ВИКОРИСТАННЯ ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ ПРИ ФОРМУВАННІ ТВОРЧОГО МИСЛЕННЯ УЧНІВ

С. П. Шостя

Анотація


У статті здійснюється аналіз поняття творчості у філософському, психологічному, педагогічному аспекті. Акцентовано увагу на тому, що висока динаміка процесів сучасного цифрового світу потребує від випускників закладів загальної середньої освіти творчої активності, що дозволить їм адаптуватися в сучасному цифровому суспільстві. Проаналізовано визначення «творчості», «творчого мислення» у фундаментальних довідниках. Спрогнозовано, що в майбутньому можлива «ескалація творчості»: світ, у якому творчість буде доступною широкій аудиторії, і будь-хто зможе писати тексти, картини, складати музику і т.д. як відомі митці, бути майстерними дизайнерами і шукати нові форми творчого самовираження. У той же час зазначено, що саме завдяки сучасним можливостям ІКТ окремі «творчі продукти» можуть нести великі руйнації у світі. Установлено, що навчальні програми закладів загальної середньої освіти багатьох країн спрямовані на розвиток критичного мислення, комунікативних навичок, творчої винахідливості і навиків взаємодії школярів. Розглядається питання застосування ІКТ як сучасного інструментарію творчої діяльності в освітньому процесі у закладах загальної середньої освіти нашої держави.

Ключові слова: творчість, творче мислення, інформаційно-комунікаційні технології.

 

В статье анализируется понятие творчества в философском, психологическом, педагогическом аспекте. Акцентировано внимание на том, что высокая динамика процессов современного цифрового мира требует от выпускников учреждений общего среднего образования творческой активности, что позволит им адаптироваться в современном цифровом обществе. Проанализированы определения «творчества», «творческого мышления» в фундаментальных справочниках. Спрогнозировано, что в будущем возможна «эскалация творчества»: мир, в котором творчество будет доступным широкой аудитории, и любой сможет писать тексты, картины, сочинять музыку и т.д. как известные художники, быть искусными дизайнерами и искать новые формы творческого самовыражения. Установлено, что учебные программы учреждений общего среднего образования многих стран направлены на развитие критического мышления, коммуникативных навыков, творческой изобретательности и навыков взаимодействия школьников. Рассматривается вопрос применения ИКТ как современного инструментария творческой деятельности в образовательном процессе в учреждениях общего среднего образования нашего государства.

Ключевые слова: творчество, творческое мышление, информационно-коммуникационные технологии.

 

In this article we analyse the notion “creativity” through the general aspects of philosophy, psychology, and pedagogy. We emphasize our attention on the fact that the high dynamics of the processes of the modern digital world requires high creativity from the graduates of general secondary education institutions, because this one allows them to adapt in the modern digital society. Nevertheless, methods of teaching creativity are not enough described. In particular, use of information and communication technologies (ICTs) as a modern tool for creative activity one may consider as ambivalent: as a barrier to creativity fostering or as an amazing super-tool for the creative thinking development and, accordingly, creative world perception and creative solution of the problems of human being. The question of application of ICTs as a modern tool of creative activity in formal education in institutions of general secondary education is considered. It is projected that in the future "escalation of creativity" is possible: the world where creativity will be accessible to a wide audience, and anyone will be able to write texts, paintings, compose music, etc. as well-known artists, to be skilled designers and to look for new forms of creative self-expression. At the same time, it is noted that precisely with the help of the modern abilities of ICT some "creative products" can carry great destruction in the world. It has been established that the curricula of institutions of general secondary education in many countries are aimed at critical thinking development, communicative skills, creative ingenuity and skills of student interaction. The issue of application of ICT as a modern tool of creative activity in the educational process in institutions of general secondary education of our state is considered. It is noted that the school should be oriented towards preparing a student for life in a high-tech information society, should contribute to the constant endless development and creative transformation of the individual, should move from standard education to the education of creative personality, ready to cope with the challenges of today's world.

Key words: creativity, creative thinking, information and communication technologies.


Повний текст:

PDF

Посилання


Пейперт С. Переворот в сознании: Дети, компьютеры и плодотворные идеи / С. Пейперт – М. : Педагогика, 1989. – 221 с.

Анисимов А. В. Информатика. Творчество. Рекурсия / Анисимов А. В. – Киев : Наукова думка, 1988. – 224 с.

Зенкин А. А. Когнитивная компьютерная графика / ред. Поспелов Д. А. – М. : Наука, 1991. – 192 с.

Робинсон, Кен. Школа будущего. Как вырастить талантливого ребенка / Кен Робинсон и Лу Ароника ; пер. с англ. О. Медведь. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2016. – 386 с.

