ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ У США ТА ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ

Н. М. Биць

Анотація


У  статті  розглянуто  розвиток  філософських  поглядів  на  освіту  в англо-американському  середовищі.  Простежено  еволюцію  філософії освіти,  як  окремої  галузі  філософського  знання,  від  її  зародження  у філософсько-педагогічних ідеях Джона Дьюї – основоположника англо-американської  традиції  філософії  освіти.  Діяльність  Товариств філософії  освіти  у  США  та  Великій  Британії  сприяє  філософському осмисленню  практики  навчання  та  виховання.  Висвітлено  позиції сучасних  англомовних  дослідників  філософії  освіти.  Англо-американський  досвід  філософії  освіти  привертає  увагу  українських науковців.  В  Україні  філософія  освіти  розвивається  як  галузь гуманітарного знання і проблемне поле наукових пошуків.

Ключові  слова:  філософія  освіти,  аналітична  філософія, інструменталізм, нео-прагматизм, глобалізм, гуманітарний підхід.

В  статье  рассмотрено  розвитие  философских  взглядов  на образование  в  англо-американской  среде.  Показано  эволюцию философии  образования,  как  отдельной  сферы  философскогознания,  от  её  зароджения  в  философско-педагогических  идеях Джона  Дьюи  –  основоположника  англо-американской  традиции философии  образования.  Деятельность  Обществ  философии образования в США и Великобритании способствует философскому осмыслению  образовательной  практики.  Освещены  позиции современных англоязычных исследователей философии образования.  Англо-американский  опыт  философии  образования привлекает  внимание  украинских  ученых.  В  Украине  философия образования  розвивается  как  сфера  гуманитарного  знания  и проблемное поле научных поисков. 

Ключевые слова: философия образования, аналитическая философия, инструментализм, нео-прагматизм, глобализм, гуманитарный подход.

In  the  article  the  development  of  philosophical  views  on  education  inAnglo-American environment is considered. The evolution of philosophyof  education  as  a  separate  branch  of  philosophical  knowledge  from  itsbeginnings in philosophical and pedagogical ideas of John Dewey - thfounder  of  the  Anglo-American  tradition  of  philosophy  of  education  istracked. Philosophy of Education Societies in the USA and Great Britain promote the philosophic treatment of educational practice. The positionsof  modern  English-speaking  philosophers  of  education  are  reported. Anglo-American  philosophy  of  education  experience  attracts  Ukrainian scholars. In Ukraine, the philosophy of education develops as a branch of humanitarian  knowledge  and  represents  a  problem  field  of  scientificresearch.

Key  words:  philosophy  of  education,  analytic  philosophy,  instrumentalism,  neo-pragmatism, globalism, humanitarian approach

Повний текст:

PDF

Посилання


Дьюи Дж. Введение в философию воспитания /Дж.Дьюи : пер. с англ. – М.: Тип. Коминтерна; Б-ка “Работника просвещения”, 1921. – Вып. 3. – 62 с.

Коваленко В.О. Філософія освіти у спадщині Дж.Дьюї / Коваленко В.О. // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2011. - № 10. – С. 245– 247.

Кошманова Т.С. Нео-прагматизм як сучасна філософія американської освіти? //Американська філософія освіти очима українських дослідників. – Полтавський обл. ін-т післядип. пед. освіти, 2005. – С. 80–97.

Левченко Т.І. Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах: монографія / Т.І.Левченко. – 1-е вид., Вінниця: Нова Книга, 2002. – 512 с.

Огнев’юк В. О. Філософія освіти та її місце в структурі наукових досліджень феномену освіти [Електронний ресурс] / Огнев’юк В. О // Освітологія. – 2012. – Вип. 1. – С. 69–75. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ocvit_2012_1_11.pdf

Предборська І. Соціокультурні та антропологічні передумови становлення нової парадигми І/.Предборська //Філософія освіти: навчальний посібник ; [за заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської]. – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – С. 35 – 55.

Радіонова І.О. Сучасна американська філософія освіти та виховання: еволюційні тенденції та інтерпретаційні можливості: автореф. дис. … д-ра філос. наук: спец. 09.00.05 / І.О.Радіонова ; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. – К., 2002. – 36 с.

Черепанова С.О. Філософія освіти. Світоглядно-гуманітарний вимір: людина-наука-культура-мистецтво-стиль мислення: монографія / С.О. Черепанова. – Львів: Світ, 2011. – 408 с.

Bruce Weber. Maxine Greene, 96, Dies; Education Theorist Saw Arts as Essential [Електронний ресурс] / Bruce Weber // the New York Times. – 2014. - Режим доступу: http://www.nytimes.com/2014/06/05/nyregion/maxine-greene-teacher-and-educational-theorist-dies-at-96.html?_r=1

Nel Noddings. Renewing democracy in schools / Nel Noddings // Phi Delta Kappan. – 1999. – Issue 8. – P. 579.

Nel Noddings The Challenge to Care in Schools: An Alternative Approach to Education, second edition. – New York: Teachers College Press, 2005. – 193 p.

Richard Pring. Bring back teaching. – Nottingham Jubilee Press, 2012. – 23 p.




DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.22408

Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.