СОЦІОКУЛЬТУРНІ ТА ЕКОНОМІКО-ПОЛІТИЧНІ ПЕРЕДУМОВИ СТВОРЕННЯ ДЕРЖАВНОЇ НАЦІОНАЛЬНОЇ ПРОГРАМИ «ОСВІТА» («УКРАЇНА ХХІ СТОЛІТТЯ»)

О. Якимчук

Анотація


Формування (створення) Державної національної програми «Освіта» («Україна ХХІ століття») автор розглядає як один з найважливіших етапів реформування галузі після розпаду СРСР. Постала велика кількість першочергових завдань, щодо створення та розбудови української держави, формування української людини, відродження культури. Основним завданням стало духовне відродження народу, як головного суб’єкта поточних і перспективних змін. Останнє десятиліття існування Радянського Союзу було досить суперечливим. З одного боку, існував запит на проведення певних реформ, а з іншого – в багатьох сферах зберігалася економічна, ідеологічна, соціокультурна стагнація та реакція. В такій суперечливій обстановці змінювалася і система освіти, формувалися нові підходи, яким не судилося втілитися через розпад СРСР. Одразу після здобуття незалежності Україна мала самостійно сформулювати власні пріоритети і перспективи розвитку національної освітньої сфери. Головна проблема, що піднімається в статті, полягає в тому, наскільки соціокультурні та економіко-політичні обставини останніх років існування СРСР вплинули на створення Державної національної програми «Освіта» («Україна ХХІ століття»). Автор звертає увагу на активне продукування нових знань, які здатні забезпечити соціально-економічний прогрес суспільства тому, що освіта є професійним та соціальним захистом для людини. Створення національного ефективного простору освіти з метою конкурентоспроможності у глобалізаційних світових процесах. Соціокультурні передумови стали значними змінами у житті суспільства та націотворення. Відбулося розширення потреб в індивідуальному та особистісному розвитку людини завдяки економічним та політичним трансформаціям, поширенню інтеграційних та глобалізаційних процесів у світі, стрімкого розвитку інформаційно-комунікаційних технологій. Автор розглядає економічні фактори, а саме, руйнування економіки у зв’язку з переходом на ринкові принципи господарства та зростання випуску фахівців при зниженні якості освіти, що в свою чергу не відображало потреб економіки. Це стало поштовхом до падіння престижності праці кваліфікованих фахівців та призвело до небажання молоді обирати технічні спеціальності, через незабезпечення комп’ютерного фонду, застарілої матеріальної бази та ін.

Ключові слова: людина, освіта, культура, Державна національна програма «Освіта» («Україна ХХІ століття»), соціокультурні передумови, економіко-політичні передумови, трансформація освіти.

 

Формирование (создание) Государственной национальной программы «Образование» («Украина XXI века») автор рассматривает как один из важнейших этапов реформирования отрасли после распада СССР. Возникла большое количество первоочередных задач, по созданию и развития украинского государства, формирование украинского человека, возрождение культуры. Основной задачей стало духовное возрождение народа, как главного субъекта текущих и перспективных изменений. Последнее десятилетие существования Советского Союза было достаточно противоречивым. С одной стороны, существовал запрос на проведение определенных реформ, а с другой - во многих сферах сохранялась экономическая, идеологическая, социокультурная стагнация и реакция. В такой противоречивой обстановке менялась и система образования, формировались новые подходы, которым не суждено было воплотиться из-за распада СССР. Сразу после обретения независимости Украина имела самостоятельно сформулировать собственные приоритеты и перспективы развития национальной образовательной сферы. Главная проблема, которая поднимается в статье, заключается в том, насколько социокультурные и экономико-политические обстоятельства последних лет существования СССР повлияли на создание Государственной национальной программы «Образование» («Украина XXI века»). Автор обращает внимание на активное продуцирование новых знаний, которые способны обеспечить социально-экономический прогресс общества том, что образование является профессиональным и социальным защитой для человека. Создание национального эффективного пространства образования с целью конкурентоспособности в глобализационных мировых процессах. Социокультурные предпосылки стали значительными изменениями в жизни общества и нации. Произошло расширение потребностей в индивидуальном и личностном развитии человека благодаря экономическим и политическим трансформациям, распространению интеграционных и глобализационных процессов в мире, стремительного развития информационно-коммуникационных технологий. Автор рассматривает экономические факторы, а именно, разрушение экономики в связи с переходом на рыночные принципы хозяйства и рост выпуска специалистов при снижении качества образования, что в свою очередь не отражало потребностей экономики. Это стало толчком к падению престижности труда квалифицированных специалистов и привело к нежеланию молодежи выбирать технические специальности, из-за необеспечения компьютерного фонда, устаревшей материальной базы и др.