Философский энциклопедический словарь / Гл. редакция: Л.Ф. Ильичев, П.Н. Федосеев, С.М. Ковалев, В. Г. Панов – М. : Сов. Энциклопедия, 1983. – 840 с.

Новая философская энциклопедия: в 4 т. / Ин-т философии РАН; Нац. обществ.-науч. фонд; Предс. научно-ред. совета В. С. Степин. – 2-е изд., испр. и допол. – М. : Мысль, 2010.

Хамітов Н., Крилова С. Філософський словник. Людина і світ / Н. Хамітов, С. Крилова. – К. : КНТ, Центр навчальної літератури, 2007. – 264 с.

Современный философский словарь / Под общей ред. д. ф. н. профессора В.Е. Кемерова. – 3-е изд., испр. и доп. – М. : Академический Проект, 2004. – 864 с.

Психологічний тлумачний словник найсучасніших термінів. – Х. : Прапор, 2009. – 672 с.

Психологічна енциклопедія / Автор-упорядник О. М. Степанов. – К. : «Академвидав», 2006. – 424 с.

Гончаренко С. У. Український педагогічний словник / Семен Устимович Гончаренко. – Київ : Либідь, 1997. – 376 с.

Психологический словарь / Под общ. ред. А. В. Петровского, М. Г. Ярошевского. – 2-е изд., испр. и доп. – М., 1990. – 494 с.

Новейший психологический словарь / В. Б. Шапарь, В. Е. Россоха, О. В. Шапарь. – 2-е изд. – Ростов-на-Дону : Феникс, 2006. – 808 с. – (Словари).

Вертгеймер М. Продуктивное мышление: Пер. с англ. / Общ. ред. С.Ф. Горбова и В.П. Зинченко. Вступ. ст. В.П. Зинченко. – М. : Прогресс, 1987. – 336 с.

O’Donnell, S., & Micklethwaite, C. (1999). Arts and creativity in education: An international perspective.

Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392 «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти».

Нова українська школа: основи Стандарту освіти. – Львів, 2016. – 64 с.

Shannon, C. E. (1951). Prediction and Entropy of Printed English. Bell System Technical Journal. 30, 50-64.

Augmenting Human Intellect: A Conceptual Framework. Douglas C. Engelbart, Summary Report, Stanford Research Institute, on Contract AF 49(638)-1024, October 1962, 134 pages.

Mccarthy, J., & Lifschitz, V. (1991). Artificial intelligence and mathematical theory of computation: papers in honor of John McCarthy. Boston, Academic Press.

Schorlemmer, M. and Smaill, A. (2015) Computational Creativity Research: Towards Creative Machines, Atlantis Press.

Лещев С. В. К феноменологии творчества: компьютинг, интерпретация, цифрофизика / С. В. Лещев // Философия творчества: материалы Всероссийской научной конференции, 8-9 апреля 2015 г., Институт философии РАН, г. Москва / Под ред. Н.М. Смирновой, А.Ю. Алексеева. – М. : Интелл, 2015. – С 422-428.

Робинсон, Кен. Школа будущего. Как вырастить талантливого ребенка / Кен Робинсон и Лу Ароника; пер. с англ. О. Медведь. – М. : Манн, Иванов и Фербер, 2016. – 386 с.

Розпорядження Кабінету Міністрів України від 8 квітня 2015 року № 338-р «Про затвердження плану заходів з підтримки розвитку індустрії програмної продукції на 2015 рік». [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/338-2015-р.

«Knowledge Economy as we know it»: Bruce Nussbaum. «Get Creative!». Bloomberg Businessweek. July 31 2005.

Эпштейн М.Н. От знания – к творчеству. Как гуманитарные науки могут изменять мир. – М.; СПб. : Центр гуманитарных инициатив, 2016. – 480 с.

Король, А. Д. Стереотип как образовательная проблема / А.Д. Король // Вопросы философии. – 2013. – № 10. – С. 156-162.

REFERENCES

Peipert S. (1989). Perevorot v soznanii: Deti, kompyutery i plodotvornyye idei [Mind takeover:Children, computers and fruitful ideas]. Moscow: Pedahohyka [in Russian].

Anisimov, A.V. (1988). Informatika. Tvorchestvo. Rekursiya [Computer science. Creation. Recursion]. Kyiv: Naukova dumka [in Russian].

Zenkin A.A. (1991) Kognitivnaya kompyuternaya grafika [Cognitive Computer Graphics]. Moscow: Nauka [in Russian].

Robinson, Ken. (2016) Shkola budushchego. Kak vyrastit talantlivogo rebenka [School of the future. How to bring up a talented child]. Moscow: Mann. Ivanov i Ferber [in Russian].

Ilichev, L.F., Fedoseyev, P.N., Kovalev, S.M., & Panov, V.G. (Eds.). (1983). Filosofskiy entsiklopedicheskiy slovar [Philosophical Encyclopedic Dictionary]. Moscow: Sov. Entsiklopediya [in Russian].

