ОСВІТА ЯК ПРОВІДНА СОЦІАЛЬНА СИЛА
Анотація
У статті аналізується значення освіти у функціонуванні глобалізованого суспільства, наголошується на ролі освіти у формуванні соціально активного індивіда. Доводиться, що полікультурне інформаційне суспільство ХХІ століття, яке базується на єдності культури, комунікації та освіти, обумовило суттєві зміни у соціокультурному ландшафті, перетворивши освіту на провідну соціальну силу. Наголошується, що сучасна українська освіта переживає кризу, породжену суперечністю між класичною системою освіти та освітою модернізованою, професійно спрямованою. Виходом з кризи має стати визнання необхідності гуманітаризації та модернізації освіти, відмова від надмірної технізації та вузької професіоналізації.
Ключові слова: освіта, соціум, соціальна інтеграція, парадигма освіти, криза освіти, модернізація освіти.
В статье анализируется роль образования в функционировании глобализованного общества, раскрывается роль образования в формировании социально активного индивида. Доказывается, что поликультурное информационное общество ХХІ столетия, основанное на единстве культуры, коммуникации и образования, визвало существенные изменения в социокультурном ландшафте, превратило образование в одну из основных социальных сил. В статье указывается, что образование в Украине находится сейчас в состоянии кризиса, причиной чего является противоречие между классической и модернизированной системами образования. Вы-ходом из такого состояния может быть гуманизация образования.
Ключевые слова: образование, социум, социальная интеграция, парадигма образования, кризис образования, модернизация образования.
The significancy of education in functioning of global society has been analysed in the articvle, as well as the role of education in forming of socially active person has been accented. The fact that polycultural information society of the XXI century, which is based on the unity of culture, communication and education, attached conditions for essential transformations in social and cultural landscape, actualised the problem of preservation such strategical priority of eachstate as cultural originality and national variety has been proved. It is particulary important for Ukraine, where the gap with colonial and totalitarian inheritance of Soviet past is clearly traced and refusal from ideological “soviet” mythes in people’s mass consciousness is proclaimed. Unfortunatelly, we can declared the deep crisis of modern Ukrainian education. It is caused by contradiction between classical educational system and modern professionally directed education. Nevertheless both of them are equally inquired as on the personal as on the society level. It is obviously that the outlet from this crisis can not be found in renunciation of humanitarian studing component (such tendency can be clearly seen in Ukrainian educational sphere). On the contrary, the only possible way is recognition of the great necessity of humanitarization and modernization of educational system, refusal from exceeding technicalisation and hard professional specialization.
Keywords: education, society, social integration, educational paradigm, crisis of education, modernization of education.Повний текст:
PDFПосилання
Більченко Є.В. Чужий. Інший. Ближній. Філософія діалогу як філософія Третього: [Монографія]. – К.: Вид-во НПУ імені М.П. Драгоманова, 2010. – 387 с.
Андрущенко В.П. Світанок Європи: Проблема формування нового учителя для об’єдна ної Європи ХХІ століття / Віктор Андрущенко. – К.: Знання України, 2011. – 1099 с.
Буряк В. Актуальные проблемы философии. Методологические основания экономического знания, постиндустриальное общество, глобализация / В. Буряк. – Симферополь : Симгортип, 2006. – 153 с.
Андрущенко В. П. Педагогічна освіта України: Болонські виклики і напрями модернізації / В. П. Андрущенко // Практична філософія. – 2004. – № 1. – С. 124-128.
Горбунова Л. С. Складнісне мислення як відповідь на виклик епох и / Л. С. Горбунова // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євро інтеграційних процесів / [авт. кол.: В. Андрущенко (керівник), М. Бойченко, Л. Горбунова, В. Лутай та ін.]. – К.: Педагогічна думка, 2011. – С. 35-49.
Пролеєв С. В. Освітній проект модерну та сучасний університет / С. В. Пролеєв, В. В. Шамрай // Філософія і методологія розвитку вищої освіти України в контексті євроінтеграційних процесів / [авт. кол.: В.Андрущенко (керівник), М.Бойченко, Л.Горбунова, В.Лутай та ін. ]. – К.: Педагогічна думка, 2011. – С. 154-178.
Merriam, S. B. and Brockett, r. g. The Profession and Practice of Adult education, San francisco: Jossey-Bass, 1996. — 396 p.
Модернізація вищої освіти України і Болонський процес: Матеріали до першої лекції / [уклад. М. Ф. Степко, Я. Я. Болюбаш, К. М. Левківський, Ю. В. Сухарніков ; відп. ред. М. Ф. Степко]. – К. : Изд., 2004. – 24 с.
Тульчинский Г. Л. Новая антропология: личность в перспективе постчеловечности / Г. Л. Тульчинский // Вопросы философии. – 2009. – № 4. – С. 41-56.
Новакова О. Авторитарна і демократична моделі політичної модернізації / О. Новакова // Політичний менеджмент. – 2006. – Спеціальний випуск. – С. 82 –91.
Губерський Л., Андрущенко В. Філософія як теорія та методологія розвитку освіти. / Л. Губерський, В. Андрущенко. – К. : «МП Леся», 2008. – 516 с.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.32457
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.