НАРИСИ ДО ПРОБЛЕМИ САМОВДОСКОНАЛЕННЯ ОСОБИСТОСТІ В ІНДІЙСЬКІЙ І КИТАЙСЬКІЙ КУЛЬТУРНО-ФІЛОСОФСЬКИХ ТРАДИЦІЯХ

О. М. Єрахторіна

Анотація


У статті здійснено спробу окреслити постановку проблеми самовдосконалення особистості у філософських школах Стародавнього Китаю та  Стародавньої  Індії.  Кожна  історична  епоха  характеризується своєрідним розумінням людини, її сутності, самоцінності та призначення, що відображається в гуманістичній думці тієї чи іншої епохи. Необхідно визначити процес формування і становлення гуманістичної ідеї, починаючи з філософії Стародавності, проаналізувати історичні перетворення суспільної свідомості, що дало б можливість глибше зрозуміти  природу  сучасних  цінностей,  а  також  здійснити  аналіз  і оцінку всесвітніх інтеграційних процесів. Подібна  проблематика  становить  є  надзвичайно  актуальною  і  для сучасної української філософії, представники якої намагаються переосмислити ціннісні орієнтири і морально-гуманістичні засади, проте, на жаль, українські дослідження гуманістичної тематики, історико-філософського  становлення  гуманістичної  думки  в  філософії  Стародавності та гуманістичного потенціалу східної філософії малочисленні.У китайській і в індійській філософії людина уявляється як звичайна, буденна частка існуючого, а не як надзвичайне створіння, що має право верховенства в світі. При цьому всі прагнення особистості мають бути спрямовані на внутрішнє (моральне) самовдосконалення. Важливо, що для більшості шкіл та течій Стародавнього Сходу безумовною є практична орієнтація на духовне самовдосконалення.Автор лише окреслює вирішення проблеми самовдосконалення у деяких, найбільших значущих школах та напрямках Стародавніх Китаю та Індії.

Ключові слова: самовдосконалення, йога, джайнізм, буддизм

В статье предпринята попытка очерить постановку проблемы самосовершенствования  в  философских  школах  Древнего  Китая и Древней Индии. Как известно, в каждый исторический период возникает своеобразное понимание человека, его сущности, само-ценности и предназначения, что так или иначе отражается в гуманистическом мировоззрении определенной эпохи. Важно проследить процесс формирования и становления гуманистической идеи, начиная с философии древности, проанализировать исторические метаморфозы общественного сознания, что даст возможности для более  глубокого  понимания  природы  современных  ценностей,  а также анализа и оценки мировых интеграционных процессов.Подобная  проблематика  является  актуальной  и  для  современной  украинской  философии,  которая  пытается  переосмыслить ценностные ориентиры и нравственно-гуманистические основы. При  этом,  однако,  приходится  констатировать  малочисленность украинских  исследований  гуманистической  тематики,  особенно историко-философского  становления  гуманистической  мысли  в философии древности и гуманистического потенциала восточной философии.В китайской и индийской философии человек представляется как обыдення часть существующего, а не как сверхсущество, имеющее право  верховенства  в  мире.  При  этом  все  стремления  личности должны быть направлены на внутренне (нравственное) самосовершенствование. Важно, что для большинства школ и течений Древнего  Востока  безусловной  является  практическая  ориентация  на духовное самосовершенствование.Автор  только  обозначает  решение  проблемы  самосовершенствования  в  некоторых,  наиболее  значимих  школах  и  направлениях Древних Китая и Индии.

Ключевые  слова:  самосовершенствование,  йога,  джайнизм,  буддизм.

The  problem  of  self-improvement  in  philosophical  schools  of  ancient China and ancient India has been considered in the essays. A specific conception of a personality, his or her nature, self-worth and purpose occurs again in every historical period, and it is somehow reflected in the humanist worldview of the epoch. for deeper understanding modern values nature, as well as global integration processes analyzing and evaluating, it is important to follow humanistic ideas formation and establishment process, to analyze social consciousness historical meta-morphosis beginning with ancient philosophy. Such issues are relevanto the modern Ukrainian philosophy making an attempt to rethink the value systems, moral and humanistic frameworks. At the same time, however, we must state the paucity of humanistic subjects studies in Ukraine, especially, it concerns humanistic thought historical and philosophical formation in the philosophy of antiquity, eastern philosophy humanistic potential in common. In Chinese and Indian philosophy, a man is presented as a part of everyday environment, but not a super-creature entitled to rule the world. So, all personal aspirations should be directed to the inner (moral) self-improvement. It is important that practical orientation to the spiritual self-improvement is unconditional for the majority ancient east schools and movements.The author only represents the self-improvement problem solutions in some of the most significant schools and directions of ancient China and India.

Keywords: self-improvement, yoga, Jainism, Buddhism.

Повний текст:

PDF

Посилання


Авеста в русских переводах (1861—1996). — 2-е изд., испр. — СПб., 1998.

Ветхозаветные апокрифы / Пер. Е. В. Витковского — М.-Х., 2001.

Голоси Стародавньої Індії: Антологія давньоіндійської літератури / Упоряд.. пер. ізсанскр., прим. П. Ріттера. — К., 1992.

Ливрага Х.А. . Введение в мудрость Востока. — М.: «Новый Акрополь», 2005




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.32446

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.