Stepin, V.S. (Eds.). (2010). Novaya filosofskaya entsiklopediya [New Philosophical Encyclopedia] (Vols. 1-4). (2nd ed., rev.). Moscow: Mysl [in Russian].

Khamitov, N., & Krylova S. (2007). Filosofskyi slovnyk. Liudyna i svit [Philosophic dictionary. Human and world]. Kyiv: KNT, Tsentr navchalnoi literatury [in Ukrainian].

Kemerov, V.E. (Eds.). (2004). Sovremennyy filosofskiy slovar [Modern Philosophical Dictionary]. (3rd ed., rev.). Moscow: Akademicheskiy Proyekt [in Russian].

Psykholohichnyi tlumachnyi slovnyk naisuchasnishykh terminiv [Psychological explanatory dictionary of the most modern terms] (2009). Kharkiv: Prapor [in Ukrainian].

Stepanov, O.M. (Eds.). (2006). Psykholohichna entsyklopediia [Psychological Encyclopedia]. Kyiv: «Akademvydav» [in Ukrainian].

Honcharenko, S.U. (1997.) Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk [Ukrainian Pedagogical Dictionary]. Kyiv: Lybid [in Ukrainian].

Petrovskiy, A.V., & Yaroshevskiy, M.G. (Eds.). (1990). Psikhologicheskiy slovar [Psychological dictionary]. (2nd ed., rev.). Moscow [in Russian].

Shapar, V.B., Rossokha, V.E., & Shapar, O.V. (2006). Noveyshiy psikhologicheskiy slovar [The newest psychological dictionary] (2nd ed., rev.). Rostov-na-Donu: Feniks [in Russian].

Vertgeymer, M. (1987) Produktivnoye myshleniye [Productive thinking]. (S.F. Gorbova & V.P. Zinchenko, Trans). Moscow: Progress [in Russian].

O’Donnell, S., & Micklethwaite, C. (1999). Arts and creativity in education: An international perspective.

Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 23 lystopada 2011 r. № 1392 «Pro zatverdzhennia Derzhavnoho standartu bazovoi i povnoi zahalnoi serednoi osvity» [Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 23, 2011 No. 1392 "On Approval of the State Standard for Basic and Comprehensive Secondary Education].

Nova ukrainska shkola: osnovy Standartu osvity (2016) [New Ukrainian School: The basics of Educational Standard]. Lviv [in Ukrainian].

Shannon, C. E. (1951). Prediction and Entropy of Printed English. Bell System Technical Journal. 30, 50-64.

Augmenting Human Intellect: A Conceptual Framework. Douglas C. Engelbart, Summary Report, Stanford Research Institute, on Contract AF 49(638)-1024, October 1962, 134 pages.

Mccarthy, J., & Lifschitz, V. (1991). Artificial intelligence and mathematical theory of computation: papers in honor of John McCarthy. Boston, Academic Press.

Schorlemmer, M. and Smaill, A. (2015) Computational Creativity Research: Towards Creative Machines, Atlantis Press.

Leshchev, S.V. (2015) K fenomenologii tvorchestva: kompyuting. interpretatsiya. Tsifrofizika [To the phenomenology of creativity: computing, interpretation, digital physics]. Smirnova, N.M., & Alekseyev, A.Yu. (Eds.), Filosofiya tvorchestva – Philosophy of creativity: Proceedings of the All-Russian Scientific Conference (pp. 422-428). Moscow: IIntell [in Russian].

Robinson, K., & Aronika, L. (2016). Shkola budushchego. Kak vyrastit talantlivogo rebenka [School of the future. How to grow a talented child]. (O. Medved, Trans). Moscow: Mann. Ivanov i Ferber [in Russian].

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 8 kvitnia 2015 roku № 338-r «Pro zatverdzhennia planu zakhodiv z pidtrymky rozvytku industrii prohramnoi produktsii na 2015 rik» [The Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine from April 8 2015, № 338-р "On Approval of the Plan of Measures to Support the Development of the Software Products Industry for 2015"] Retrieved from http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/338-2015-р [in Ukrainian].

«Knowledge Economy as we know it»: Bruce Nussbaum. «Get Creative!». Bloomberg Businessweek. July 31 2005.

Epshteyn, M.N. (2016). Ot znaniya – k tvorchestvu. Kak gumanitarnyye nauki mogut izmenyat mir [From knowledge to creativity. How the humanities can change the world]. Moscow; Saint Petersburg: Tsentr gumanitarnykh initsiativ [in Russian].

Korol, A.D. (2013). Stereotip kak obrazovatelnaya problema [Stereotype as an educational problem]. Voprosy filosofii – Questions of philosophy, 10, 156-162 [in Russian].




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2545109

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.