) tradition and low impact of modern (printed) experience.
Keywords: anthropological filters, barbarism, global era, visual culture, synesthesia, the human being.Повний текст:
PDFПосилання
Еко, Умберто, Кар’єр, Жан-Клод. Не сподівайтеся позбутися книжок. – Львів : Видавництво Старого Лева. 2015.
Мак-Люен, Маршалл. Галактика Гутенберга. Становлення людини друкованої книги. – К.: Ніка-Центр, 2011.
Шелер, Макс. Человек и история / Избранные произведения. – М.: «Гнозис», 1994.
Klossowski Р. Nietzsche and the Vicious Circle. / Trans. by Daniel W. Smith – Chicago : The University of Chicago Press; 1997.
Pinker, Steven. The Bettter Angels of Our Nature. The Decline of Violence in History and its Causes. – Allen Lane, 2011.
Sloterdijk, Peter. You Must Change Your Life. On Anthropotechnics. – Polity Press, 2013.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.32441
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.