Ключевые понятия: человек, образование, культура, Государственная национальная программа «Образование» («Украина XXI века»), социокультурные предпосылки, экономико-политические предпосылки, трансформация образования.

 

The formation (creation) of the State National Program “Education” (“Ukraine XXI Century”) is considered by the author as one of the most important stages of the reforming after the collapse of the USSR. There has been a large number of priority tasks for the creation and development of the Ukrainian State, the formation of the Ukrainian citizen, the revival of culture. The main task became the spiritual revival of the people, as the main subject of current and perspective changes. The last decade of the Soviet Union existence was quite controversial. On the one hand, there was a demand for certain reforms, and on the other – in many spheres, namely, economic, ideological, socio-cultural stagnation and reaction persisted. In such a contradictory situation, the system of education changed, and new approaches emerged, which were not destined to be realized due to the collapse of the USSR. Ukraine immediately had to formulate its own priorities and prospects for the development of the national educational sphere after gaining independence. The main problem which is raised in the article is how socio-cultural and economic-political circumstances of the last years of the USSR existence has influenced on the creation of the State National Program “Education” (“Ukraine XXI Century”). The author draws attention to the active production of new knowledge that can provide socio-economic progress of society because education is a professional and social protection for a person. Creation of a national effective education space for competitiveness in globalization processes. Socio-cultural background has become a significant change in society's life and nation-building. There was a growing need for individual and personal development of a person due to economic and political transformations, the spread of integration and globalization processes in the world, the rapid development of information and communication technologies. The author examines economic factors, namely, the economy destruction in connection with the transition to market principles of running a business and the growth of graduates in reducing the quality of education, which in turn does not reflect the needs of the economy. It became an impetus to the fall in the prestige of qualified specialists work and this led to reluctance of young people to choose technical specialties, due to the lack of a computer fund, outdated material base, etc.

Key words: person, education, culture, State national program “Education” (“Ukraine XXI century”), socio-cultural conditions, economic-political preconditions, transformation of education.


Повний текст:

PDF

Посилання


Андрущенко В. Філософія освіти ХХІ століття: у пошуках перспективи / Віктор Андрущенко // Філософія освіти. – 2006. – №3. – С. 6-12.

Березовська Л. Реформування шкільної освіти в умовах державотворення (початок 90-х років XX ст.) / Лариса Березовська // Молодь і ринок. – 2011. – №6 (77). – С. 17-21.

Бондар Д.М. Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття") та її роль у реформуванні управління системою вищої освіти в Україні (історико-педагогічний аспект) / Д. М. Бондар // Збірник наукових праць. – 2014. – Вип. 17 (2) . – С. 14-19.

Державна національна програма "Освіта" ("Україна XXI століття") / Затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 3 листопада 1993 р. № 896. – [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/ laws/show/896-93-%D0%BF

Закон України “Про освіту” // Законодавство України про освіту: зб. законів. – К.: Парламентське вид-во, 2002. – С.3-27.

Земляная Т. Б. Россия в мировом образовательном пространстве: информационно-аналитический материал / Т. Б. Земляная, О. Н. Павлычева – М.: ИНИПИ РАО, 2011. – 141 с.

В. Кремень. Філософія освіти ХХІ століття / Василь Кремень // Урядовий кур’єр. – 2003. – № 23. – С. 7-8.

Овчинников А.В. О реформе советской школы 1984 года/ А.В. Овчинников // Пространство и время. – 2014. – № 4 (18). – С. 190-194.

Огнев’юк В. Реформування як сутністна характеристика сучасної освіти / Віктор Огнев’юк //Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К. : ТОВ “Видавниче підприємство “ЕДЕЛЬВЕЙС”, 2013. – C.61-106.

