ФІЛОСОФІЯ ОСВІТИ У США ТА ВЕЛИКІЙ БРИТАНІЇ: ТЕОРЕТИЧНИЙ АСПЕКТ
Анотація
У статті розглянуто розвиток філософських поглядів на освіту в англо-американському середовищі. Простежено еволюцію філософії освіти, як окремої галузі філософського знання, від її зародження у філософсько-педагогічних ідеях Джона Дьюї – основоположника англо-американської традиції філософії освіти. Діяльність Товариств філософії освіти у США та Великій Британії сприяє філософському осмисленню практики навчання та виховання. Висвітлено позиції сучасних англомовних дослідників філософії освіти. Англо-американський досвід філософії освіти привертає увагу українських науковців. В Україні філософія освіти розвивається як галузь гуманітарного знання і проблемне поле наукових пошуків.
Ключові слова: філософія освіти, аналітична філософія, інструменталізм, нео-прагматизм, глобалізм, гуманітарний підхід.
В статье рассмотрено розвитие философских взглядов на образование в англо-американской среде. Показано эволюцию философии образования, как отдельной сферы философскогознания, от её зароджения в философско-педагогических идеях Джона Дьюи – основоположника англо-американской традиции философии образования. Деятельность Обществ философии образования в США и Великобритании способствует философскому осмыслению образовательной практики. Освещены позиции современных англоязычных исследователей философии образования. Англо-американский опыт философии образования привлекает внимание украинских ученых. В Украине философия образования розвивается как сфера гуманитарного знания и проблемное поле научных поисков.
Ключевые слова: философия образования, аналитическая философия, инструментализм, нео-прагматизм, глобализм, гуманитарный подход.
In the article the development of philosophical views on education inAnglo-American environment is considered. The evolution of philosophyof education as a separate branch of philosophical knowledge from itsbeginnings in philosophical and pedagogical ideas of John Dewey - thfounder of the Anglo-American tradition of philosophy of education istracked. Philosophy of Education Societies in the USA and Great Britain promote the philosophic treatment of educational practice. The positionsof modern English-speaking philosophers of education are reported. Anglo-American philosophy of education experience attracts Ukrainian scholars. In Ukraine, the philosophy of education develops as a branch of humanitarian knowledge and represents a problem field of scientificresearch.
Key words: philosophy of education, analytic philosophy, instrumentalism, neo-pragmatism, globalism, humanitarian approachПовний текст:
PDFПосилання
Дьюи Дж. Введение в философию воспитания /Дж.Дьюи : пер. с англ. – М.: Тип. Коминтерна; Б-ка “Работника просвещения”, 1921. – Вып. 3. – 62 с.
Коваленко В.О. Філософія освіти у спадщині Дж.Дьюї / Коваленко В.О. // Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки. – 2011. - № 10. – С. 245– 247.
Кошманова Т.С. Нео-прагматизм як сучасна філософія американської освіти? //Американська філософія освіти очима українських дослідників. – Полтавський обл. ін-т післядип. пед. освіти, 2005. – С. 80–97.
Левченко Т.І. Розвиток освіти та особистості в різних педагогічних системах: монографія / Т.І.Левченко. – 1-е вид., Вінниця: Нова Книга, 2002. – 512 с.
Огнев’юк В. О. Філософія освіти та її місце в структурі наукових досліджень феномену освіти [Електронний ресурс] / Огнев’юк В. О // Освітологія. – 2012. – Вип. 1. – С. 69–75. - Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/ocvit_2012_1_11.pdf
Предборська І. Соціокультурні та антропологічні передумови становлення нової парадигми І/.Предборська //Філософія освіти: навчальний посібник ; [за заг. ред. В. Андрущенка, І. Передборської]. – К.: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2009. – С. 35 – 55.
Радіонова І.О. Сучасна американська філософія освіти та виховання: еволюційні тенденції та інтерпретаційні можливості: автореф. дис. … д-ра філос. наук: спец. 09.00.05 / І.О.Радіонова ; Ін-т філософії ім. Г.С. Сковороди НАН України. – К., 2002. – 36 с.
Черепанова С.О. Філософія освіти. Світоглядно-гуманітарний вимір: людина-наука-культура-мистецтво-стиль мислення: монографія / С.О. Черепанова. – Львів: Світ, 2011. – 408 с.
Bruce Weber. Maxine Greene, 96, Dies; Education Theorist Saw Arts as Essential [Електронний ресурс] / Bruce Weber // the New York Times. – 2014. - Режим доступу: http://www.nytimes.com/2014/06/05/nyregion/maxine-greene-teacher-and-educational-theorist-dies-at-96.html?_r=1
Nel Noddings. Renewing democracy in schools / Nel Noddings // Phi Delta Kappan. – 1999. – Issue 8. – P. 579.
Nel Noddings The Challenge to Care in Schools: An Alternative Approach to Education, second edition. – New York: Teachers College Press, 2005. – 193 p.
Richard Pring. Bring back teaching. – Nottingham Jubilee Press, 2012. – 23 p.
DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.22408
Посилання
- Поки немає зовнішніх посилань.