ПЕДАГОГІЧНА СПАДЩИНА В.О. СУХОМЛИНСЬКОГО У СУЧАСНИХ СОЦІОКУЛЬТУРНИХ КОНТЕКСТАХ

А. А. Малишева

Анотація


У статті проводиться огляд педагогічної спадщини та висвітлюються основні погляди В.О. Сухомлинського на розумовий розвиток особистості як однієї з ланок освітнього процесу. Наводяться складові розумового розвитку: «процес мислення» інтелектуальні відносини, науковий світогляд. Аналізується творчий спадок В. О. Сухомлинського задля виявлення досвіду, який може бути адаптованим до умов сучасних соціокультурних контекстів.

Ключові слова: розумовий розвиток, розумове виховання, інтелектуальні відносини.

 

В статье раскрываются основные взгляды В.А. Сухомлинского на интеллектуальное развитие личности, в качестве звена образовательного процесса, описанные в творческом наследии педагога. Рассматриваются составляющие интеллектуального развития: «процес мышления», интеллектуальные отношения, научное мировоззрение. Анализируется творческое наследие В. А. Сухомлинского для выявления опыта, который может быть адаптирован к условиям современного социокуртурного контекста.

Ключевые слова: интеллектуальное развитие, интеллектуальное воспитание, интеллектуальные отношения.

 

Article reviewed the main views on intellectual education in V.O. Sukhomlinskу’s holistic education philosophy as intellectual personal development. Sukhomlinskу emphasize the aspect of being truly human was a development of the intellect, so that the horizons of the mind grew ever wider, gradually encompassing the whole world and reaching into the depths of ideology/outlook space. Considered components of intellectual development: «processes of thinking», intelligent relation, scientific world. Sukhomlinsky fіrst describes each of the families his students came from and the impact of the war, and then goes on to describe a uniquely creative and therapeutic pedagogy he developed to meet the needs of the children in his care. Also Sukhomlinsky characterized of children’s thought, about the necessity of developing a child’s investigative thinking, and also about the fact that study involves work and will power, and is not just an amusement or a pleasant way of spending time. Оne of the educators with whose ideas is in harmony is Rudolph Steiner, who promoted a phenomenological approach to the instruction and education of children, more specifically: living experience, observation, description, refection, work of an investigative nature, the use of stories as a vital and graphic way of coming to know the world, and the view of a teacher as a spiritual mentor. Еducation viewed as a holistic process, and also because Sukhomlinsky ofen combines the word with a qualifer to produce expressions such as ‘moral education’, ‘aesthetic education’ and ‘intellectual education’, and the use of ‘upbringing’ in such expressions seems awkward. It was also important that learning the work of the intellects be associated with practical works which put their knowledge to use. Analyzed V. O. Sukhomlynskу’s creative heritage to identify experience, that can be adapted to the knowledge of social and cultural context.

Key words: intellectual development, intellectual education, intellectual relationship.


Повний текст:

PDF

Посилання


Сухомлинський В.О. «Про розумове виховання»// Издательство академии педагогических наук РСФСР// МОСКВА. – М, 1954.

Сухомлинський В.О. «Сердце отдаю детям. Рождение гражданина. Письма к сыну». – 2 издание. – Киев.: Рад.шк. 1987. – 544с.

Вельш В. Наш постмодерний модерн. Пер. з нім А.Л. Богачова, М.Д. Култаєвої, Л.А. Ситніченко. – К.: Альтерпрес, 2004. – 328с. – («Сучасна гуманітрана бібліотека»).

Горбунова Л.С. Філософія трансформативої освіти для дорослих: університетські стратегії та практики: монографія. – Суми: Університетська книга, 2015. – 710с.

Дьюи Дж. Введение в философию образования/ Дж. Дьюи. – М., 1921.

Новая философская энциклопедия: в 4 т/ под. ред. В.С. Степина. – М. – Мысль, 2001.

Технології розвитку критичного мислення учнів / Кроуфорд А., Саул В., Метьюз С., Макінстер Д.; наук. ред., передм. О.І.Пометун. – К.: Плеяда, 2006. – 220 с.

Ушинский К.Д. Человек как предмет воспитания: в 2 т./К.Д. Ушинский// Избр. Пед.соч. – М., 1974. – Т.1.

Sukhomlinskii, V. A. (Vasilii Aleksandrovich) Holistic education – Ukraine. Еducation – Study and teaching (Primary) – Ukraine. Education – Ukraine. Other Creators/Contributors: Cockerill, Alan, 1952 – translator. Dewey Number: 370.11 First published in 2016 by EJR Language Service Pty Ltd [Trading online as Holistic Education Books] 181 Oxley Road, Graceville, QLD 4075 Australia www.ejr.com.au http://holistic-education-books.com/

REFERENCES

Sukhomlinsky V.O. "On Intellectual Education" //PUBLISHING THE ACADEMY OF PEDAGOGICAL SCIENCES OF THE RSFSR //MOSCOW. – М., 1954.

Sukhomlinsky V.O. "I give my heart to the children. Birth of a citizen. Letters to the son ". – 2nd edition. – Kyiv: Rad.school. 1987 – 544s.

Welsh V. Our postmodern modernist. Trans. from germany A.L Bogachev, M.D Kultaeva L.A. Sittenchenko – K.: AlterPres, 2004. – 328s. – ("Modern Humanitarian Library").

Gorbunova L.S. Philosophy of Transformative Education for Adults: University Strategies and Practices: Monograph. – Sumy: University Book, 2015 – 710s.

Dewey J. Introduction to the Philosophy of Education / J. Dewey. – M., 1921.

New Philosophical Encyclopedia: 4 t. Ed. VS Stepine – M. – Thought, 2001.

Technologies for the development of critical thinking of students / Crawford A., Saul V., Matthews S., Makinster D.; sciences ed., preface. O.I. Pometun – K.: Pleiada, 2006. – 220 p.

Ushinsky K. D. Man as a subject of upbringing: 2 t. / K.D. Ushinsky // Selected works – Moscow, 1974. – Vol. 1.

Sukhomlinskii, V. A. (Vasilii Aleksandrovich) Holistic education – Ukraine. Еducation – Study and teaching (Primary) – Ukraine. Education – Ukraine. Other Creators/Contributors: Cockerill, Alan, 1952 – translator. Dewey Number: 370.11 First published in 2016 by EJR Language Service Pty Ltd [Trading online as Holistic Education Books] 181 Oxley Road, Graceville, QLD 4075 Australia www.ejr.com.au http://holistic-education-books.com/




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2545125

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.