Освітні реформи: місія, дійсність, рефлексія : монографія / за ред. Василя Кременя, Тадеуша Левовицького, Віктора Огнев’юка, Світлани Сисоєвої. – К.: ТОВ “Видавниче підприємство “ЕДЕЛЬВЕЙС”, 2013. – 460 с.

Політична історія України ХХ століття: у 6 т. Т. 6. Від тоталітаризму до демократії (1945-2002) / О. М. Майборода та ін. – К.: Генеза, 2003. – 696 с.

Сисоєва О. С. Вища освіта України: реалії сучасного розвитку / О.С. Сисоєва, Н.Г. Батечко. – К.: ВД ЕКМО, 2011. – 368 с.

Сичкаренко Г.Г. Программа перестройки высшего образования в СССР и в Украине / Г. Г. Сичкаренко // Альманах современной науки и образования. – 2013. – № 8 (75). – С. 162 – 165.

Якимчук О. Філософсько-психологічні підвалини освітнього простору тоталітарного суспільства / Оксана Якимчук //Вища освіта України. – 2015. – № 1 (14). – С. 81-86.

REFERENCES

Andryushchenko V. Pedagogy of the Spirituality: A Look beyond the Level of the Succeeding // Informational Resource: http://www.npu.edu.ua/ua/

Buryak V.V. Formation of the modern worldview and relevance of the noosphere thinking / Image of a man of the future: Whom and How to educate in the younger generations: a collective monograph / Ed. O.A. Bazaluka - Kiev: Skif Publishing House, 2012. - Vol. 2. - p. 106 - 111

Beh I. Dukhovnі tsinnosti yak nadbannya particular / I. Beh // Ridna school. - 2012. - № 1-2. - p. 9-12.

Brodetskaya Yu. Yu. Practices of Deformation of the Integrity of Social Reality: Objectification of Desires as a Legacy of Civilizational Progress / Yu. Yu. Brodetskaya // Anthropological vimiri phylosof

Voronkova V.G. Formation of a new worldview, a new man, a new society of the future / Image of a man of the future: Whom and How to educate in the younger generations: collective monograph / Ed. O.A. Bazaluka - Kiev: Skif Publishing House, 2012. - Vol. 2. - p. 134 - 152

Gavrov, SN, Asher, T. The Crisis of the Globalizing World and the Transition to a Planetary Culture // New Civilization. Interdisciplinary scientific practical collection. Samara: Publishing House of the Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, 2007. - p. 170 - 182

Greshilova I. А. The Phenomenon of Continuing Education: Philosophical and Anthropological Aspect // Bulletin of Omsk State Pedagogical University. Humanities research. The scientific journal 2018. - № 2 (19). - P. 11 - 14.

Gritsanov A.A. Abulia. // Newest Philosophical Dictionary / Comp. A.A. Gritsanov. Minsk: Ed. V.m. Skakun, 1988. - 896 p.

XXI century: peace between past and future. Culture as a backbone factor of international and national security / Under scientific ed. O.P. Lanovenko. Kiev: Stylos, 2004. - 572 p.

Delors J. Education: hidden treasure. - UNESCO, 1996. - 37 p.

What education is valuable for us? Materials "round table". // Questions of Philosophy, 2018. - № 6. - P. 34–58.

Komensky Ya.A. General advice on the correction of human affairs. Human kind, and above all scientists, believers and those in power in Europe // Information resource: http://pedagogic.ru/books/item/f00/s00/z0000054/st015.shtml

Kostenko S.S. Education is a process of socialization with a vital affirmation. // Philosophical Sciences, 2007. - № 5. - p. 137 - 148.

Kudin V.A. Education is the basis of social and social progress. Problems of the prospects for the formation of the national humanitarian and technical elite. Zbіrnik naukovih Prats. / For the editorship of OG Romanovskogo. Vip 3 (7). - Kharkiv: NTU "KhPI", 2004. - p. 66-77.

Kudin V.A. Thinking. - Ed. 2nd, supplemented. - Kharkov: NTU "KPI", 2006. - 356 p.

Lebedev S. Innovation and creativity as signs of the creative work of a reformer // Entrepreneurship. 2016. No. 2. P. 136-144.

Losev A.F. Daring spirit: monograph. M .: Politizdat, 1988. - 366 p.

Mayer B.O. Epistemological aspects of the philosophy of education. - Novosibirsk: Izd. NGPU, 2005. - 213 p.

Miller V.I. Civilization as a category of social philosophy: dissertation dissertation for the academic title of doctor of philosophical sciences: 09.00.11 / Ur. state un-t them. A.M. Gorky. - Ekaterinburg, 2004. - 42 p.

Mikeshina L.A. Dialogue of cognitive practices. From the history of epistemology and philosophy of science. M .: Russian Political Encyclopedia (ROSSPEN), 2010, - 575 p.

Mishchenko V.I. Understanding as a strategy of educational philosophy / V.I. Mishchenko // Actual Nutrition of Science and Science: ST. sciences. Art., materi V mіzhnar. science.-practical. conf. 10 -11 leaflets. 2017 r. / National Academy of National Guard of Ukraine. - H .: HOGOKZ, 2017. - p. 296 - 305.

Mishchenko V.I. Openness to the world as a condition of spirituality and source of creativity / V.I. Mishchenko // Philosophy in the State of the Day: Mother of the Nauk-Practical Seminary, 17-18 leaf fall, 2017 p. // Ed. count I'M IN. Tararoev, A.V. Kipensky, L.V. Perevalova [ta i.]. - Kharkiv: “Point”, 2017. - p. 92-95.

Mishchenko V.I. Technotronic society as a determinant of the spiritual appearance of a modern person / V.I. Mishchenko // Problems with the prospects for the formation of a national humane-technical elite [Text]: zb.nauk. Prats / ed .. OG Romanovskogo. - Vip. 48 (52). - Kharkiv: NTU “KhPI”, 2018. - p. 199 - 203.

Moiseev N. N. Universum. Information. Society. M.: Sustainable Peace, 2001. 195 p.

Education, society, culture: Monograph / Nar. ukr Acad: Under. total ed. V.F. Sukhinoy. - Kharkov: LSA Publishing House, 2005. - 252 p.

Tarasov A.N. The theory of deconstruction as a philosophical and theoretical basis of the aesthetics of postmodernism // Philosophy and Society, 2009. - No. 1. - P. 174 - 187 /

Timoshenko I.I., Sosnin A.S. Motivation of personality and human resources. Kiev: Publishing House of Europe. University, 2002. - 576 p.

Ozhegov Dictionary of Explanation // Information resource: http://slovarozhegova.ru

Tomalintsev V.N. Man at the Turn of the Millennium. Paradoxes of spiritual development: Experience the phenomenon of sophistication in culture and creativity / V.N. Tomalintsev; St. Petersburg state un-t - SPb. : Publishing house of S.-Petersburg. Un-ta, 1999. - 109, [2] pp .;

Ursul A.D. The concept of advanced education // Bulletin of Higher Education, 2006. - № 7. - P. 28 - 33.

Feldstein DI Problems of psychological and pedagogical sciences in the space-time situation of the XXI century // Siberian teacher. 2013. - № 1. - P. 5–17.

Flier A.Ya. Culture of violence // New Civilization. Interdisciplinary scientific and practical collection. Samara: Publishing House of the Samara Scientific Center of the Russian Academy of Sciences, 2007. P. 57 - 69.

N. Shapoval. The Destructiveness of Human Behavior: A Philosophical Analysis // The Bulletin of KhNU Іmenі V.N. Karazina. Seria “Philosophy. Philosophy peripeti ". - Vipusk 57. - 2017. - p. 93 - 97.

Schweitzer Albert. Culture and ethics. / Per. with him. ON. Zakharchenko and G.V. Kolshanovsky. / General ed. and before. V.A. Karpushina. M .: Progress, 1973. - 344 p.

Scheler M. The position of man in space / M. Scheler; per. A. F. Filippova // The Problem of Man in Western Philosophy: Translations / Comp. and afterword P. S. Gurevich; total ed. Yu. N. Popova. - Moscow: Progress, 1988. - p. 31–95.

Sheremetyeva L.N. Philosophy of education as a method of humanizing the global world // Actual problems of social sciences: sociology, political science, philosophy, history: Coll. st. on mater. IX International scientific-practical conf. - Novosibirsk: SIBAK, 2012. // Information resource: https://sibac.info/conf/social/ix/26699

Steiner R. Theosophy. Source: http://iknigi.net/avtor-rudolf-shtayner/1065-teosofiya-rudolf-shtayner/read/page-1.html




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2545089

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.